Gå til innhold

Hvorfor ikke løp og kjøp? KM d 5d

Anbefalte innlegg

Konica Minolta Dynax 5d

Har lest en god del rundt her nå, samt tester på norske og utenlandske sider.

Har bare blitt mer og mer overbevist om at dette må være et røverkjøp!

Kjent norsk fotobutikk selger dette til under 6000,- med 18-70mm og 70-210mm!

(4999 for hus og 18-70mm, 999 for 70-210mm)

Kan noen komme med noe negativt om Minolta'n?

Følgende er hva jeg har hostet opp (har holdt det og prøvd det litt)

-Kjennes noe tungt (er vel det tyngste i denne klassen) Men gir ikke dette bare bedre stabilitet - bedre bilder?

-Så litt gammeldags ut, men ble fort enig med eieren om at det var lettere å styre menyer med knapper og hjul i stedet for menyer på skjerm.

Billedstabilisator må jo være et stort pluss! Samt full kontroll over "pop-up blitz" slik at den ikke popper opp i tide og utide.

Kom med alt negativt, det eneste som har hindret meg foreløpig er cash.... (lenge til lønning)

Andre slr til sammenligning må jo bli: Canon 350d, 5900,- er bare nok til huset.

Olympus E 500, 5999,- med 14-45mm.

Nikon d50, 5600,- med 18-55mm.

Har fått med meg at Minolta har "lagt opp", men garantier og service vil jo fortsatt gjelde...

Noen innvendinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er et veldig godt kjøp, og det blir spennende og se hva sony gjør med systemet.

Kanskje det er litt spennende å se hva sony gjør med servicen på Dynax 5D om.....la oss si 3 år? Det er isåfall min eneste innvending.

Lenke til kommentar

Min innvending mot å kjøpe kameraet er den utviklingen KonicaMinola har hatt det siste året. Nedlegging av virksomheten i en rekke land inkludert Norge, "Join_Venture" med Sony, og så beslutning om full nedleggelse av KonicaMinolta, og salg til Sony. Hvis en leser avtaletekstene nøyere, er det ikke noen garanti for at Sony ikke bestemmer seg for 4/3 standarden, som det har vært spekulert i mye tidligere.

Panasonic kom nylig med et nytt speilrefleks basert på den standarden i et teknologisamarbeid med Leica og Olympus. Det betyr at det snart er et utall objektiv tilgjengelig, og flere interessante hus, og Leica/Panasonic har kommet frem med bildestabilisering i tillegg til tidligere unike støvfjerning. Panasonic/Leica kombo blir nok dyre men en kan også veksle fritt mellom kvalitets Olympus optikk også, og Sigma har startet produksjon for 4/3.

Dette betyr at standarden er blitt så interessant at Sony kan velge å ta en overordnet beslutning om å stanse utviklingen av KonicaMinolta baserte kamera, altså at fatningen til KonicaMinolta ikke finnes på Sony's kamera.

Det ryktes også at de siste objektivene til Konica Minolta dSLR egentlig var produsert av Tamron.

Dette vil kunne bety at når en skal skifte ut sitt speilrefleks om 5 år eller så, ikke har noe nytt hus å sette all den tilgjengelige optikken på. Dette kan jo være et pessimistisk men ikke helt usannsynlig utfall.

http://www.dpreview.com/news/0507/05071902kmsony.asp

KoniaMinolta legger ned

Lenke til kommentar
Hvis en leser avtaletekstene nøyere, er det ikke noen garanti for at Sony ikke bestemmer seg for 4/3 standarden, som det har vært spekulert i mye tidligere. 

5854399[/snapback]

Hva i alle dager tyder på at Sony i det hele tatt har vurdert å satse på 4/3?

Lenke til kommentar

Etter dette har Konica lagt ned alt og overført rubbel og bit til Sony.

KM vil ikke kunne ta opp DSLR produksjon eller optikk for DSLR igjen.

Sony derimot står veldig fritt juridisk siden de har fått all teknologi og rettigheter overført, det er likevel slik at ingen kan forby Sony fremtidige valg som går på tvers av forsikringer i et salg om å fortsette utvikling av KM teknologi. Mye av teknologien som innebygget bildestabilisering er ettertraktet for Sony, samt produksjon av kvalitetsoptikk, men tror ikke de nødvendigvis kommer til å dikteres fra en nedlagt bedrift. Det vil det ihvertfall ikke være et godt råd etter mitt syn å gå for et kameramerke som man ikke har noe forhold til, når fabrikken er nedlagt. Selvsagt er de satt ned i pris.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Sony derimot står veldig fritt juridisk siden de har fått all teknologi og rettigheter overført, det er likevel slik at ingen kan forby Sony fremtidige valg som går på tvers av forsikringer i et salg om å fortsette utvikling av KM teknologi.

5855743[/snapback]

Jaja, tolk det slik du vil...

"...Both companies......joint development....

We are excited to co-develop new products..."

Og hva er det som gjør 4/3 så fremtidsrettet??

Lenke til kommentar

Sony derimot står veldig fritt juridisk siden de har fått all teknologi og rettigheter overført, det er likevel slik at ingen kan forby Sony fremtidige valg som går på tvers av forsikringer i et salg om å fortsette utvikling av KM teknologi.

5855743[/snapback]

Jaja, tolk det slik du vil...

"...Both companies......joint development....

We are excited to co-develop new products..."

Og hva er det som gjør 4/3 så fremtidsrettet??

5856324[/snapback]

Du refererer til pressemelding juni 2005, om samarbeid mellom Sony og KonicaMinolta på DSLR. Nå er det samarbeidet (2006) slutt, altså: Det finnes ikke noe KonicaMinolta DSLR lenger, bare en del produserte varer som etterhvert går ned i pris.

FT (4/3) standarden har nettopp fått et kraftig oppsving etter at Panasonic kom med et helt nytt DSLR, med teknologi fra Olympus, ny egenprodusert bildebrikke, egenprodusert vibrasjonsdempningsteknologi, spesialutviiklet VR optikk fra Leica. Det gjør systemet fremtidsrettet og interessant. Tredjepart Optikkprodusenter som Sigma har allerede startet produsjon av FT optikk.

Lenke til kommentar

19.01.2006 står følgende i pressemelding fra Konica Minolta:

...

Sony will receive certain assets from Konica Minolta PI that are necessary for the development, design, production and so forth of digital SLR cameras compatible with Konica Minolta PI’s “Maxxum/Dynax lens mount system”.** Sony will accelerate development of new digital SLR cameras based on and compatible with the Maxxum/Dynax lens mount system with a view to marketing these models this summer...

** An original lens mount system to connect camera body and lens

I en annen pressemelding fra samme dag står det:

"...Sony is planning to develop digital SLR cameras compatible with Maxxum/Dynax lens mount system, so that the current Maxxum/Dynax users will be able to continue to use them with Sony’s digital SLR cameras...."

I tillegg står det:... "In this relation, we have decided to withdraw from camera business*2

....

*2Except for digital SLR cameras and interchangeable lenses produced for Sony."

http://konicaminolta.com/releases/2006/0119_03_01.html

Endret av Covcon
Lenke til kommentar

Sony har uten tvil mottatt alt nødvendig teknologi og utstyr fra KonicaMinolta.

De står imidlertid helt fritt til å gjøre som de vil. Kanskje det kommer et kamera,

men det ligger jo i fremtiden, og er altså usikkert. Det viktigste for Sony er å få alle patenter, og rettigheter og å bli kvitt en konkurrent.

Jeg vil ihvertfall ikke anbefale KonicaMinolta, og advare mot å ta noe for gitt.

Lenke til kommentar

Så etter at jeg har hatt kameraet i 4-5 år og har lyst på et nytt, vil ikke linsene mine passe siden jeg ikke kan kjøpe et nytt Minolta.

-Planen min var nå å kjøpe kameraet og de 2 linsene å være fornøyd i en god stund. Om jeg senere har lyst på noe bedre regner jeg med at det har skjedd ting på linsefronten uansett, så jeg ville vel byttet linser også...

Om jeg skulle falle for fristelsen (ebay) for å kjøpe flere linser og da dyre linser, ja, ja måtte Minolta'n leve lenge ;)

Det eneste som betyr noe akkurat nå er pris vs kvalitet, så bra verktøy som mulig for maks 6000,-

Hvor mange linser trenger jeg egentlig? Burde vel kunne ha mye gøy med 18-70mm og 70-210mm...?

Noen som har noen fine historier? "jeg begynte i det små med filmbasert og kit-linsa, nå har jeg 2 dslr og 5 linser..."

Endret av hopp_i_havet
Lenke til kommentar

Hvilke kamerahus er det du har fra før?

Har du ingen, er det vel ikke så voldsomt poeng å gå for Konica Minolta. Bildebrikken de bruker begynner også å bli nokså utdatert. Vibrasjonsdempning er vel og bra, men en kan gå gjennom et helt liv uten å trenge det.

Nikon og Canon har begge kamera i økonomiklassen i tillegg til Olympus og Pentax.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Dette er snakk om førstegangs speilrefleks! Har ønsket meg et i lang tid, før de første digitale kom.

"Klarte" (døyvet savnet) meg lenge med et klumpete og bråkete Fuji 1,3 digitalt kompakt, hehe!

Det har tatt kvelden (takk og lov)

Nå er det masse å velge i! Etter mye lesning og litt prøving, kom jeg fram til at KM 5d kan være en fin start.

Canon blir litt for dyr og Nikon virker litt for enkel, liker ikke helt tanken på å eie et kamera for massene...

Endret av hopp_i_havet
Lenke til kommentar
Dette er snakk om førstegangs speilrefleks! Har ønsket meg et i lang tid, før de første digitale kom.

"Klarte" (døyvet savnet) meg lenge med et klumpete og bråkete Fuji 1,3 digitalt kompakt, hehe!

Det har tatt kvelden (takk og lov)

Nå er det masse å velge i! Etter mye lesning og litt prøving, kom jeg fram til at KM 5d kan være en fin start.

Canon blir litt for dyr og Nikon virker litt for enkel, liker ikke helt tanken på å eie et kamera for massene...

5857981[/snapback]

Tiden går veldig fort i digital fototeknikk. Nå inneholder Sony Ericsson K800i mobiltelefon et Sony Cybershot 3.2 Mpix avansert kamera. En ser også en ganske rask utviklinging innen DSLR. Optikken derimot er kompatible over en rekke år, slik at det er mer hensiktmessig å satse på et system og holde seg til det. Olympus har også hatt mange gode tilbud på kamera på vei ut, E300, men det finnes vel ikke lenger å få kjøpt i Norge, men skulle også være greit å få på Ebay. Jeg anbefaler vel helst å gå for Canon eller Nikon alternativt Olympus. Er ikke så glad i Pentax personlig, heller ikke KonicaMinolta som ikke klarte seriøst å få markedet med på laget. Ikke seriøst eller bra nok, og et veldig kortvarig forsøk på å skumme markedet.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Har du ingen, er det vel ikke så voldsomt poeng å gå for Konica Minolta.  Bildebrikken de bruker begynner også å bli nokså utdatert. Vibrasjonsdempning er vel og bra, men en kan gå gjennom et helt liv uten å trenge det. 

Nikon og Canon har begge kamera i økonomiklassen i tillegg til Olympus og Pentax.

5857942[/snapback]

Er det stor forskjell på bildebrikken til de overnevnte?

Olympus virker også fristende, en får vel gruble fram til lønnings :cool:

Lenke til kommentar

Har du ingen, er det vel ikke så voldsomt poeng å gå for Konica Minolta.  Bildebrikken de bruker begynner også å bli nokså utdatert. Vibrasjonsdempning er vel og bra, men en kan gå gjennom et helt liv uten å trenge det. 

5857942[/snapback]

Er det stor forskjell på bildebrikken til de overnevnte?

Olympus virker også fristende, en får vel gruble fram til lønnings :cool:

5858029[/snapback]

Canon har vel den beste bildebrikken. Det er ikke lett å finne kvalitetsforskjell mellom det rimeligste 350D og 20D/30D til 1dMk2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...