Gå til innhold

Hvordan lage store mosaikk-bilder?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det der var sinnsykt kult. :love:

 

Antar at man kan slutte jobben og bruke et år på å sette det sammen manuellt, eller det fins programmer som måler gjennomsnittsfargene og lyset i bildene og setter dem sammen til et ferdig mosaikkbilde utifra et referansebilde som er det man prøver å gjenskape. Eller .no. Dårlig svar på spørsmålet, men...

Lenke til kommentar

Jeg så et slik bilde med George Bush engang. Det var av alle de drepte amerikanske soldatene i Gulfkrigen eller i Afganistan.

Jeg tipper at man har et utgangspunkt (dama i bakgrunnen) så finner man tusenvis av bilder i forskjellige farger og fasonger og setter de inn der det passer. (Jeg så et av de miniatyrbildene som var helt sort på hun dama...)

Men du for et nitidig arbeid dette må være.

Lenke til kommentar
Strengt tatt et dårlig eksempel, men det er vel ikke lett å lage en mosaikk av en haug "passfoto"...

5877668[/snapback]

 

Jo, men problemet er at du må stille deg et par meter unna skjermen når du ser på disse bildene med en slik oppløsning.

Prøv det så skal du se at du bli mer imponert.

Lenke til kommentar
Strengt tatt et dårlig eksempel, men det er vel ikke lett å lage en mosaikk av en haug "passfoto"...

5877668[/snapback]

Jo, men problemet er at du må stille deg et par meter unna skjermen når du ser på disse bildene med en slik oppløsning.

Prøv det så skal du se at du bli mer imponert.

5878877[/snapback]

Det var kanskje ikke klart at det var anderfo's eksempelbilde jeg mente? Problemet med det bildet er at det ikke er småbildene som lager det store bildet, men det er et "overlay" av originalbildet..
Lenke til kommentar
Strengt tatt et dårlig eksempel, men det er vel ikke lett å lage en mosaikk av en haug "passfoto"...

5877668[/snapback]

Jo, men problemet er at du må stille deg et par meter unna skjermen når du ser på disse bildene med en slik oppløsning.

Prøv det så skal du se at du bli mer imponert.

5878877[/snapback]

Det var kanskje ikke klart at det var anderfo's eksempelbilde jeg mente? Problemet med det bildet er at det ikke er småbildene som lager det store bildet, men det er et "overlay" av originalbildet..

5879683[/snapback]

Jepp, helt klart et dårlig bilde (lagd for nesten 3 år siden).

Programmet hadde imidlertid mange muligheter; det var også mulig å lage mosaikken utelukkende på bakgrunn av mørke/lyse bilder i stedet for vanlig overlay. Dette kan også gjøres i farger. Men i dette ettermiddagseksempelet gjorde jeg det enkelt :)

Lenke til kommentar

Som jeg sa er det jo ikke enkelt å lage "skikkelig" mosaikk mer en håndfull mer eller mindre like bilder. Jeg hadde det samme problemet første gang jeg prøvde, så jeg endte opp med å lage et skript i Gimp som lagde en haug fargevarianter av småbildene..

Er jo ikke samme problemet nå når en har digitalkamera og bokstavelig talt titusener bilder å ta av. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...