remi-a Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 (endret) Jeg har et privat nettverk med 4 PCer Disse har hvert sitt Windows OS: XP Home, Xp Prox64, XPMCE og 2003 server. Serveren er oppsatt som filserver og domenekontroller for bruk av remote desktop. Jeg har ordnet brukernavn og passord til alle brukerne + en for bruk av remote desktop . "Problemet" eller det jeg synes er litt dumt er at man må taste brukernavn å passord hver gang man starter maskinen for å få tilgang til de delte filene. Er det noen måte å få logget på mappene som ligger i mine nettverksteder automatisk? Mappedelingen mellom de maskinene som ikke har serverprogramvare fungerer akkurat som tenkt. Takker for alle tips Endret 5. april 2006 av M Power Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 år og dag siden jeg fikla med dette men, det du trenger er en batchfile og litt hjelp av netusekommandoen hvis du ikke får en persistent tilkobling til å funke. Antar du ikke har prøvd det så prøv, å gå inn i min datamaskin verktøy->koble til datamaskin og følg wizarden. Husk å markere boksen i første rute så gjør den det av seg selv ved hver pålogging. Du vil da få opp mappen som en harddisk i min datamaskin. Men dette vil medføre at maskinen mapper nettverksmappen hver gang du starter maskinen :/ håper det var dette du mente Lenke til kommentar
remi-a Skrevet 2. april 2006 Forfatter Del Skrevet 2. april 2006 Jeg var inne på denne tanken med å koble til en nettverksenhet, men jeg håpet det var en annen måte å gjøre det på. Det jeg egentlig er ute etter er å starte opp MCE biten eller en mediaspiller og spille av de filene som er delt. Dette med at den mapper netverksmappen ved hver oppstart vildette føre til ar oppstarten blir vesentlig tregerer? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 opstarten blir ikke tregere av at en mapper opp disker, eneste er at det ikke er sikkert, de andre vil jo også se nettverksdisken hvis de jobber på samme maskin. Har du brukernavn og passord kan du jo lage scripts som mapper det en skal ha etter man har fyllt inn brukernavn og passord Lenke til kommentar
remi-a Skrevet 2. april 2006 Forfatter Del Skrevet 2. april 2006 Nå har jeg satt opp slik at det blir koblet til en nettverksdisk når maskinen starter. På en maskin kobler den til2 av 3 disker automatisk. På de to andre maskinen som kobler til 1 og 2 disker må jeg fortsatt taste inn passord, brukernavnet husker den. Maskinene med XP Home og XPMCE kobler ikke til automatisk. Er det noen måte å få de til å huske passordet på? De husker passord på nettsider. Selve oppstarten på den maskinen det fungerer på syntes jeg ikke ble veldig mye seinere. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 du kan prøve med en batchfil, synes det var mer pålitelig enn wizarden sjekk net use i cmd net use /? så får du opp hvordan det funker. Persistent=om den skal huske tilkoblingen eller ikke. Så legger du batchfila i oppstartmappa i startmenyen Lenke til kommentar
remi-a Skrevet 2. april 2006 Forfatter Del Skrevet 2. april 2006 Nå har jeg prøvd både Wizarden og net use, men maskinen vil fortsatt ikke huske pasordet. Å bruke en batchfil er noe jeg aldri har prøvd så der må jeg ha noen flere tips. Er det noen instillinger eller noe tillegsinstallasjoner til windows som gjør at windows kan huske passord? Får ikke opp en slik boks for å krysse av om den vil huske passord, eller er dette bare noe som er på XP pro? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Windows XP Home edition har ikke støtte for å kunne huske passord. Så eneste løsningen blir å lagre et script som kobler til, eventuelt ikke ha passord på maskinen den skal koble seg til. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 les det jeg sa da 1. åpne notepad 2. lage batchfil @echo off start net use x: \\serveripellernavn\mappe passord /user:brukernavn /persistent:yes eks. start net use x: \\192.168.1.1\oisann wopsi /user:Adminc /persistet:yes husker ikke helt hvordan det var men var vel noe alla dette, dette burde mappe mappen oisann til nettverksdisken x: 3. lagre som 4. sett navn til test.bat 5. kjør prog og se om det funker 6. kan hende du må droppe persistent delen Eneste minus er at passordet er synlig for de som vet at fila kan åpnes i tekstbehandling. Men du kan jo skjule fila og få den til å kjøre under oppstart uten at det synes så lett. Funker persistentdelen så skal den koble seg til nettverksdriven under hver oppstart, hvis ikke dropp den delen Lenke til kommentar
remi-a Skrevet 5. april 2006 Forfatter Del Skrevet 5. april 2006 Nå har jeg fått det til å virke som det skal. Takk for alle tips. Lærte noe nytt der også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå