Gå til innhold

Fiskebåter første juledag.

Anbefalte innlegg

Første juledag er vissnok en av de få dagene det er forbudt å fiske.

Ellers er jo fiskerne tradisjonelt untatt fra regelen om å holde hviledagen hellig og ikke jobbe på helligdagene. (I hvert fall er det det jeg har hørt.)

Bildet er tatt med et Canon Ixus 400.

Det snødde litt den dagen og var noe vind, men ellers var det gode fotoforhold.

Ettersom bildet er tatt i Finnmark i desember sier det seg selv at det ikke var allverdens med lys.

Personlig er jeg godt fornøyd med dette bildet. Syntes det har en fin og rolig julestemning.

Men jeg vil gjerne ha kritikk.

Er du enig/uenig?

Er dette bildet kanskje bare helt håpløst?

Hva kunne vært gjort annerledes?

post-94664-1143972884_thumb.jpg

Endret av Peterpan73no
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke så enkelt med mørketid og Ixus, nei. Ser at bildet er tatt ca kl halv ett (på dagen). Kanskje du burde fått deg noe som tåler høy iso, som F10 og F11.

Egentlig så plager ikke støyen i bildet meg noe særlig. Det forstår når du ser mine bilder (f.eks. det ene i tråden "Dramatisk himmel over Petersplassen"). Det er derfor ikke mitt ankepunkt. Jeg synes snøen i forkant av bildet ble litt dominerende. Det er det jeg vil sette fingeren på.

Lenke til kommentar

Støyen plager meg litt, men ikke så veldig mye. Ett par runder i noiseninja forbedrer resultatet drastisk, i min mening.

Beskjæringen har veldig mye å si for ett bilde, og jeg mener du kan forbedre bildet mye ved å beskjære dette bildet. Synes dette bildet kan kle ett mer bredt format. Kutte vekk forstyrrelsene i forgrunnen og fjerne litt himmel. Og ta vekk den ledningen til venstre i bildet samt busken nede til venstre.

Dette er en hurtigredigering for å vise hva jeg mener, og som nevnt så vil jeg egentlig fjerne den busken nede til venstre. Ved redigering av den originale versjonen så vil du hente mer på støybehandling og oppskarping.

post-25139-1143977083_thumb.jpg

Eller hva med litt mer drastisk beskjæring:

post-25139-1143977198_thumb.jpg

(jeg liker egentlig ikke å redigere på andre sine bilder)

Tør å beskjære bildene på uvante måter, det kan bli bra. Eller helt for jævlig..

Lenke til kommentar

Sier meg enig i den første beskjæringen, det ble mye ryddigere. Ellers så syns jeg du har klart å fange en vakker stemning. :)

Det er noe vignetting på bildet. Istedet for å fjerne den, slik mange ville gjort, syns jeg du heller skulle overdrevet den, formørke hjørnene enda litt mer, og lenger inn i bildet. Det kan være en passende effekt her, men smak og behag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...