Chirpy Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Hei Jeg skal til syden i sommer, og har lyst til å leke meg litt med kamera under vann, så jeg lurer på om noen har prøvd vanntette engangskamera, og kan fortelle meg noe om kvaliteten på bildene. Er litt usikker på om jeg skal kjøpt meg vanntett kamerahus til 1700 kr til digitalkameraet eller noen vanntette engangksmera. Håper på svar Lenke til kommentar
BMP Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Jeg har ikke testet vanntette engangskameraer men jeg testet en gang et undervannshus til et IXUS tror jeg det var og det funka utrolig godt. Jeg regner med at bildene bilr av en helt annen kaliber med et god digitalkamera kontra et enganskamera. Spørs jo litt hvilket kamera du har men de fleste har jo litt innstillingsmuligheter som kansje vil gi deg et større rom for utforsking og gode bilder. Tror jeg ville valgt undervannshus. Kjøpte forresten et Canon Ixus 750 til kona sin bursdag idag og vi snakket om etslikt undervannshus. Tenkte å se litt på ebay om det var orginale hus å få tak i til en litt billigere penge. For her kjøper jeg ikke hva som helst selv om det er billig. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Nede i dypet er det jo begrenset lys, og blits er en uting i vann. Derfor vil et digitalkamera yte betraktelig bedre enn et engangskamera, spesielt om man øker ISO'en litt. Fremkaller bilder der jeg jobber, og selv om det blir greie bilder av engangskamera for undervannsbruk, så blir bilder fra digitalkamera lettere lyse nok og skarpe nok. Lenke til kommentar
Chirpy Skrevet 2. april 2006 Forfatter Del Skrevet 2. april 2006 Takk for gode svar Greit å høre fra en som jobber med bilder Lenke til kommentar
engekri Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Et par av bildene, de er kjørt gjennom noise reduction i Photoshop, både en og to ganger. Hadde egentlgi tenkt å poste bildene i bildekritikken, men tar gjerne imot kritikk her, send en PM eller noe... Lenke til kommentar
Chirpy Skrevet 2. april 2006 Forfatter Del Skrevet 2. april 2006 Hei. Hvilket kamera er disse bildene tatt med? Lenke til kommentar
engekri Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Fuji engangs undervannskamera. Forholdsvis god singapore-sol på alle tre. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Hvis du ikke skal gjøre undervannsfoto til en hobby, bør du velge et engangskamera. Dette fordi at de vanligste, billigste undervannshusene (dyrt nok) med rett glass foran objektivet, reduserer bildevinkelen med en tredel fordi lyset blir brutt to ggr. før det når objektivet i kamera. Med et fisheyeobjektiv med 180° diagonal bildevinkel, får du bare ca 60° bildevinkel med, altså likt et 28mm objektiv! Du må ha et dyrt undervannshus med et halvkuleformet glass foran objektivet for å få en sann bildevinkel, eller mest fornuftig et kamera av typen Nikonos fra Nikon, men det er filmbasert... Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Blitz under vann er ikke en uting men en nødvendighet. Lyset forsvinner fort og fargene likeså. Lyset er en av de største utfordringene. Ser du i magasiner er det som oftest brukt SLR med 2 blitzer som nok er en del over budsjettet ditt. Et kompakt, digitalt kamera med innebygd blitz kan, spesielt i syden, gi veldig bra bilder. Med en innebygd blitz vil lyset reflekteres i partiklene, men med en del bedre sikt enn i Norge går det oftest greit. Et engangskamera funker ned til 3-4 m, men under der er det ikke mye rødt igjen. Dykker du og ønsker og ta bilder under vann her hjemme og ute, er et uv-hus det beste, gjerne med separat blitz. Skal du snorkle og ta bilder på grunt vann er et engangskamera helt greit. Dette ble veldig kort og kunne skrevet en liten avhandling om emnet. Kanskje legge til at jeg har drevet et dykkesenter (som instruktør) på Gran Canaria i noen år, og har selv Nikon SLR m/uv-hus og 2 blitzer, Sony dig. kamera m/hus og har prøvet/lånt engangskamera (som vi solgte) og den gode gamle Nikonosen. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Første navn å Nikonos var forresten Calypso. Et modellnavn å bli i godt humør av. Eneste skikkelig godkjente kamera for ekte undervannsfotografer, men litt dyr for en som skal snorkle i vannkantet. Tror de går for rundt 6k og oppover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå