Gå til innhold

Hvordan bidrar samfunnet til samlivsbrudd?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er egentlig litt redd for å lage en tråd her fordi.. dere er skumle.

Uansett, jeg har sosialkunnskapstentamen i morgen, og temaet er Samliv og samlivsbrudd.

I boka står det ikke stort om teorier, så jeg knoter litt for meg selv, men jeg finner nesten ingen årsaksteorier på makro-plan (altså som er grunnet samfunnet) til samlivsbrudd.

Det eneste jeg har kommet fram til er mangel på barnehageplasser og hvordan det resulterer i at foreldrene bruker mye tid og krefter på barne og derfor ikke har så mye tid til å pleie ekteskapet.

Jeg forstår at det er mange oplyste sjeler her inne, så jeg hadde håpet på noen (forhåpentligvis raske) svar. :)

- Plomma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skummel oppgave, ettersom mange av årsakene er så politisk ukorrekte. Men dette kan nok deles opp i flere kategorier. Jeg prøver meg på sparket:

1. Liberalisering. Mindre fokus på familien som enhet. Vi går vekk fra de tradisjonelle verdiene. Mer akseptert at folk lever alene. Mer aksept for løsluppen sex og mange sexpartnere. Det er klart at de gamle familieverdiene oftere bidro til å holde familien sammen. Men man kan fort bli anklaget for mannsjovenisme og å ønske kvinnen tilbake til kjøkkenbenken om man begynner å granske dette.

2. Selvrealisering. Folk forventer mer, er mer opptatt av selvrealisering, selvstendighet og å få ting på sin egen måte. Det blir mindre tolmodighet ovenfor andre, og mindre evne til å innse at man kan ikke få alt som man vil bestandig.

3. Kravene til å yte og jobbe. Når begge to er i jobb, ungene i barnehagen og man på kvelden skal kompensere for et stillesittende arbeidsliv med å trene, så blir det lite tid til å være sammen som familie. Samhørigheten senkes, og når sansynligheten for at man treffer andre spennende mennesker øker, så øker sansynligheten for samlivsbrudd også.

Det er sikket mange andre ting også, men det var dette jeg fant på på sparket. Forhåpentligvis et sted og begynne, og en kilde til inspirasjon.

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig det lenge har vært mye galt med kjønnsrollene, og mange folk som er ulykkelige i ekteskap. Det som er at før var det feil å skille seg.

Problemet er at vi har så faste regler og rammer for hvordan forhold skal være og fungere. (Og nei feministene har ikke befridd oss, de har kommet med ideen om en i forhold på DØD OG LIV skal gjøre alt 50-50). Jeg tror ting vil forbedre seg hvis folk i mindre grad er opptatt av at de greier å samstemme med rolllene og tenker mer hva som fungerer for deres forhold. Individualisme mao.

Kanskje litt off-topic å komme med løsninger, men men. JBlack kommer med fornuftig.

Lenke til kommentar
Jeg tror egentlig det lenge har vært mye galt med kjønnsrollene, og mange folk som er ulykkelige i ekteskap. Det som er at før var det feil å skille seg.

Problemet er at vi har så faste regler og rammer for hvordan forhold skal være og fungere. (Og nei feministene har ikke befridd oss, de har kommet med ideen om en i forhold på DØD OG LIV skal gjøre alt 50-50). Jeg tror ting vil forbedre seg hvis folk i mindre grad er opptatt av at de greier å samstemme med rolllene og tenker mer hva som fungerer for deres forhold. Individualisme mao.

Kanskje litt off-topic å komme med løsninger, men men. JBlack kommer med fornuftig.

5856589[/snapback]

Ja, vi har gått fra de komplementære rollene, der arbeid ble delt fornuftig imellom partnerene, til symmetriske roller der begge skal jobbe isteden for å være hjemme etc. og nå er arbeidsfordeling en av de fremste skillsmissegrunnene fordi kvinnene føler mangel på likhet og likeverd i et parforhold.

JBlack: Tusen takk. årsakene dine er nevnt i boka, men ikke som årsaker og heller ikke på en så klar måte som du gjør det. Du har virkelig reddet meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...