Gå til innhold

Hjemmekino anlegg/god høyttaler


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal gå å skaffe meg en høyttaler. Jeg bor på et hybel på ca 12-14 kvadrat og har tv min der. 32-tommers widescreen. Jeg ønsker å kjøpe meg noe som kan gi mer lydopplevelse.

 

Da lurer jeg på om jeg skal kjøpe meg en sånn der komplett hjemmekino anlegg som Elkjøp reklamerer for hele tiden. Eller skal jeg sette sammen de forskjellige komponentene selv(fra feks komplett).

 

Kommer med forslag hvis dere har gode erfaring på noe produkter;)

 

Tusen takk for all svar!

 

Mvh

Erick

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisklasse og budsjett er jo greit å vite.

 

Kan vel i samme slengen anbefale Logitech Z-5500. Kompakt(bortsett fra subben) annlegg som gir mer en nok lyd til det du er på jakt etter(mao kan du også bruke det senere). Og siden du nevner hjemmekino er dette 5.1 sett, med optisk og coax digital lyd inn + analoge.

 

Finnes i de fleste butikker mellom 2300-3000.

Lenke til kommentar

Anbefaler å sette sammen en pakke med Eltax høytalere om du har lavt budsjett og vil ha mest mulig lyd for pengene. Har selv millennium 500 og avr800 forsterker fra dem. Veldig bra lyd for lite penger. Jeg er student og er vant med hjemmefra høytalere til ca 14k så tror jeg vet litt hva jeg snakker om. Folk som kommer på besøk tror også at jeg har betalt mye mer for eltax høytalerne :D

Lenke til kommentar
sett sammen komponenter selv!

Får mer lyd for pengene da ;)

 

Kom med et budsjett så skal jeg prøve og hjelpe deg på vei :)

5853236[/snapback]

 

takk for svar;)

Budsjett ligger på 3000-6000 kr. Kan du komme med produktnavn til de forskjellige komponentene?

Forresten så er jeg ganske glad i å høre klassisk musikk når jeg jobber med skolearbeid, så det er også viktig at anlegg kan gi god opplevelse med klassisk musikk også:)

 

Mvh

Erick

Lenke til kommentar

Hei, beklager at jeg ikke svarer før. har vært uten nett i et par dager nå, hehe.

 

kan jo begynne med forsterker, eller reciever blir det vel:

Jeg kan trygt anbefale produsenten Yamaha, disse yter mye til og være "billig" recievere, jeg bruker selv en som heter Yamaha rx-v457 og den er jeg stor fornøyd med :)

 

Reciever sjekk prisguide!

kan anbefale denne, da dette er storebroren til den jeg har, og den ser veldig fin ut.

 

en dvd spiller må du ha, om du ikke har dette fra før av?

dvd spiller velger du etter hva du syns du trenger. men du bør ha optisk utgang til lyd, for å få god og fin surround lyd.

 

angående høytalere, så vil jeg anbefale merket proson

 

Har selv proson høytalere, og det spille klokkeklart.. ble faktisk overasket over hvor rent dem spilte!

 

av kabler, så kjøper du nye høyttaler kabler, dra på biltema og kjøp noen 2,5mm2 og oppover, også en optisk kabel, så har du surround ;)

 

Håper dette hjalp deg litt. beklager skrive feilene men jeg er så sinnsykt trøtt nå :ermm:

Lenke til kommentar
Hei, beklager at jeg ikke svarer før. har vært uten nett i et par dager nå, hehe.

 

kan jo begynne med forsterker, eller reciever blir det vel:

Jeg kan trygt anbefale produsenten Yamaha, disse yter mye til og være "billig" recievere, jeg bruker selv en som heter Yamaha rx-v457 og den er jeg stor fornøyd med :)

 

Reciever sjekk prisguide!

kan anbefale denne, da dette er storebroren til den jeg har, og den ser veldig fin ut.

 

en dvd spiller må du ha, om du ikke har dette fra før av?

dvd spiller velger du etter hva du syns du trenger. men du bør ha optisk utgang til lyd, for å få god og fin surround lyd.

 

angående høytalere, så vil jeg anbefale merket proson

 

Har selv proson høytalere, og det spille klokkeklart.. ble faktisk overasket over hvor rent dem spilte!

 

av kabler, så kjøper du nye høyttaler kabler, dra på biltema og kjøp noen 2,5mm2 og oppover, også en optisk kabel, så har du surround ;)

 

Håper dette hjalp deg litt. beklager skrive feilene men jeg er så sinnsykt trøtt nå :ermm:

5865987[/snapback]

 

tusen tusen takk for svar din!

 

Men hva syns du om Logitech Z-5500? i sammenligning liksom? dn koster bare 3000 og har hørt en god del BRA tilbakemelding om det.

Det som virker litt forvirrende for meg er det der med receiver/forsterker. La oss si at jeg skal spille en film. er det slik at "signal" går først fra DVD-spiller til receiver/forsterke og deretter til de ulike komponentene i anlegget eller kan "signal" går direkte fra DVD-spiller til de ulike komponentene i anlegget? og hvis det går hva er den største forskjell mellom anlegg med forsterker og anlegg uten?

Den Logitech Z-5500 har vel ikke forsterker?

 

Mvh

Erick

Lenke til kommentar

Z-5500 tror jeg er en svært dårlig match til klassisk musikk. Det trøkker bra og er mye moro for pengene til film, men til musikk er det ikke det helt store. Husk at det er vanskelig å få i både pose og sekk i denne prisklassen. Hvis du prioriterer musikken men også vil ha surround, ville jeg ha kjøpt en rimelig surroundreceiver (jeg vet f.eks at Lsound selger en Yamaha til 2500), og to høyttalere i første omgang. Det er for øvrig ikke noe i veien med å se film i stereo, spør du meg.

 

Edit: Gale har jo svært rimelige høyttalere, og disse har fått en del skryt. Jeg har imidlertid ikke hørt disse selv. Fås hos Hi-Fi Klubben.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

5865987[/snapback]

 

tusen tusen takk for svar din!

 

Men hva syns du om Logitech Z-5500? i sammenligning liksom? dn koster bare 3000 og har hørt en god del BRA tilbakemelding om det.

Det som virker litt forvirrende for meg er det der med receiver/forsterker. La oss si at jeg skal spille en film. er det slik at "signal" går først fra DVD-spiller til receiver/forsterke og deretter til de ulike komponentene i anlegget eller kan "signal" går direkte fra DVD-spiller til de ulike komponentene i anlegget? og hvis det går hva er den største forskjell mellom anlegg med forsterker og anlegg uten?

Den Logitech Z-5500 har vel ikke forsterker?

 

Mvh

Erick

5870694[/snapback]

 

 

Jeg vil Anbefale Z-5500 pga disse overasket meg stort, da jeg hørte disse hos en kompis, for og få en ting klart da, en forsterker er den som gir signaler til høytalerne (kort fortalt) og en reciever er en forsterker med innebygd radio :)

et anlegg uten forsterker lager ikke mye lyd. Z-5500 har forsterker jo, i basskassa ;) du kobler alltid høytalere til en forsterker kan si det sånn at Z-5500 har sub og forsterker til sub og alle høytalere i samme kasse :thumbup:

 

mener du at signalene går fra dvd og rett til tv f.eks? det er helt opp til deg, en fordel er og ihvertfall og la lyden gå igjennom forsterkeren da, eller så er det jo litt bortkasta med forsterker :p

skjønte ikke helt det spørsmålet ditt

 

Men Z-5500 kan være et bra alternativ til deg, den voldsomme bassen kan justeres ganske mye ned. så da skal vel klassisk være greit og høre på... vet ikke hvor kresen du er på lyd jeg, så er litt vanskelig og si hva du kommer til og synes om Z-5500 men jeg mener at klassisk skal gå bra der.

og du får de til under 3000, rundt 2500 faktisk ;)

 

Mvh Kim

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke på noen måte som helst se at et billig PC-høyttalersett fra museprodusenten logitech er løsningen her, spesielt ikke hvis trådstarter skal høre på klassisk musikk, og budsjettet er oppimot 6000kr.

 

Hvis du har plass på gulvet, vil jeg anbefale følgende:

 

Dali Blue 3003 gulvhøyttalere : 2500kr.

Cambridge Azur 640 v.2 integrert forsterker : 3200kr.

div. kabler: 3-500kr.

 

http://www.hifiklubben.com/no/produkter/ho...ID=166&rID=2185

http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/St...erker_Soelv.htm

 

Jeg vet at dette er helt på grensen av budsjett, men du får et hifianlegg med kvalitetskomponenter framfor billig plastikk og dårlig lyd fra PC-høyttalere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Z-5500 tror jeg er en svært dårlig match til klassisk musikk. Det trøkker bra og er mye moro for pengene til film, men til musikk er det ikke det helt store. Husk at det er vanskelig å få i både pose og sekk i denne prisklassen. Hvis du prioriterer musikken men også vil ha surround, ville jeg ha kjøpt en rimelig surroundreceiver (jeg vet f.eks at Lsound selger en Yamaha til 2500), og to høyttalere i første omgang. Det er for øvrig ikke noe i veien med å se film i stereo, spør du meg.

 

Edit: Gale har jo svært rimelige høyttalere, og disse har fått en del skryt. Jeg har imidlertid ikke hørt disse selv. Fås hos Hi-Fi Klubben.

5870731[/snapback]

 

har vært på påskeferie derfor ikke svarer på så lenge...beklage.

Kan jeg kjøpe en receiver og kobler den til z-5500 da?

Lenke til kommentar

5865987[/snapback]

 

tusen tusen takk for svar din!

 

Men hva syns du om Logitech Z-5500? i sammenligning liksom? dn koster bare 3000 og har hørt en god del BRA tilbakemelding om det.

Det som virker litt forvirrende for meg er det der med receiver/forsterker. La oss si at jeg skal spille en film. er det slik at "signal" går først fra DVD-spiller til receiver/forsterke og deretter til de ulike komponentene i anlegget eller kan "signal" går direkte fra DVD-spiller til de ulike komponentene i anlegget? og hvis det går hva er den største forskjell mellom anlegg med forsterker og anlegg uten?

Den Logitech Z-5500 har vel ikke forsterker?

 

Mvh

Erick

5870694[/snapback]

 

 

Jeg vil Anbefale Z-5500 pga disse overasket meg stort, da jeg hørte disse hos en kompis, for og få en ting klart da, en forsterker er den som gir signaler til høytalerne (kort fortalt) og en reciever er en forsterker med innebygd radio :)

et anlegg uten forsterker lager ikke mye lyd. Z-5500 har forsterker jo, i basskassa ;) du kobler alltid høytalere til en forsterker kan si det sånn at Z-5500 har sub og forsterker til sub og alle høytalere i samme kasse :thumbup:

 

mener du at signalene går fra dvd og rett til tv f.eks? det er helt opp til deg, en fordel er og ihvertfall og la lyden gå igjennom forsterkeren da, eller så er det jo litt bortkasta med forsterker :p

skjønte ikke helt det spørsmålet ditt

 

Men Z-5500 kan være et bra alternativ til deg, den voldsomme bassen kan justeres ganske mye ned. så da skal vel klassisk være greit og høre på... vet ikke hvor kresen du er på lyd jeg, så er litt vanskelig og si hva du kommer til og synes om Z-5500 men jeg mener at klassisk skal gå bra der.

og du får de til under 3000, rundt 2500 faktisk ;)

 

Mvh Kim

5886486[/snapback]

 

Det jeg lurer på er hvordan blir koblinger mellom TV, DVD-spiller og Z-5500 og kanskje kan PC kobles sammen med TV også? :hmm:

Lenke til kommentar
Sjekk høyttalerne DVD spilleren og receiveren du får her.

Send mail/ring og be dem legge ved passende kabler etter egne mål.

Bedre saker får du ikke tak i for så lite og det lille du går over budsjettet er absolutt verdt det :thumbup:

5949134[/snapback]

 

takk for forslaget:) men d dr er voldsomt altså:p jeg bor på en liten hybel på 12 m2......d dr blir i største laget:p men takk for dn uansett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...