Gå til innhold

Warez, MP3, DivX mv. - nye retningslinjer?

Anbefalte innlegg

Vi har slitt med at mange har postet meldinger som kan lede til piratkopiering mv. Vi har prøvd å slette alle slike poster, men innser at dette er umulig uten å ansette mange folk på fulltid.

Derfor har vi sett oss nødt til å opprette nye kategorier, hvor man i det minste kan DISKUTERE disse tingene.

I den forbindelse har vi også laget et utkast til nye retningslinjer. Er disse bedre enn våre gamle retningslinjer?

Forslaget ligger her:

http://www.digitalkamera.no/retningslinjer...er_forumet.html

De gamle ligger her:

http://forum.hardware.no/retningslinjer.php

Dere vil også se at vi i "Off topic" kategorien har opprettet egne emner om disse temaene som en prøveordning.

Fint om vi kan få synspunkter.

MLW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

> Denne her bør dere være ekstremt forsiktig med. Tror ikke det helt lovlig uten at politimyndigheter med tillatelse krever det...

Vi har nok lov til å gi slik informasjon, men det skal en del til at andre kan _kreve_ slik informasjon av oss. Det er en vesentlig forskjell.

Hvis noen er så dumme at de bryter lover og regler på forumet vårt, får de selv ta følgene.

MLW

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-27 13:18, skrev Mad Wolf Magnux:

Quote:

vi vil ikke nøle med å gi info om IP-adresser mv. til myndighetene, BSA eller andre tilsvarende aktører som måtte be om dette

Denne her bør dere være
ekstremt
forsiktig med. Tror ikke det helt lovlig uten at politimyndigheter med tillatelse krever det...

Helt enig. Dere har strenge rettningslinjer for hvordan vi skal oppføre oss / hva vi skal kan få lov til å diskutere (under tvil). Men dere må da for pok(k)er holde dere til norsk lov. Dette er person opplysninger.

Her står det litt om Telenor og utleveirng av ip-adresser til rettsaparat. Med andre ord rettspraksis. (er fra 1999 da men)

http://www.datatilsynet.no/arkiv/aarsmeld/...rsmelding99.pdf

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-27 13:29, skrev mlwirak:

Vi har nok lov til å gi slik informasjon, men det skal en del til at andre kan _kreve_ slik informasjon av oss. Det er en vesentlig forskjell.

Hvis noen er så dumme at de bryter lover og regler på forumet vårt, får de selv ta følgene.

MLW

Njæææ, er ikke så sikker på det skjønner du. Jeg reagerer ikke på det fordi jeg frykter noe selv, men hw.no kan få et j****g stort bråk om en utgivelse av info får juridisk etterspill. Hw.no kan melde det til politiet og så må de avgjøre deretter. Men å oppgi slike opplysninger til kommersielle krefter tror jeg nok er strengt verboten.

Jeg tenker ikke på om noen spammer hw.no og dere ber om at ISP'n reagerer, men om f.eks. MS eller musikkindustrien får vite at den og den har så og så med warez og mp3. Hw.no får nesten garantert et søksmål mot seg fra den anmeldte i slik sak... Uansett hva det gjelder, hadde iallefall jeg reagert kraftig om noen hadde oppgitt opplysninger om meg uten at politiet har vært innblandet...

Om teksten skrives om til f.eks. "Vi nøler ikke med å anmelde personer som tydelig bryter loven og vil oppgi opplysninger som en evt. etterforskning vil kreve" tror jeg at hw.no vil stå mye bedre stilt om noe skulle skje.

Jeg skriver dette for å unngå bråk, ikke lage det...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-27 14:02, skrev Cappo:

Hæ? Warez diskusjon og sånt er greit, men juksekoder til spill er forbudt? Uhh.. Flere enn meg som reagerer på det? Juksekoder i spill er jo ikke ulovelig da, siden produsenten selv har lagt dem der. :razz:

Legger de også ut koder som gjør det mulig å jukse i online-spill? Tviler på det... Jeg synes uansett at juksing i spill med/mot andre mennesker er veldig umoralsk og barnslig og bør ikke tillates uansett hva loven sier om dette.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-27 13:29, skrev mlwirak:

> Denne her bør dere være ekstremt forsiktig med. Tror ikke det helt lovlig uten at politimyndigheter med tillatelse krever det...

MLW

Om dere frivillig lever ut slik informasjon (på eget initiativ, som du selv sier) så er jo dette vell så ille. Det kommer jo an på hvem en leverer dette til. Å gå direkte til M$ eller Adobe osv. Ville jo vært borti natta. Håper ikke det var det du mente. Skal dere frivllig lever ut ip-adresser, burde dere politi anmeldt saken og gitt ip til dem.

Hvis dere nå føst skal leke "liksom politi".

Lenke til kommentar

jeg reagerte litt på det med juksekoder og, det er da ikke ulovlig. de som lager spillene legger jo selv inn juksekodene, så blir man utesteng for å spørre om det, begynner jeg litt å lure.

"Legger de også ut koder som gjør det mulig å jukse i online-spill? Tviler på det... Jeg synes uansett at juksing i spill med/mot andre mennesker er veldig umoralsk og barnslig og bør ikke tillates uansett hva loven sier om dette."

i online spill tror jeg ikke koder eksistere innebygget i spillet, men det er noen programmer som fikser på det tror jeg. det er feil, og det kan man bli straffet for. men ikke når man står fast på ett brett i singelpalyer og ønsker å komme videre uten å bruke hele dagen. er jo det samme som å spørre om hjelp nesten....

[ Denne Melding var redigert av: Caveman på 2002-09-27 14:11 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-27 14:08, skrev Caveman:

jeg reagerte litt på det med juksekoder og, det er da ikke ulovlig. de som lager spillene legger jo selv inn juksekodene, så blir man utesteng for å spørre om det, begynner jeg litt å lure.

Men her er det snakk om juksing i online spill...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-27 14:04, skrev Mad Wolf Magnux:

Legger de også ut koder som gjør det mulig å jukse i online-spill? Tviler på det... Jeg synes uansett at juksing i spill med/mot andre mennesker er veldig umoralsk og barnslig og bør ikke tillates uansett hva loven sier om dette.

Da er det ikke juksekoder lenger heller da. Da er det trainers. :razz:

Men ellers så deler jeg ditt syn på at det er lamt at folk jukser på online spill. Tar selv avstand fra det. Men spill som Warcraft 3 kommer jo med cheats som du kan bruke i multiplayer hvis du skrur det på. Det samme gjelder CS. Og da må du jo kunne gi dem kodene siden det er serveren som styrer det og på public servere er jo dette disablet ved default da.

AMD XP 1800+@2000+

Abit KR7A-RAID

512Mb TwinMOS PC2100 DDR

Creative Geforce 3 Ti 500

Quantum Fireball Plus AS 20 GB

2xMaxtor Diamondmax Plus D740X 60GB i RAID 0

Plextor 40/12/40

Chieftec DX-01BL-D

[ Denne Melding var redigert av: Cappo på 2002-09-27 14:20 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Greit at det kan ødelegge morroa for mange. Men hvis en spør om en juksekode til et spill som ikke kan brukes i multiplayer, så må han jo få lov til å få det da.

Men husk nå at det var juksing i online-spill som var forbudt...

Quote:

Juksekoder og andre typer cheats i online multiplayer-spill er forbudt

Andre typer juksekoder er helt sikkert akseptert! :smile: Det er fin måte å bli kjent med spill på eller bare for å få ut agresjon

[ Denne Melding var redigert av: Mad Wolf Magnux på 2002-09-27 14:22 ]

Lenke til kommentar

> Men dere må da for pok(k)er holde dere til norsk lov. Dette er person opplysninger.

Vi ønsker selvsagt å holde oss til norsk lov. Enda viktigere er det å unngå søksmål. Vi vil ikke ha råd til å overleve et søksmål vi taper.

Jeg tror det er mer sannsynlig at MS saksøker enn en privatperson.

At en IP-adresse er en personopplysning er jeg ikke overbevist om. Dette er et "navn" til en datamaskin.

Uansett kan jeg ikke skjønne at det skulle være ulovlig å gi en personopplysning til f.eks. MS. Hvis MS spurte "Hvem i ******* er det som har lagt ut link til denne cracken", og vi svarer "Petter Hansen", tror jeg ikke dette skulle være ulovlig.

Én ting er imidlertid hvilke regler og betingelser vi dekker oss bak i retningslinjene for forumet. En helt annen sak er hvordan dette faktisk håndheves. Ved å ha med en opplysning som den nevnte i retningslinjene, unngår vi forhåpentligvis at noen legger ut link til cracken. Det er ikke dermed sagt at vi umiddelbart løper med IP-adressen til Redmont.

MLW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...