Gå til innhold

Skyldspørsmål ved påkjørsel bakfra.

Wipeout

Anbefalte innlegg

Jeg kjører mye bil, og en gang i blant hender det at bilen bak legger seg helt opp i hekken på meg.

Jeg holder ligger som regel litt over fartsgrensen, da jeg vet at speedometerer viser litt for lite enn det som er reell fart.

Ved påkjørsel bakfra, er det som regel den som kjører på som får skylden.

Det jeg lurer på er hvem som får skylden hvis jeg "bestemmer" meg for å bråbremse for å ikke treffe "elgen" som løp over veibanen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjører mye bil, og en gang i blant hender det at bilen bak legger seg helt opp i hekken på meg.

Jeg holder ligger som regel litt over fartsgrensen, da jeg vet at speedometerer viser litt for lite enn det som er reell fart.

Det jeg lurer på er hvem som får skylden hvis jeg "bestemmer" meg for å bråbremse for å ikke treffe "elgen" som løp over veibanen.

5851907[/snapback]

sånn skal man jo tenke på. Kjøre etter forholdene og holde avstand til den foran. 90% av påkjørsler bakfra skyldes for liten avstand til den foran og/eller uovervåkenhet.

Lenke til kommentar

5851907[/snapback]

Han får skylden... Uansett!

Det er ingen som kan si at du IKKE så en "pusekatt" som løp over veien :)

Lenke til kommentar

Sant det..

Lå i sommer med en trailer på fangeren fra Sandefjord til Skien på vei hjem fra Sverige, hadde full bil og begynte å bli litt nervøs med tanke på at han ikke kan bremse på så korte strekk som jeg kunne, så om jeg måtte, så ville det smelt..

Prøvde å kjøre fra han, men han tok meg igjen når jeg fikk biler forran meg..

Prøvde å hinte ved å trykke lett på bremsen, men da kom han bare sigende mot meg, så ikke ut til at prøvde å bremse engang..

Dro på på en åpen slette og bremset da jeg tok igjen en bil men da begynte han å tute/gi meg fingeren og så heller ikke da ut til at han rørte bremsen..

Jeg måtte jo bare dra på da, så han var på et tidspunkt så nært at hun ene som satt på var så sikker på at han traff bilen at hun fikk pusteproblemer pga. astmaen sin..

Det blir for dumt!!

Han kommer ikke sååå mye fortere fram..

Lenke til kommentar
Hvis du plutselig bråbremser uten grunn har du ikke vært spesielt hensynsfull, så det kan godt være at du får skylden.

5865976[/snapback]

Tror du er litt på bærtur her gitt, hvis han bestemmer seg for å skrive på skadeskjema at han trodde han så noe løp over veien, så er han bak "fucked" uansett. Er ikke noe å diskutere engang, han bak har holdt for liten avstand til bilen foran, og dermed forårsaket kræskjen.

Lenke til kommentar
Tror du er litt på bærtur her gitt, hvis han bestemmer seg for å skrive på skadeskjema at han trodde han så noe løp over veien, så er han bak "fucked" uansett. Er ikke noe å diskutere engang, han bak har holdt for liten avstand til bilen foran, og dermed forårsaket kræskjen.

Skriver han det og det ikke var det, har han brutt enda en regel. Dukker det opp et vitne vil han være i seriøse problemer.

Lenke til kommentar

Påkjørsel bakfra kan være så mangt, er ikke alltid avstand hjelper :p

Hadde en episode for et par år siden, han jeg satt på med kjørte inn til sida (bilen sto sånn halveis på veien, fullstendig tomt for biler og nok plass til at 2 biler til i bredda) for å snakke med noen.

Hadde god sikt både bak og fram (flere hundre meter) og det var ingen bak når vi stoppa. Etter et par minutter så fyker bilen vår plutselig framover (<3 bilbelte).

Ei jente på 18 som hadde hatt sertifikatet i et par uker hadde prestert å kjøre på oss bakfra, uten tegn til bremsespor. Hun må faktisk ha sett bort fra veien i flere minutter for å ikke ha lagt merke til oss, det var en lang og strak vei (60-sone).

Fikk aldri noen forklaring (jenta var så hysterisk at hun ikke klarte å fylle ut skadeskjema), men tror bilen vår ble målt til å ha blitt 20cm kortere.

Needless to say, hennes bil var totalvrak. :p

Lenke til kommentar
Sant det..

Lå i sommer med en trailer på fangeren fra Sandefjord til Skien på vei hjem fra Sverige, hadde full bil og begynte å bli litt nervøs med tanke på at han ikke kan bremse på så korte strekk som jeg kunne, så om jeg måtte, så ville det smelt..

Prøvde å kjøre fra han, men han tok meg igjen når jeg fikk biler forran meg..

Prøvde å hinte ved å trykke lett på bremsen, men da kom han bare sigende mot meg, så ikke ut til at prøvde å bremse engang..

Dro på på en åpen slette og bremset da jeg tok igjen en bil men da begynte han å tute/gi meg fingeren og så heller ikke da ut til at han rørte bremsen..

Jeg måtte jo bare dra på da, så han var på et tidspunkt så nært at hun ene som satt på var så sikker på at han traff bilen at hun fikk pusteproblemer pga. astmaen sin..

Det blir for dumt!!

Han kommer ikke sååå mye fortere fram..

5852024[/snapback]

I dette tilfellet skulle du bare vært skikkelig hestkuk og bremsa ned til 30kmt hver gang han kom for nær. Ikke bremse for hardt, bare slippe gassen og miste farta, deretter gi gass og dra fra han. Trailere bruker masse tid på å få opp farten igjen, spesielt hvis du gjør dette rett før en motbakke :p

Da hadde han nok skjønt tegninga etterhvert

Man skal ikke la seg presse eller stresse av andre bilister. Da er sjangsen for at du gjør feil mye større siden du mister fokus på trafikken.

Lenke til kommentar

En lastebilsjåfør fortalte meg en gang noen ungdommer ville ha det litt gøy med han på ei lang rett strekning. De la seg foran han, og bremsa helt opp før de ga gass igjen. Lastebilsjåføren ble etterhvert ganske lei, så etterhvert gadd han ikke bremse :)

Jeg trenger vel ikke forklare at bilen med ungdommene fikk seg en trøkk. Men de ble nå så skremt at han aldri hørte noe mer fra de ;)

Lenke til kommentar

La oss nå si du skreiv "en elg krysset veien og jeg bråbremset". Og la oss nå tenke oss at legen din kom kjørandes imot deg når du så "elgen".

Da kan du velge mellom:

1. Miste lappen fordi legen din mener du har hallunisasjoner og er farlig i trafikken.

2. Få halve eller hele skylda for ulykka. Anmeldelse for forsikringssvindel og falsk forklaring.

I teorien hvertfall. Vil du ha ny bakfanger vil du nok mest sansynlig få det :yes:

For bare håpe motparten ikke leser denne tråden ;)

Endret av Sharp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...