hdanielsen64 Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Hei! Driver og tar kjøretimer nå, og trener litt på dette md vikeplikt. Kjørelæreren min har sagt at dersom en bil jeg skal vike for stopper, kan jeg kjøre (altså når det gjelder høyreregelen). Det jeg lurer på, er hvordan en sensor ser på dette? Bør man i større grad vike fra høyre uavhengig av hva den andre bilen gjør? Noen som har strøket/har erfaring med noen liknende? Btw. kjørelærern min er ganske flink, uten at jeg skal nevne navn Takker for alle svar. Lenke til kommentar
Leasch Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 (endret) Skal ta teorien snart jeg. Og så mye jeg vet, så at du må alltid vike hvis du har bil som kommer fra høyre (høyreregelen) Men hvis du har forkjørsveg eller kryssveg så har du rett å kjøre uhindret. Og hvis ikke ett eller annen skilt som står og sier "Ingen vikeplikt fra høyre" Endret 2. april 2006 av Leasch Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Som utgangspunkt skal du stoppe for trafikk du har vikeplikt for, være seg høyreregelen og kryss med vikeplikt fra både høyre og venstre. Velger bilen fra høyre å stoppe og det er helt tydelig så kan du jo ta din rett men ikke ellers. Værre blir det når du skal rett fram, det kommer en bil i mot som skal til høyre for deg og det kommer en bil fra høyre som skal til venstre. Da står alle der med vikeplikt for hverandre Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Som utgangspunkt skal du stoppe for trafikk du har vikeplikt for, være seg høyreregelen og kryss med vikeplikt fra både høyre og venstre.Velger bilen fra høyre å stoppe og det er helt tydelig så kan du jo ta din rett men ikke ellers. Værre blir det når du skal rett fram, det kommer en bil i mot som skal til høyre for deg og det kommer en bil fra høyre som skal til venstre. Da står alle der med vikeplikt for hverandre 5853188[/snapback] Men da må det jo stå skilt eller at den ene veien er forkjørsvei? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Sistnevnte eksempel er på en helt alminnerlig vei der høyreregelen gjelder, f.eks Brøsetveien i Trondheim. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Blir det den som tar sjansen som får kjøre først da :!: Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Det er flere slike kryss, hvor tre veier møtes i et kryss, og alle har vikeplikt for hverandre. I rushtiden er dette faktisk et stort problem, da ikke alle viser hensyn og prøver å få til fin flyt, men prøver å snike seg fortest frem i stede. Men hva kjørelæreren her sier er helt feil, mener eg. Man har alltid vikeplikt for høyre, med mindre noe annet er opplyst. Og med vikeplikt menes det at du skal tydelig stoppe, og vike for de du har vikeplikt for. Dersom en som kommer kjørende fra høyre er i tvil om de kan kjøre eller ikke, så bremser de enten kraftig ned, eller stopper et lite sekund. Dersom du ser dette, og da tar dette som at de viker for deg, har du brutt vikeplikten uansett. Dersom de da ser at de har forkjørsrett, og gaser på igjen, kræsjer dere. Du får da hele skylden. Og her er eg veldig sikker på at de på oppkjøring er veldig firkantet. Lenke til kommentar
SCV Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 du skal stoppe selv om han/stopper. så selv om du stopper og han/hun ikke kjører har du ikke brutt noen regler så sant du har vikeplikt for han/hun. Kjipt og stryke på noe slikt Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 du skal stoppe selv om han/stopper. så selv om du stopper og han/hun ikke kjører har du ikke brutt noen regler så sant du har vikeplikt for han/hun. Kjipt og stryke på noe slikt 5853255[/snapback] Høres i grunnen logisk ut samtidig som ingen paragrafer i veitrafikkloven er brutt. Er bare at det ofte ikke fungerer slik i trafikken, noe man blir vandt til etterhvert. Rundkjøringer og saktegående kø, da ender det opp med gliudelåskjøring istedenfor de tradisjonelle rundkjøringsreglene, samme med veikryss under samme situasjon. Virker som rushtrafikken blir et slags sosialanarki, der vanlige vikepliktregler blir tilsidesatt og glidelåskjøring innføres. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 På Heimdal (Trondheim) hadde vegvesenet gjort en mega tabbe, tror det var i høst eller noe. De hadde satt opp vikepliktskilt i alle 4 veiene i et kryss ("sentrum", det krysset der man kjører opp til brua) Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 På oppkjøringen er sensor ute etter å se om du kan tolke trafikkbildet. Hvis en bil f.eks stopper for deg hvis du kommer opp en isete bakke skal du bare kjøre. Stopper du og blir stående å spinne tar det seg verre ut. Lenke til kommentar
hdanielsen64 Skrevet 2. april 2006 Forfatter Del Skrevet 2. april 2006 På oppkjøringen er sensor ute etter å se om du kan tolke trafikkbildet. Hvis en bil f.eks stopper for deg hvis du kommer opp en isete bakke skal du bare kjøre. Stopper du og blir stående å spinne tar det seg verre ut. 5853687[/snapback] Ja, det er vel noe slikt man skal prøve på. Kjøre med flyt, men samtidig overholde reglene;) Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Mhm... ikke hvor flink du er til å gire, eller hvor mange ganger du kveler motoren det står på. Heller hvor flink du er til å samhandle med andre trafikanter. Flyt er viktig, at du er sikker i din sak. Ikke nøl på vikeplikt regler og sånt, for då stryker du. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Det er klart at du skal kjøre om han som står til høyre for deg stopper og vinker deg ut.. Dette er vanlig prosedyre et par steder i Skien sentrum i rush'en vet jeg Er litt kjipt om du skal stå 3 kvarter og vente på at rushet gir seg bare for å ikke "strekke" en lov litt Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Du må være ekstremt forsiktig med å sette flyt framfor regler når du kjører opp. Hvis en bil du har vikeplikt for ser ut til å stoppe, må du bremse ned i god tid, slik at du viser at du ser den, og har tenkt slippe den ut. Man egentlig ingen rettigheter i trafikken, bare plikter, så å "stå på sin rett" er et særdeles dårlig råd. Det er vanlig å si at man har forkjørsrett når den andre bilen har vikeplikt, men i lovverket er det ingenting som heter det. Man skal være "hensynsfull og aktpågivende", så om man pga. stor uforsiktighet krasjer i en bil som egentlig har vikeplikt, kan man likevel få skylden. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Man skal være "hensynsfull og aktpågivende", så om man pga. stor uforsiktighet krasjer i en bil som egentlig har vikeplikt, kan man likevel få skylden. 5865881[/snapback] Dette høres ut som en selvmotsigelse. Har noen brutt vikeplikten så har man allerede kjørt uforsiktig. Om man kjører på noen som har vikeplikt men alikavel skvetter ut i veien så er skyldspørsmålet avklart. Hvilken hastighet han som kjørte på hadde spiller liten rolle fordi den som ble påkjørt hadde vikeplikt alikavel. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Dette høres ut som en selvmotsigelse.Har noen brutt vikeplikten så har man allerede kjørt uforsiktig. Om man kjører på noen som har vikeplikt men alikavel skvetter ut i veien så er skyldspørsmålet avklart. Det finnes eksempler på at personer som har bulk i bilen de vil ha fikset gratis, og derfor med vilje krasjer med noen som har hatt vikeplikt. har fått skylden. Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Det finnes mange situasjoner du kan kjøre selv om det er noen du har vikeplikt for. Hvis det kommer en vei fra høyre der det står en bil som skal til vestre. Og den samtidig er trafikk i mot slik at bilen fra høyre likevel ikke kan kjøre, så kan du også kjøre. Men vær litt forsiktig, og det kan lønne seg å fortelle til sensor hva du tenker. Si at du egentlig har vikeplikt, men at det skaper bedre flyt hvis du kjører, siden han du skulle stoppet for likevel ikke kan kjøre. En annen er en typisk situasjon i rushtrafikken. Hvis skal svinge av en forkjørsvei til venstre har du vikeplikt for motgående trafikk. Da er det ofte noen som lar deg svinge slik at det ikke blir lang kø bak deg. Blir vanligvis signalisert med å blinke med lysene. En tredje situasjon er hvis du møter på en mindre begavet sjåfør som ikke forstår at det er du som har vikeplikt. Da kan du ikke bli stående der resten av oppkjøringen og vente. For et par uker siden hendte det meg (ikke på noe oppkjøring altså). Jeg skulle ut på en forkjørsvei. Det var stor trafikk og jeg ventet lenge. Samtidig var det en bil fra høyre som skulle inn dit jeg kom fra. Det var eget felt for de som skulle svinge av veien, så annen trafikk kunne passere han på høyre side. Selv om det ikke kom trafikk i mot ble han stående der midt i krysset i sikkert 5 minutter. Jeg kunne ikke kjøre pga resten av trafikken fra høyre. Da det ble klart for meg (unntatt han tullingen som sto der) kjørte jeg selv om jeg hadde vikeplikt for han. Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Min bror fikk faktisk skylden i et uhell selv om motparten hadde vikeplikt. Dommeren hadde da skrevet: "Forkjørsrett er ikke det samme som påkjørsrett" :!: Noe min bror tydeligvis ikke hadde fått med seg på kjøreskolen Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Kjørelæreren min har sagt at dersom en bil jeg skal vike for stopper, kan jeg kjøre (altså når det gjelder høyreregelen). 5853097[/snapback] Det sa min kjørelærer også. Men han mista jo lappen for å kjøre forbi brannbil i uttrykning, så.... :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå