Gå til innhold

AMD FX-60 til spilling?

Anbefalte innlegg

Hei

Har lurt litt på en AMD FX-60 neste gang jeg kjøper maskin (som fårhåpentlig vis ikke er så lenge til)

Er det noen som har noe erfaring med denne prosessoren i spill som Bf2 eller liknende.

Er denne prosessoren bedre til spilling en Athlon 64 X2 4800?

På forhånd takke :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

16 åring kjøper cpu til 9k ja, tull spør du meg! Kjøp en X2 3800 og overklokk denne istedet. Legg litt av pengene du sparer i vannkjøling eller fasekjøling så klokker denne lengre enn en FX-60 på luft!

Men for all del, det er dine penger..

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Ja unskyld for at jeg er til da.  :cry:

Synes ærlig talt at mange av responsene her havner på sidelinjen. Hvor gammel du er og hva du velger å bruke pengene dine på er din sak. Det er heller ikke dumt å spørre om det er verdt å kjøpe en FX-60. Det avhenger av en rekke faktorer.

Dessuten lekker flere av argumentene her:

Prisforskjellen mellom FX-60 og X2 4800 er ikke 9000 kr som Patrick antyder, men ca. 3000 kr.

Man kan kjøpe en X2 3800 og overklokke denne, ja, men a) Man kan faktisk overklokke en FX-60 også, og b) Det er større sannsynlighet for at man kan overklokke en FX-60 lengre, siden basishastigheten tross alt er vesentlig høyere. En FX-60 er dessuten mer fleksibel, siden den tross alt ikke har låst multiplier (X2 er låst oppover).

Etter min mening bør du vurdere om du strengt tatt trenger en FX-60, som koster en del mere enn en X2 4800. FX-60 er først og fremst myntet på entusiaster. Velger du en FX-60 vil jeg anbefale at du forsøker å overklokke den. Erfaringer tilsier at FX-60 som regel lar seg klokke til høyere hastigheter enn andre dual-core AMD-prosessorer (selv om dual-core Opteron er et populært og rimeligere alternativ, er det ikke alltid disse kan klokkes like høyt). Så her kan det være en del å hente hvis du satser på overklokking.

Hvis du ikke er komfortabel med overklokking ville jeg nok heller anbefalt en rimeligere prosessor (som f.eks. X2 4800). Men hvis kostnader er av mindre betydning, og du ønsker deg den raskeste uklokkede prosessoren du kan få kjøpt, så er FX-60 et utmerket valg.

Om noen dager vil en ny serie med Opteron prosessorer lanseres, og den raskeste dobbelkjerne prosessoren vil ha en hastighet på 2.8 Ghz. Det kan være et alternativ til FX-60 (på 2.6 Ghz), men denne Opteronen vil være socket 940-basert og har per idag ingen 'historikk' som tilsier hvor klokkevennlig den er. Jeg har også mistanke om at denne vil koste enda mer enn FX-60, dersom AMD ikke velger å forskyve prissegmentet nedad (FX-60 vil da bli rimeligere).

Til slutt vil jeg si at du strengt tatt ikke trenger en FX-60 for å kjøre dagens tyngste spill. Da er det viktigere at du har en forholdsvis rask prosessor *og* et forholdsvis rask skjermkort. Kjøper du over 1 GB minne vil du også kunne dra fordel av dette i enkelte minne-hungrige spill.

Lenke til kommentar

Takk for et godt og utfyllende svar.

Jeg har apsulut vurdert AMD X2 4800, men jeg prøvde å viknkle posten slik at jeg fikk mest mulig tilbakemelding på FX-60

jeg har også lurt på å vente til de har fått ddr2 og AMD til å passe sammen. Tror hardware hadde et innlegg som sa at det ville komme en del nye prosessorer (er ikke sikker på hvilken soket) som støtter dette i 3. eller 4. kvartal av 2006.

Lenke til kommentar

Jeg antydet ikke at prisgapet var 9000kr.

Det som mangler på slutten av første posten min, var at du bruker ikke 9000kr for å tyne ut 5FPS mer enn hva du får med 4800+.

Derimot antyde tjeg at han hadde 4800+ , og hvorfor skal han bruke 9000kr på en FX60 da?

Skjønner?

----

trådstarter: Det er ikke lov til å ha animasjon i avatar, du bør fjerne denne før en moderator ser det.

Endret av Patrick.M
Lenke til kommentar
Man kan kjøpe en X2 3800 og overklokke denne, ja, men a) Man kan faktisk overklokke en FX-60 også, og b) Det er større sannsynlighet for at man kan overklokke en FX-60 lengre, siden basishastigheten tross alt er vesentlig høyere. En FX-60 er dessuten mer fleksibel, siden den tross alt ikke har låst multiplier (X2 er låst oppover).

Men kjøper du en X2 3800+ så har du masse penger til overs som kan brukes på kjøleutstyr som gjør at den overklokkede 3800+ vil knuse "alle" FX-60 som kjører luft. Eneste du trenger da er et hovedkort som takler høy htt. Eller om du har så mye penger så kan du be Overklokk bygge kjølere både til grafikkort og cpu og så kjøper du all den dyreste hw du finner. Dá får du rått system!

Ang. AM2 så er det selvfølgelig lurt å vente på den om du ikke har tenkt å kjøpe med en gang og skal bruke såpass mye penger som du antyder. Men likevel tror jeg ikke AM2 kommer til å bli den største suksessen (med det første vertfall), noe som gjør at man gjør lurt i å vente en stund slik at man virkelig har fått prøvd ut hva den duger til.

Lenke til kommentar

Ser for meg at AM2 blir en flopp, dessverre, med tanke på hva Intel har utrettet i sine laboratorier den siste tiden.

Så gå for X2 4200+ eller Opteron 165, de gir nok mest for penga, sammen med X2 3800+ da selvfølgelig.

4200+ er vel 500 dyrere eller no sånt.

Lenke til kommentar
Takk for et godt og utfyllende svar.

Jeg har apsulut vurdert AMD X2 4800, men jeg prøvde å viknkle posten slik at jeg fikk mest mulig tilbakemelding på FX-60

FX-60 gir som high-end produkter flest ikke mest valuta for pengene, men dersom du er ute etter best ytelse (uansett pris) er den en utmerket kandidat. For meg var ikke prisen noen hindring, så derfor så jeg ingen grunn til å ikke kjøpe den (dessuten ville overklokkingen gi meg litt mer valuta for pengene). Det er også en prioriteringssak, naturligvis (hva man velger å bruke pengene på). Andre vil kanskje bruke pengene på mer RAM eller enda et skjermkort i SLI, men for meg var prosessorytelse viktigst.

jeg har også lurt på å vente til de har fått ddr2 og AMD til å passe sammen. Tror hardware hadde et innlegg som sa at det ville komme en del nye prosessorer (er ikke sikker på hvilken soket) som støtter dette i 3. eller 4. kvartal av 2006.

Når du velger å oppgradere er naturligvis opp til deg. Personlig er jeg ikke av den typen som gidder å vente (synes 3. eller 4. kvartal blir litt i lengste laget), siden det stadig dukker opp ny teknologi uansett, og siden jeg oppgraderer med jevne mellomrom. Det er ikke sikkert at min neste prosessor vil være en AMD engang :)

Lenke til kommentar
Jeg antydet ikke at prisgapet var 9000kr.

Det som mangler på slutten av første posten min, var at du bruker ikke 9000kr for å tyne ut 5FPS mer enn hva du får med 4800+.

Det er mulig at det var det du *mente* å si, men det var ikke slik jeg tolket det du faktisk skrev. Hvis han har en X2 4800 fra før (noe jeg ikke fikk inntrykk av etter å ha lest profilen hans) vil han dessuten kunne få litt igjen for denne, og da vil nettobeløpet havne godt under 9000 kr.

Lenke til kommentar

Nope, tror ikke (dvs. jeg vet) at han ikke har en X2 4800+, for den var jo med i vurderingen over hva slags cpu han skulle kjøpe.

Morsommere med kjøling og overklokking enn en syk cpu imho da :whistle:

Og da er det i hovedsak 2 prosessorer du kan kjøpe (egentlig 3); 3800+ eller 4400+ (eller Opteron 165).

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Men kjøper du en X2 3800+ så har du masse penger til overs som kan brukes på kjøleutstyr som gjør at den overklokkede 3800+ vil knuse "alle" FX-60 som kjører luft.

Og hvem sier at man skal nøye seg med luft på en FX-60? Hvis man tar seg råd til en FX-60, så er det nærliggende at man også har råd til en litt dyrere kjøleløsning for overklokking. Dessuten kan man klokke FX'en forholdsvis langt med high-end luftkjøling. Jeg kjøpte et støysvakt vannkjølingssett for 'bare' 1000 kr., som lot meg klokke FX'en til 3.0 Ghz (temperaturmessig kan jeg klokke den enda lenger, men hovedkortet må sannsynligvis voltmoddes for 100% stabilitet ved 3.1 Ghz).

Etter det jeg har sett av overklokkingshistorikk vedrørende X2 3800, så vil du trenge ekstremkjøling for å oppnå 3.0 Ghz (vet ikke om dette i det hele tatt er mulig med denne prosessoren: Høyeste jeg har sett er 2.7 Ghz). Med ekstremkjøling på FX'en vil du kunne oppnå frekvenser på 3.6 Ghz eller mer.

Ang. AM2 så er det selvfølgelig lurt å vente på den om du ikke har tenkt å kjøpe med en gang og skal bruke såpass mye penger som du antyder. Men likevel tror jeg ikke AM2 kommer til å bli den største suksessen (med det første vertfall), noe som gjør at man gjør lurt i å vente en stund slik at man virkelig har fått prøvd ut hva den duger til.

Jeg vil personlig se AM2 i aksjon før jeg handler. Det er også en av grunnene til at jeg ikke sitter på gjerdet og venter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...