Gå til innhold

Hvorfor ikke løp og kjøp? KM d 5d

Anbefalte innlegg

Hvilke kamerahus er det du har fra før?

Har du ingen, er det vel ikke så voldsomt poeng å gå for Konica Minolta.  Bildebrikken de bruker begynner også å bli nokså utdatert. Vibrasjonsdempning er vel og bra, men en kan gå gjennom et helt liv uten å trenge det. 

Nikon og Canon har begge kamera i økonomiklassen i tillegg til Olympus og Pentax.

5857942[/snapback]

Er det stor forskjell på bildebrikken til de overnevnte?

Olympus virker også fristende, en får vel gruble fram til lønnings :cool:

5858029[/snapback]

Canon har vel den beste bildebrikken. Det er ikke lett å finne kvalitetsforskjell mellom det rimeligste 350D og 20D/30D til 1dMk2.

5858035[/snapback]

Om jeg ikke skulle tenkt så mye over pris hadde jeg nok valgt noe fra Canon, kanskje løsningen er å ta seg enda en runde eller to, til butikken for å prøve en stund til. Ulempen er jo at det da tar enda lenger tid før en kan ha det gøy :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Olympus med FT standarden er vel kanskje det teknologisk mest spennende kameraet nå. Det er kommet flere spennende aktører med i denne åpne digitale standarden (FourThirds). Du kan lese om den på www.fourthirds.org. Det gjør at optikken du velger kan brukes i årevis på forhåpentligvis enda bedre bildebrikker, som jeg nevnte tidligere. Giganten Leica som jo konstruerte de første 35mm kameraene og er kjent for superkamera og optikk, har kommet med. Panasonic har allerede laget et nytt kvalitets kamerahus etter et langt samarbeid med Leica ser det veldig bra ut. Her er det mye å glede seg til fremover.

Lenke til kommentar
Olympus med FT standarden er vel kanskje det teknologisk mest spennende kameraet nå.  Det er kommet flere spennende aktører med i denne åpne digitale standarden (FourThirds).  Du kan lese om den på www.fourthirds.org.  Det gjør at optikken du velger kan brukes i årevis på forhåpentligvis enda bedre bildebrikker, som jeg nevnte tidligere.  Giganten Leica som jo konstruerte de første 35mm kameraene og er kjent for superkamera og optikk, har kommet med.  Panasonic har allerede laget et nytt kvalitets kamerahus etter et langt samarbeid med Leica ser det veldig bra ut.  Her er det mye å glede seg til fremover.

5858068[/snapback]

Dette hørtes spennende ut! Men når produktene kommer (hus og linser) vil jo ikke "gamle" travere kunne ta med seg linsene sine over... Uansett merke?!

Så da er man vel like langt ang hva man skal more seg med mens man venter :hmm:

Lenke til kommentar

Optikken er der allerede sjekk Olympus sine sider. Leica har vel nå 2 objektiv klart et med bildestabilisator. Optikken er vel så bra som andre merkers, og de går altså helt om hverandre da FT er en fastsatt standard. Sigma har også begynt å lage optikk til systemet. Det mest spennende er egentlig at Leica er kommet med, men det er dyr optikk vanligvis. Olympus sine billigste optikk er kjent for å holde høy kvalitet også.

Lenke til kommentar
Optikken er der allerede sjekk Olympus sine sider.  Leica har vel nå 2 objektiv klart et med bildestabilisator.  Optikken er vel så bra som andre merkers, og de går altså helt om hverandre da FT er en fastsatt standard.  Sigma har også begynt å lage optikk til systemet.  Det mest spennende er egentlig at Leica er kommet med, men det er dyr optikk vanligvis.  Olympus sine billigste optikk er kjent for å holde høy kvalitet også.

