Gå til innhold

Bildeformatet PNG. hva er dumt med PNG?

Anbefalte innlegg

Ok, greide virkelig ikke å finne et forums som passe bra for dette emnet, men siden det har med internettsider å gjøre så skriver jeg det her jeg :)

Jeg holder på med en internettside nå og bruker PNG formatet mye fordi det tilllater mange farger og er lite samt det ødelegger ikke bildet som JPG etc.

Men jeg husker en gang å ha lest noe om PNG formatet og at det var en hake ved å bruke det, men problemet er at jeg ikke hukser hva haken var for noe... :(

Så vet noen hva som er dumt med å bruke PNG formatet til internettsider?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Denne siden er bygd opp med .PNG bilder.

Testsider

Se på denne i Internet explorer og Opera eller Firefox. Tenker dette vil forklare bra  :)

5855462[/snapback]

I Opera så den helt grei ut, men i IE så ble ikke de gjennomsiktige stedene gjennomsiktige... Er det det som er problemet med PNG?

Lenke til kommentar

Problemet med PNG eksisterer kun i IE og nettlesere som er bygget på IE...

Problemet ligger i alpha-kanalen i 24-bits PNG-bildene, for IE6 har ikke støtte

for denne kanalen. Dette betyr at du ikke kan bruke gjennomsiktige PNG-bilder

på hjemmesider i IE, da disse vil få en stygg ramme rundt seg som ikke står

til designet.. IE rendrer også fargene på PNG-bilder feil..

Det er vel stort sett det som er feil med PNG-formatet, men igjen: Det er IE

som ødelegger det...

Lenke til kommentar
Men neste generasjon av IE(7) skal vel takle png formatet mener jeg å huske.  :)

5855517[/snapback]

Men nå kommer jo IE7 bare til Windows XP så det er ikke bare å begynne å lage sider med PNG fordi Microsoft endelig lager en nettleser som støtter PNG på en nogen lunde måte.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Det er egentlig sjelden man har behov for PNG bilder. GIF kan jo være gjennomsiktige, riktig nok ikke gradevis. Men av/på for gjennomsiktighet burde holde for de fleste. Men det er noen ganger det kan være nyttig å bruke det. Se f.eks. på denne hjemmesiden (krever Firefox/Opera/Safarie, ikke IE).

Men vis man trenger delvis gjennomsiktighet kan man bruke CSS. Se denne toturialsen. Riktignok har denne måten også sine svakheter siden man bare kan bestemme hvor gjennomsiktig hele området skal være.

Lenke til kommentar
Det som er så bra med PNG er det at de kan ha utrlolig mange farger og så er PNG filene veldig små... :)  Personlig synes jeg at PNG er den beste bildefil-typen som finnes på denne jord...

5861422[/snapback]

Ja, bare man vet hvordan man komprimerer dem og husker på å ikke bruke Alpha channel er PNG kjempe bra.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bruke alpha-kanalen? Hvis du virkelig vil bruke PNG med

alpha-kanalen i IE, så er det jo ikke noe problem å bruke JavaScript til

å endre DOM, slik at du faktisk får støtte for det... Og PNG er overlegent

JPEG når det gjelder filstørrelse.. JPEG blir så møkkete når du går bare

et par hakk ned i kvalitet og opp i komprimering.. Det er det mange

driter seg ut på når det gjelder JPEG, føler jeg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...