Gå til innhold

Harddisk Feil Trenger Hjelp

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har en Maxtor på 80Gb og en Wd på 200Gb.

Jeg har installert Windows Xp på Wd, å formatert Maxtor til NTFS.

Her er problemet: Jeg går på min datamaskin å bare 32 gb vises av Maxtor på 80, åssen fikser jeg på dette problemet.

ps jeg har prøvd å fikse det via "PowerQuest PartitionMagic 8.0" å sjekket datamaskinbehandling. men det går ikke.

" Bare å legge emne ett annet sted viss det ikke tilhører her " ..

TRENGER HJELP takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjekk jumpersettingen på Maxtor. Enkelte harddisker har jumper for å sette størrelsen til 32 for å være komptaible med en del tekniske systemer.

5856248[/snapback]

Hvor i såfall sjekker jeg Jumper settingen da ? " mener vel der Pinsen sitter ?" jeg tok den vekk fordi den ikke fungerte når den satt på :p eller det var mere komplisert med den på, når jeg satte den på slave så byttet Maxtor navnet til Maytor å bytta Gb fra 80 til 697Gb. klarer ikke forklare :p:blush:

Lenke til kommentar
Høres ut som disken er rimlig herpa dersom den vises som 679 GB ?

5856287[/snapback]

Den er ikke herpa jeg har tatt godt vare på den.. skal forklare åssen alt startet..

Jeg satt rolig på pc'en min å chattet på msn å hørte på musikk som lå på C: altså Maxtor. plutselig stoppa musikken så gikk jeg på C: for å se hva som skjedde, så var alt borte, så startet Chkdsk automatisk, så restartet den automatisk. å da sluttet alt å fungere, etter en formatering fant jeg ikke Maxtor, men jeg fant maytor på 679 Gb. etter litt fikling fikk jeg navn tilbake men ikke harddisk plass..

Sry for litt feilskriving å rot jeg er trøtt å sliten

Lenke til kommentar
Dersom du kunne være snill å si oss full modellbetegnelse på disken, så kan de kloke hoder si deg hvordan jumperene skal stå, slik at dette kan feilsøkes videre...

5856336[/snapback]

Maxtor 6Y080L0 " 80Gb " 7200Rpm Ultra ATA/133

Var vel sånn du mente håper jeg.

Lenke til kommentar

Ja, du kan koble på to disker på en IDE-kabel. Den pluggen på midten av kabelen er slave, og den ytterste enden er master.

Koble diskene til å matche dette. Dersom WD er master, må Maxtor være slave, og slave må være på midten av kabelen.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar
Ja, du kan koble på to disker på en IDE-kabel. Den pluggen på midten av kabelen er slave,  og den ytterste enden er master.

Koble diskene til å matche dette. Dersom WD er master, må Maxtor være slave, og slave må være på midten av kabelen.

5856447[/snapback]

Takk skal teste det etterpå viss jeg ikke svarer på innlegget om 1 time så kommer jeg ikke tilbake før om noen timer:P , Men Tusen takk viss det fungerer ;):thumbup:

Lenke til kommentar
Har du full modelbetegnelse på Maxtor harddisken? Forøvrigt er jumpersettingen forklart på en klebelapp på harddisken.

5856276[/snapback]

Ja det har jeg. ;)

5856290[/snapback]

Og hva er den? Ønsker du hjelp du svare på spørsmål og gi opplysninger.

Lenke til kommentar
I følge meg har vi kommet ganske langt i denne saken, og du lagger bakut...

5857211[/snapback]

Jeg vet ikke akkurat hva det betyr men det betyr vel at jeg forvirrer dere.:p

Jeg skiftet jumperen istad , men som sakt så gikk det ikke så bra, maxtor skiftet navn igjen til maytor å ble borte ifra min datamaskin å gb gikk opp igjen. noen som trur det kanskje kan være virus ?

Lenke til kommentar

Tror du burde gi opp den disken der. Virus er det ikke, men en feil i elektronikken er ikke å utelukke. Dersom en disk gir deg så mye problem, vil den snart dø uannsett.

80 GB er ikke stort å samle på, du får 320 GB disker til under 1000 kr.

Lenke til kommentar

Ja det kan væra hardwarefeil, men etter alle de forklaringer om format i Ntfs, og fikse med Partition , og fikse med navn og God vet hva annet så vil jeg si det enkelt

dette er harddiskvoldtekt. Om du ikke har mulighet til å finne problemet på en riktig way så støtter jeg forslaget fra ulkesh under post#18.

Lenke til kommentar
Tror du burde gi opp den disken der. Virus er det ikke, men en feil i elektronikken er ikke å utelukke. Dersom en disk gir deg så mye problem, vil den snart dø uannsett.

80 GB er ikke stort å samle på, du får 320 GB disker til under 1000 kr.

5859383[/snapback]

Ja ok, men hva om jeg putter 200Gb hdd min altså Wd (xp) til Slave å Maxtor til Master. kommer det til å fungere ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...