5858120[/snapback]

Høres enda bedre ut! Takk for gode svar :thumbup:

Skal kikke "litt" på Olympus, så får jeg spørre videre senere :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke villet blande meg i diskusjonen om Sony virkelig kommer til å fortsette plattformen, for det har jeg skrevet om i en annen tråd. Der var det i og for seg en litt annerledes problemstilling (veldig godt tilbud, har optikk fra før). Likevel skriver jeg noe om den problemstillingen også:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=559498

Det jeg ønsker å skrive noe om her, er forskjellen på den sensoren som står i KM, og den som står i Nikon og Pentax. KM's versjon er forbedret, fordi KM fant en måte å eliminere støyen som den typen var plaget med på iso 100. Jeg oppfatter bildene fra den sensoren til å være hakket vassere enn Nikon/Pentax sin på 100, enn deres er på 200. I forhold til Canons CMOS fremstår de bildene jeg har studert (raw) som inneholdende klart mer mikrodetaljer, og mer informasjon i skyggeområder. Den takler rett og slett kontrast bedre, og det utrolig hvor mye detaljer man kan hente ut av bildet. Det kan skyldes en mindre agressiv filtrering. Det kan også skyldes at rawfilene er like store, selv om bildene er mindre i størrelse. Jeg vil derfor ikke gå med på at den er utdatert i forhold til Nikons variant.

Siden Sony nå begynner å bli store på CMOS også, så er det ikke umulig at de vil lansere en modell basert på en litt større versjon av den som står i R1. Det er også mulig at de vil komme med en nedskallert versjon av den som står i D200. Uansett har de sensorteknologi som allerede er klar, de produserer jo sensoren som står i 5D og 7D allerede.

Personlig ville jeg kanskje ventet til Samsungs billige kit kommer på markedet om ca to uker. 7k for deres versjon L-modell, med normal og telezoom. 6k for standardkit. Dette er en forkledd Pentax *istDL II. Da snakker vi om tilgang til mye brukt 100% kompatibel manuell optikk. Det er et glimrende kamera med god ergonomi, som likevel er like lite som 350D.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Takk for FT tipset, har nå kost meg med å lese om Olympus, ikke rare prisforskjellen på E500 og Minolta'n

Feks: Olympus E-500

Olympus Zuiko Digital 14-45 mm og 40-150-linser 6500,-

Linsene tilsvarer 28-90 og 80-300 (x2)

Bildebrikken og felles standard er vel verdt 500,-

Samt jeg vil nok tro den er kapabel til å ta bedre bilder.

Gleder meg til å få holde den :) er jo lov å kikke fram til en har cash!

Lenke til kommentar

Den er kapabel til å ta gode bilder ja. Her er link til test på dpreview.com :

Oly-E500 Legg merke til detaljene i det første bildet. Vanskelig å skille fra Canon's 8 Mpix prosessor/bildebrikke. En del bedre enn de eldre 6,1/6,3 Mpix sensorene til KonicaMinolta 5D/7D, Nikon D50/D70, Pentax og de utgåtte Canon 10D og 300D.

Det er mye spennende på gang i FT leiren:

Panasonic DMC-L1

FT Leica optikken blir sikkert ikke billig, men det er ialle fall mulig å montere den rett på Olympus.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Jeg synes det er verdt å nevne at noen disipliner kan Olympus bedre enn Canon og DX-leiren. Jeg synes bl.a. fargegjengivelse er klart bedre på 4:3 enn de større formatene. Hvis stor dybdeskarphet er viktig for deg, så er de klart bedre der også. Jeg mener at Olympus er spesiellt flotte til landskapsbilder tatt på stativ, og overgåes i så måte bare av Sigma SD10 og Finepix S3 Pro. De eneste minusene jeg kan komme på med disse 4:3-sensor er støy over iso 800 (trenger støydemping allerede ved 800), og at det er vanskelig å få skikkelig bokeh. Da må man investere i 50/2,0 til ca 4k.

Lenke til kommentar
Bildebrikken og felles standard er vel verdt 500,-Samt jeg vil nok tro den er kapabel til å ta bedre bilder.

Solgte nettopp en Olympus E-300 med div. utstyr og byttet til en Canon 20 D med et 50 mm 1.8 objektiv. Når det gjelder bildekvaliteten til Olympusen, må jeg si meg meget godt fornøyd med den. Flotte farger, og skarpe gode bilder rett fra kameraet. Uten at jeg er noen ekspert vil jeg si at bildekvaliteten er nokså lik, bortsett fra på 800 iso og over - her er Canon klart bedre. Tok for moro skyld noen bilder i jpeg av samme motivet med begge kameraene og Olympus presterte best rett fra kameraet i mine øyne i hvertfall. Men med litt etterbehandling i Photoshop (Canon raw-fil) ble resultatet også meget bra her.

