Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Neon lys på bil i Norge?

zhine

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hørt at det er ulovlig å ha noe påmontert utenpå bilen, men inni bilen er det lovlig med den belysningen du føler for. (bare å finne frem juletrepynten) :p

I Sverige derimot er det lov med montert lys utenpå bilen så lenge de ikke er av fargene til uttrykkningkjøretøy. Dette er hverfall hva jeg har hørt.

Lenke til kommentar

vi kjøpte neon rør til biln vår i fjor, på butikken sa de at det er låv å ha det på når du har bilen parkert men ikke når du kjører. det gjeler både for neon ut og inni bilen! ;)

men hvis du har rå nokk bil så er det ikke no problem å dra fra purken sine slappe ford/volvo hvis de begyner å klage på lysa :evil:

Lenke til kommentar
vi kjøpte neon rør til biln vår i fjor, på butikken sa de at det er låv å ha det på når du har bilen parkert men ikke når du kjører. det gjeler både for neon ut og inni bilen! ;)

men hvis du har rå nokk bil så er det ikke no problem å dra fra purken sine slappe ford/volvo hvis de begyner å klage på lysa  :evil:

5924828[/snapback]

du har en påeng der, haha :devil:

Lenke til kommentar

Det er ikke lov med neonlys eller diodelys som bryter med paragrafene for ettermontert lys. Se det fordømte lovverket! Det er linket til direkte lovtekst og korrespondanse fra offentlige etater. Hva som er lov i andre land er TOTALT uviktig da dette ikke gjelder Norge.

Det er gang på gang konstatert at det ikke er lov med neon/diodelys på biler Norge med mindre det er på demobiler som ikke registrert for kjøring på offentlige veier.

Argumentet at "lyset er bare på når jeg står stille eller på utstilling" er bare piss. Det er ikke lov med neon/diodelys på norskregistrertebiler uansett som de er på eller ikke.

Nå må moderatorene sette en stopper for galskapen som herjer her og stenge denne tråden en gang for alle.

Punktum. :nei:

Lenke til kommentar

Det der var tull vel?

Har sittet på med en kamerat i kveld og så fort vi parkerte var det på med LED-kitet han har under bilen, hurtigblinkende blått, nesten som på politibilene, men til og med da kunne de ikke si noe (dette sa de selv når de kom bort for å informere oss om at vi kunne ha de på når vi sto parkert, men ikke når vi kjørte..)

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar
Det der var tull vel?

Har sittet på med en kamerat i kveld og så fort vi parkerte var det på med LED-kitet han har under bilen, hurtigblinkende blått, nesten som på politibilene, men til og med da kunne de ikke si noe (dette sa de selv når de kom bort for å informere oss om at vi kunne ha de på når vi sto parkert, men ikke når vi kjørte..)

5927620[/snapback]

Hvor er dette fantastiske stedet? Hvis jeg var deg ville jeg ha forlangt å få dette utsagnet fra lokale myndigheter skriftlig slik at jeg kunne gni dette inn i ansiktet til fascistene som regjerer i området der jeg bor.

se korrespondanse som dioder.no har med Statens Vegvensen. Det er tydelig at de har undersøkt ganske nøye lovligheten av dette og blitt skutt ned i flammer.

Lenke til kommentar
Netthandelen hadde til salgs, kostet 400 kroner, var ganske stort blålys til og sette på taket det.

Hold et øye med auksjonene der så får du en mulighet skal du se :)

5932144[/snapback]

He he. Tror ikke jeg får plass. Har allerede en lysbjelke der...

Lenke til kommentar
Det er det vi har kommet fram til ja, men det saken gikk ut på nå er om man har lov til å ha det skrudd på når du står parkert, der vi har kommet med litt forskjellige innspill nå :)

5928467[/snapback]

Hva med å bruke din egen (relativt) sunne fornuft her da?

Politiet består av helt vanlige mennesker som, akkurat som deg, ikke er ufeilbarlige. Politiet hos dere er sikkert ikke klar over hvordan denne loven skal tolkes og sier derfor til dere at loven er slik at det er lov å ha lys på så lenge dere ikke har de på under kjøring.

Lovteksten er utvetydig og skal ideelt sett ikke overlate noe til egen tolkning, men politiet har tross alt bedre ting å gjøre enn å sitte å pugge alle lover og lovendringer som kommer hele tiden (det er derfor vi har jurister).

Dette vil da føre til at man vil få forskjellige svar fra forskjellige folk også innenfor politiet, det beste er derfor og forholde seg til lovteksten, som det jo er linket til tidligere i tråden og så la denne tråden dø i den stillheten den fortjener (lys er jo døvt og ikke få meg starta med spinners engang!)

Lenke til kommentar
Hele poenget med forbud mot horelys under bilen må vel være som det står tidlig i tråden at det tiltrekker oppmerksomhet, selv på en bil som står parkert.

5947403[/snapback]

Nettopp en av grunnene til at en del folk bruker det og da :whistle:

Lenke til kommentar
men hvis du har rå nokk bil så er det ikke no problem å dra fra purken sine slappe ford/volvo hvis de begyner å klage på lysa  :evil:

5924828[/snapback]

Må aldri undervurdere Onkel sine biler.. :p Det er det indre som teller.. :tease: Dessuten, her i området hvor jeg bor, kjører det en ildsint Subaru impreza wrx.. Som da er sivil.. :p

Vil også si at og ha montert på neon er ulovlig uansett og du står parkert eller ikke.. Svar fra

statens veivesen burde vel si alt. Men så har du igjen det, hvor mye bryr politiet seg. Sjangsen for at du vil bli tatt for et brølende effektanlegg er jo minst like stor. Men vi ser jo hvor mangen så bryr seg.. Jeg med mitt 4" effektanlegg kjører jo me lyder laaangt over angitt dB. Har ikke fått bemerkelser enda. Vil tror dette er temmelig likt med neon. Ta det som det kommer! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...