Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows vil ikke boote

Anbefalte innlegg

Bytta til en større hdd i en ganske gammel pc som jeg fikk tak i, tenkte jeg skulle legge inn xp m/sp2.

Litt mer specs er som følger:

900mhz duron

Msi hk, med via chipset

512 mb sdram

Fra før av stod det i en 1gb disk med win 98 på. Den fungerte før jeg bytta, men om jeg setter i denne nå får jeg opp: "Windows systemfeil".

Fikk lagt inn win xp m/sp2 på den nye disken, til tross for at jeg fikk opp en melding flere ganger om at det var et problem med "com+". Da installasjonen var ferdig viste det seg at disken ikke ville boote, men sikkerhetsmodus fungerer helt fint. Kabinettet og monteringen av hovedkortet er ikke helt etter boka, så jeg tenkte at kanskje noe hadde blitt ødelagt da jeg bytta. Men har sjekket med aida og den finner alt som den skal finne.

Disken burde vel være ok, siden den funker både i sikkerhetsmodus og knoppix?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
disken er bare på 5gb.

5860382[/snapback]

Mulig at bios'en ikke støtter de nødvendige tingene for at win xp kan starte.

Mener å huske at du har muligheten til å installere windows xp med støtte for eldre pc'er, er et av de valgene du får i starten av installasjonen .. mener at det er noe med HAL å gjøre.

**FJERNET SPAM! Mvh oysfaerg**

Endret av oysfaerg
Lenke til kommentar

Før du gjør det unge mann, prøv dette først:

- Boot XP-CD'n.

- Gå inn i ''Repair Console''.

- Skriv inn ''fixmbr'', vent. Skriv så ''fixboot''.

- Restart.

Til slutt. Pass på å ha med ''hdd0'' med i Boot meny i Bios.

Gjerne slik:

1. Bootdevice: ''cdrom''.

2. Bootdevice: ''hdd0''.

3. Bootdevice: ''floppy''.

Endret av onyX
Lenke til kommentar

Da kan det være noe galt med hovedkort. Hadde slike problemer med mitt DFI Lanparty en tid tilbake når den var konge i sin tid. Hadde masse tull med det, for eksempel det du nevner: Kommer ikke lengre enn XP-vinduet.

Kjøpte nytt hovedkort, og vips var problemet løst. Men er det en PC du bruker til daglig? Duron er litt utdatert :)

Lenke til kommentar

Nei er ikke hovedpcen, skulle fungere som en surfe/skrive-pc.

Men alt fungerte jo fint med den 1gb harddisken, det eneste jeg har gjort er å bytte til denne 5gb fra seagate. Skal nevnes at jeg får windows systemfeil hvis jeg setter i 1gb på nytt.

Jeg får prøve harddisken i en annen pc og se om den booter der.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått testet harddisken i en annen pc og lagt inn windows xp. Fikk ingen feilmeldinger og disken bootet fint inn i windows xp.

Når jeg kobler den til den andre pcen, klarer den ikke å laste inn windows. Skjermen blir svart, og det blinker en liten hvit strek oppe i venstre hjørne.

Hva er det neste jeg bør sjekke? Hovedkortet har jo blitt nevnt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...