Så med mindre du ikke fotograferer mye på høy iso, kan jeg anbefale Olympus. God byggekvalitet og greie oversiktlige menyer. Panasonic som medspiller er også et pluss..

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
Velkommen til "klubben", Olar0701. Hva skjedde med E1?

5859321[/snapback]

Takk for det :)

Dagen etter at jeg bestilte E-1, fikk jeg et tilbud på deler av Olympus- utstyret mitt og solgte dette. Samme dag "datt" jeg over et tilnærmet nytt, nesten ubrukt 20 D hus med en 50mm 1.8 til en fordelaktig pris og da var det gjort.

Så jeg kansellerte bestillingen på E-1 med blandede følelser - skulle gjerne hadde begge deler. I dag solgte jeg siste rest av Oly utstyr, så nå blir det vel å kjøpe et objektiv eller to..

Lenke til kommentar

Tror jeg satser på Sigma 17-70mm F2.8-4.5 i første omgang. Dette objektivet tror jeg gir mye for pengene, ca 3000,-. Sammen med 50 mm vil jeg da være dekket for det meste..

Ellers kom foreløpig skatteberegning i posten i dag. Noen tusenlapper mer enn beregnet i pluss, så kanskje blir det innkjøp av et Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM i tillegg.

Ups, dette blir vel litt off-topic ;)

Lenke til kommentar

Ved normal lysfølsomhet skal en lete lenger etter bedre billedkvalitet enn hva man oppnår med Oly-E500 er inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha gått gjennom testbildene på DPreview. (Link tidligere til hele testen).

Har ikke sett bedre bilder på DPreview noensinne (kanskje med unntak av 1Ds(II)/1DMkII.

Canon har enormt god støyalgoritme i Digic II prosessoren, deres egenproduserte CMOS er også en av de aller beste. Likevel ligger ikke Olympus så langt etter lenger. Det er en klar forbedring fra E300 til E500 etter hva jeg kan bedømme gir kameraet akseptable bilder til 1600 ISO. Jeg er ikke begeistret for DPreview testoppsettet akkurat på dette området, en ser et klart grønnskjær i Canon's bilder. Testoppsettet favoriserer nokså sikkert Canon's vellykkede støybehandling fordi bildene gir et rent inntrykk. D200 som også kritisert på dette testoppsettet, ble av andre tester vinner på total bildekvalitet ved høy ISO.

Støykurvene på DPreview gir allikevel et mer nyansert syn å vurdere dette på.

Støy er ikke noe argument for å unngå Olympus, men forstår de som er ute etter det lille ekstra også på mest mulig områder.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke villet blande meg i diskusjonen om Sony virkelig kommer til å fortsette plattformen, for det har jeg skrevet om i en annen tråd. Der var det i og for seg en litt annerledes problemstilling (veldig godt tilbud, har optikk fra før). Likevel skriver jeg noe om den problemstillingen også:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=559498

Det jeg ønsker å skrive noe om her, er forskjellen på den sensoren som står i KM, og den som står i Nikon og Pentax. KM's versjon er forbedret, fordi KM fant en måte å eliminere støyen som den typen var plaget med på iso 100. Jeg oppfatter bildene fra den sensoren til å være hakket vassere enn Nikon/Pentax sin på 100, enn deres er på 200.

Denne bildebrikken er vel ISO200 som standard, slik som Canon sin 1.3-brikke (det kan vaere den bildebrikken som sitter i 1DS mkII som er 200, men en av dem er det)? Mitt pentax gaar ikke lengre ned enn til 200ISO, og jeg innbiller meg at det samme gjelder KM og Nikon. Eller har jeg misforstaatt noe?

Personlig ville jeg kanskje ventet til Samsungs billige kit kommer på markedet om ca to uker. 7k for deres versjon L-modell, med normal og telezoom. 6k for standardkit. Dette er en forkledd Pentax *istDL II. Da snakker vi om tilgang til mye brukt 100% kompatibel manuell optikk. Det er et glimrende kamera med god ergonomi, som likevel er like lite som 350D.

5858315[/snapback]

Quoted for truth :) Har samme kamera selv (bare i pentax-versjon) og jeg elsker det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...