Antarctica Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Jeg har et EOS 350D, og lurer på en ting vedrørende kontroll av dybdeskarphet. På siden av objektivet til Eos'n er det en knapp for å kontrollere dybdeskarphet. Jeg har lest utallige plasser om det, men skjønner ikke noe i det hele tatt. Jeg har prøvd den et par ganger, og ser at det ofte blir mørkere i søkeren, men skjønner fortsatt ikke nytten! Kan noen fortelle meg hva denne gjør, og når man bør bruke den? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Det blir mørkere fordi hullet du ser gjennom blir mindre. Ser du godt etter, så vil du se at dybdeskarpheten blir større dess mørkere bildet blir. Du kan altså visuellt sjekke dybdeskarpheten. Prøv å fokusere på noe som er tett opp til nærgrensen. Sjekk så bakgrunnen når du blender ned. Da forstår du bruken av nedblendigsknapp. Lenke til kommentar
Antarctica Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 Så det du mener er at hvis blenderen står på 5.6, også blender jeg til 22, og trykker inn knappen for kontroll, kan jeg da se hvordan blender 22 blir før bildet er tatt. Eller er jeg helt på blåbærtur? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Nettopp. Normalt ser man bare gjennom objektivet med full åpning, og da får man kun se hvordan bildet ville sett ut på full åpning. Trykker du inn knappen, så får du se hvordan dybdeskarpheten blir med den blenderen du faktisk har valgt. Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Det er forklaret så udemærket - under fokusering er blænden helt åben, så kameraet kan fokusere og billedet er så lyst som muligt. Når du trykker på udløseren/kontrol af dybdskarphedsknappen indstilles blænden til det valgte samtidig med billedet tages. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå