robiwan Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Hver gang jeg starter opp maskinen min i XP, starter den en chkdisk på den nyeste disken min(western digital 250GB) som kjører NTFS og det viser seg at det er noe galt med disken. Det som er det kjipeste med hele dette er at det er her jeg har MP3 samlinga mi gjennom ca 10år Har nå kjøpt en ny disk og overfører det som kan reddes dit, men jeg har jo lyst til å redde mest mulig, noen forslag til hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
wil Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Har du ikke hørt om Backup da? Backup? Nei, hva er det? Du har jo alltids program til å redde det ja. EasyRecovery er jo et program som brukes til å redde tilbake noe av de slettede filene du missta. Ellers har man jo GetDataBack også. Det skal visstnok være enda bedre, men har ikke prøvd sistnevnte på de nyere versjonene enda. Begge programmene der koster, penger, men det er verd pengene. Iallefall på EasyRecovery som jeg har brukt endel. Problemet med å redde tilbake slettede data er at filene ofte kan være ødelagte eller at mp3 filene har blitt noe annet enn det egentlig er osv. Lykke til uannsett. Å misste mp3 samling igjennom 10 år er ikke så morsomt nei har selv missta masse mp3 sanger, men da var det min feil da . Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Ja det er så viktig det med Backup. I tillegg kommer det med at chkdsk commando utføres veeeldig ofte uten å ta backup, dermed kan forsøk for å reparere hvis syntaxen er lagt til det resultere til uventede resultater. Når i ditt tilfelle chkdsk utføres så er det Autochk.exe som runs når du starter Pc din. Hvis i en tidligere chkdsk oppgave din MP3 volume ble merket som dirty så Autochk vil run hver eneste gang du starter Pc'en, og det hvis du hadde ikke lagt syntaxen til rette for å repare samtidig, eller hvis feil på sectorene eller file system er der, dvs ikke reparert. Det er ikke nødvendigvis slik at der er så nær for å havarere, men man skal ikke la det gå sånn. Så veldig riktig som i post #2 Backup. Men for at du skal stoppe autochk fra å run hver eneste gang før du reparerer Mp3 disken, så enten du må forandre det med å bruke chkntfs.exe command og med syntax som du finner i microsoft hjelpesider, eller du må avslutte oppgaven innen 10 secunder fra Pc starter. Da vil ikke run igjen neste gang du starter Pc'en Når det gjelder fristen i secunder så windows er stilt inn for 10 sec. Den verdien kan du forandre opp til ca 3 dager (gitt i secunder alså) med å bruke commando chkntfs /t:? (hvor ? er secunder du ønsker). Så hvis du skriver der 7200 sec. som er ca 2 timer så vil ikke den autochk (chkdsk) utføres før det går 2 timer , dvs at Pc'en vil ikke starte før 2 timer, noe som du selfølgelig kan stoppe dvs avbryte oppgaven. Ellers det er mange syntax alternativer og annet relatert til dette i din hjelp og støtte sidene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå