PMnormal Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 (endret) Dette er to bilder jeg tok en ettermiddag og kveld på Petersplassen. Det av fontenen er tatt med 18mm på f/11, Iso 125 og 1/100s. Det var en dramatisk himmel den ettermiddagen, og jeg fikk tatt flere flotte bilder. Av en eller annen grunn så liker jeg best dette. Søylene er tatt senere på kvelden. Brukte 50mm på f/2,2. Det er jo mørkt, som dere ser, men med iso 1600 klarte jeg å komme opp i 1/40s. Bildene er tatt med håndholdt kamera, og jeg har gitt dem lite etterbehandling. Endret 3. april 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 det nederste bildet der, skulle vært tatt slik at bygningen kom like "høyt" på hver side av fontenen.. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 2. april 2006 Forfatter Del Skrevet 2. april 2006 Jeg synes den lille vrien på bygningen understreker en L-komposisjon. Uten hadde det blitt totalt symetrisk, men det hadde vært fint det også. En annen sak er at på Petersplassen kan man ikke fotografere fritt. Jeg kunne ikke valgt en annen vinkel uten å få forstyrrende elementer i bildet, så en slik komposisjon var umulig. Hvis du ser nøye etter, så buer bygningen i retning av kamera på venstre side. Hadde jeg rettet det opp, så hadde horisonten blitt skeiv. Takk for kritikk, dog. Symetri er pent også. Lenke til kommentar
Eivind_bh Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Jeg syns du fikk en fin fin effekt på det første bildet, men hadde mest sansen for det siste. Har selv vært på Petersplassen, og det er vanskelig å få "rene" motiv der. Er jo mettet med folk til å alle døgnets tider. Syns du var dyktig med å finne motivet, og måten du komponerte det på. Har ingen problemer med at det ikke er total symetri her, og den "buen" fyller bildet på en fin måte. Alt i alt, flott bilde! Lenke til kommentar
Peterpan73no Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Liker det første bildet best. Fint lys og skyggespill i søylene. Synes også det gjør seg at det fortsatt er litt folk tilstede. Tror det kunne blitt litt "sterilt" uten dem... Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Av disse to så likte jeg det første best. Men det ser ut som om det er alt for mye jpgstøy. Bilde1: Liker ikke beskjæringen her, savner å få med hele bygget. Hvis jeg absolutt skulle kuttet i bildet så ville jeg ha kuttet nøyaktig i vinkelen på taket. Hvis du skjønner. Bilde2: Vil nevne beskjæring her også. Skulle likt å ha hat med hele fontenen. Føler en skjevhet i bildet. Min totalvurdering av disse to bildene er at motivene har større potensiale. Men at du desverre ikke lyktes helt å utnytte dem maksimalt. Skulle ønske at du hadde fått med den dramatiske himmelen. Og jeg skulle ønske mer skarphet. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Der skulle man vært med stativ og lagd et heftig HDR-nattbilde. Søylene først: Pent nattbilde, men savner litt mer "trøkk", uten at jeg klarer å sette fingeren på hva det er. Kanskje leke litt med lys, evt softing eller noe. Det jeg egentlig savner er stjernehimmel der.. selv om det kanskje er LITT vanskelig å gjøre noe med uten å manipulere. Fontenen: Dette likte jeg virkelig. Himmelen i kombinasjon med disse eldgamle konstruksjonene er en flott sammensetning. Har en liten følelse av at det ikke er helt skarpt, men komposisjonen som sådan liker jeg. Lyset er litt flatt, men det blir ikke kjedelig likevel, mye takket være den kule himmelen. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 2. april 2006 Forfatter Del Skrevet 2. april 2006 Kjekt å se at dere liker det. Jeg har ikke helt peiling på hva annet jeg skal vise dere fra denne plassen (så mange bilder), men St Peter er jo på sin plass. Han er fanget med 50mm på 2,2. Ellers er det iso 1600 og 1/250s. Den "obelisken" er tatt på 18mm på f/11. Øvrige data er iso 100 og 1/320s. Håper det tilfredstiller ønsket om mer av den dramatiske himmelen. Lenke til kommentar
kak Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Min første tanke når jeg ser bilde nr 2 (av de første 2 bildene) er at det hadde vært utrolig kult å sett hvordan ble med 10mm istedenfor 18mm. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Du har vært heldig med været, det skal du ha. Vanligvis må man ha polarfilter for å få dramatiske og truende skyer, men her byr de på seg selv. St. Pjotr først: Det er litt jpeg-artifakter her, så du bør lage en mildere komprimert versjon. Over til kritikk av bilde, og ikke komprimering (som er en filleting): Liker den knallblå himmelen som bakgrunn her, det kler motivet godt. Vet ikke hva jeg skal kritisere her, men syns det er pent, rett og slett. Til skyene: Dette ser uvirkelig ut. Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd at himmelen var limt inn i ettertid. Magisk stemning. Dette er et bilde som kunne kledd en alternativ versjon for å understreke den smått surrealistiske stemningen. Invertere fargene eller noe. Bare en sprø tanke jeg fikk. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 Dette er et bilde som kunne kledd en alternativ versjon for å understreke den smått surrealistiske stemningen. Invertere fargene eller noe. Bare en sprø tanke jeg fikk. 5861271[/snapback] Kanskje noe å tenke på til en ny tråd, det der. Siden du liker den himmelen så godt, og noen ser ut til å være litt opptatt av symetri, så får dere en liten bonus her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå