Gå til innhold

Unormal støy på harddisk?

Anbefalte innlegg

Hei

Skaffet meg ny pc for ikke så alt for lenge siden. Alt virker bra, men harddisken syns jeg støyer unormalt mye. Støyen kan beskrives som "spraking", slik lyd som når de gamle datamaskinene jobber. Trodde hvertfall dagens generasjon harddisker ikke skulle bråke så mye. Har en Hitachi Deskstar T7K250.

Har noen peiling på hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 2 stk av den disken. De lager en del romling eller myk knatring her hos meg når lesehodet jobber.

Jeg har ikke tenkt så mye over mulighetene til å gjøre noe med det før du nevnte det nå, men det skal finnes noe å gjøre med det. Det skal være mulig med programvare fra Hitachi å endre lydnivået ved søk. (Kalles Advanced Accoustic Management, AAC.) Dette skal gå ut over søketida, men det kan jo være verd å ofre litt for å få en mer stille PC.

Lenke til kommentar

Ellers finnes det andre alternativer som funker ganske bra for å redusere den typen støy, som f.eks. å henge harddisken i gummistrikker (visse o-ringer egner seg visstnok bra) inne i PC-kabinettet og liknende, slik at harddisken ikke får forplantet så mye av støyen til PC-kabinettet.

Det finnes diverse tips om slike tiltak her i forumet dersom det er interessant, og det finnes også en del ferdige løsninger å få kjøpt fra diverse nettbutikker for å støydempe den slags.

Men det er normalt at selv nye harddisker knatrer litt, bare for å besvare spørsmålet ditt, jeg hører f.eks. knatringen forholdsvis godt fra mine to 400GB disker, den ene er fra Western Digital (denne knatrer mest høylydt) og den andre er fra Seagate. Selv den lille 2,5" harddisken i den bærbare PCen min knatrer litt, men det er riktignok bare så vidt jeg hører det i praksis.

Det fantes nok adskillig mer høylydte eksemplarer for noen år tilbake, men lydløse har ikke diskene blitt enda. Støynivået varierer en del fra modell til modell, pluss at det er veldig subjektivt hva man anser for å være høylydt knatring selvsagt.

Lenke til kommentar

Skal prøve noen av de støydempende tipsene og se om det hjelper (hvis ikke går jeg og henger meg). Det er mulig jeg er kresen, men syns det er såpass høy knatring at det er litt irriterende til tider. Mulig jeg også blir vandt til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...