ChristineH Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Heisann! Har endel spørsmål, og tenkte jeg kunne pøve å stille de her siden jeg har fått intrykk av at det er endel folk med peiling som vanker her inne Jeg har bestemt meg for å kjøpe nytt kamera, og har veeeldig lyst på Nikons D50. (har ikke råd til noe dyrere ) Men, jeg elsker å ta macrobilder- og lurer på hvor god macrofunskjonen det er på linsen som følger med ? (18-55) Hvor mye koster en god macrolinse til dette kameraet? Har nemlig også sett på et digitalkamera som heter Canon Digital Powershot S2 IS, som ikke er speilrefleks- men som alikevel virker veldig bra. (og det er mye billigere) Macrofunksjonene på dette skal visst være utrolig bra,men kameraet har bare 5 megapixler og jeg ville egentlig ha minst 6. (som Nikon har) Hadde før et Nikon Coolpix 7900, med 7 megapixler som jeg var veldig fornøyd med. Så jeg lurer jo litt, trenger jeg egentlig speirefleks? En annen fordel med å kjøpe speilrefleks er jo at jeg kan kjøpe forskjellige linser etterhvert som jeg får råd... Hjelp!! Dette er ikke lett... Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 (endret) Kjøp speilrefleks, du kommer til å angre hvis du ikke gjør det. Test du en Canon S2 IS, så test en Nikon D50 så er valget meget enkelt... en helt annen verden. Macroobjektiv trenger ikke koste så fryktelig mye, en annen ting du kan gjøre er å sette på en mellomring som gjør at du kommer mye nærmere. Canon S2 IS har jo en del funksjoner som Nikon D50 ikke har da, du har feks god videoopptaksfunksjon, 30 fps i 630 x 480 pixler med zoom. Du har mye større brennvidde på Canon og bedre macro, enn med standardobjektivet som følger med Nikon D50. Nikon D50 er vanvittig mye raskere kamera, skrur seg på utrolig raskt, det tar bildet idet du trykker ned avtrekkern, du har mange flere manuelle innstilling, du kan sette på ekstern blitz, du kan sette på mange forskjellige objektiver... det finnes 98 objektiver laget for Nikon D50. edit: la til litt Endret 2. april 2006 av Wildbill Lenke til kommentar
ChristineH Skrevet 2. april 2006 Forfatter Del Skrevet 2. april 2006 Kjøp speilrefleks, du kommer til å angre hvis du ikke gjør det. Test du en Canon S2 IS, så test en Nikon D50 så er valget meget enkelt... en helt annen verden. Macroobjektiv trenger ikke koste så fryktelig mye, en annen ting du kan gjøre er å sette på en mellomring som gjør at du kommer mye nærmere. Canon S2 IS har jo en del funksjoner som Nikon D50 ikke har da, du har feks god videoopptaksfunksjon, 30 fps i 630 x 480 pixler med zoom. Du har mye større brennvidde på Canon og bedre macro, enn med standardobjektivet som følger med Nikon D50. Nikon D50 er vanvittig mye raskere kamera, skrur seg på utrolig raskt, det tar bildet idet du trykker ned avtrekkern, du har mange flere manuelle innstilling, du kan sette på ekstern blitz, du kan sette på mange forskjellige objektiver... det finnes 98 objektiver laget for Nikon D50. edit: la til litt 5856839[/snapback] Tusen takk for flott svar! Tror det blir til at jeg kjøper Nikonen- linser kan jeg jo spare til, i tillegg til at det er lett å få kjøpt brukt her i norge eller på ebay Klarere meg vel uten macrolinse i et par måneder,hehe! (får håpe det) Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Tror det blir til at jeg kjøper Nikonen- linser kan jeg jo spare til, i tillegg til at det er lett å få kjøpt brukt her i norge eller på ebay 5856884[/snapback] Jeg kjøpte en Sigma 50mm f/2.8 [ymse bokstavbesvergelser] Macro til 1200kr på bruktmarkedet til foto.no. Det trenger ikke koste skjorta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå