Gå til innhold

Spørsmål om partipasjoner

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på en ting;

• Er det mulig å lage flere partipasjoner fra den harddisken du har, etter at du har installert xp?

Jeg fikk ikke til å lage flere partipasjoner før jeg skulle installere Xp av en grunn, men går det ann å fikse flere partipasjoner etter at jeg har installert XP?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange tredje parts prog som du kan bruke til det, Ja.

Men at du ikke fikk det til å lage x antall prtitioner under installering av windows er dog merkelig. Enten du har brukt feil prosedyre eller det er noe annet som er galt der, ergo vil en tredje parts partitionerings prog, enten gjøre jobben og repartitionere eller at du kan oppleve kroll ved neste oppstart.

Men at du ordner opp i partitioner før du begynner virkelig å lagre ting er å anbefalle nå, enn seinere

Når det gjelder partitioner på disken din er mer du kan lesse om i windows hjelp.

Lenke til kommentar
Det med Kontrollpanell greiene fikk jeg ikke til å funke, fikk ikke lagd flere partipasjoner fra den harddisken, eller delt den!

Akkurat hvordan får jeg delt disken?

5856503[/snapback]

Du kan ikke dele disken hvis du har bare en partition på den, (dvs ikke mer ledig plass på disken)fra windows diskbehandling. (windows vil ikke dele med andre for å si det enkelt).

Du kan dele disken med windows under windows installeringen, dvs like før du skal installere windows fra CD'en. Og under installering du kan velge å ta bare en del av disken til windows mens resten kan stå upartitionert. Den upartitionert delen kan du derimot ordne og fikse fra windows diskbehandlingen.

Så, skal du dele disken din etter at windows er installert, her er igjen hva alskfjas sier: Du kan også dele de eksisterende partisjonene i mindre partisjoner ved hjelp av f.eks. Partition Magic e.l.

Lenke til kommentar

greia emd partisjoner er som på en lastebåt, du får muligheten til å dele hele skipets flate inn i flere skott som er uavhengige med alle fordeler og ulemper det medfører.

Har du allerede delt inn hardisken i ett stort rom med hele dens kapasitet kan du ikke dele den opp videre (eller du kan, men det er litt risky og krever partition magic) men hvis du bare lagde ett lite rom under installasjonen av xp på en del av harddisken så har du fortsatt ubrukt del av skipet som du kan plassere rom på og dette gjøres i datamaskinbehandling. Husk å formatere partisjonen etterpå

Hvis du i det heletatt skjønte sammenligningen. Det er sikkert presentert bedre i en av stickyene i kategorien lagringsmedier

Lenke til kommentar
sløyf pm8 det koster penger =) datamaskinbehandling holder lenge. Mulig det står detaljert hvordan man skal gjøre det i en av stickyene

5854932[/snapback]

Fins også shareware som kan brukes til dette. Eks.

Husk på å defragmentere partisjonen du vil dele først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...