Gå til innhold

Bøyd hovedkort på mobil...

Anbefalte innlegg

Veit ikke om jeg har posta helt riktig sted nå, men....

Saken er: Mobilen min (N n70) klikka her for en drøy måned siden.. Den lå på bordet, og plutselig så en kamerat av meg at skjermen var full av 4-tall.... Jeg prøvde å fjerne de, men 4 tallene fortsatte å komme... Så jeg restarta telefonen.. Det var jo skikkelig smart, i og med at pin-koden min inneholder et 4 tall... Men jeg fikk på en eller annen måte tasta inn pinkoden.. Det viser seg etter hvert at 4-tallet har klikka helt, og virker ikke når jeg vil at den skal virke, og når den virker kommer det tusen 4-tall opp på skjermen...

Telefonen ble kjøpt i oktober, så jeg finner ut at jeg bare skulle levere den inn, siden garantien fortsatt gjelder... Jeg leverte den, og forklarte hva som var feil, og dama på klart svar sendte det inn...

20. mars, nøyaktig en måned senere på dagen, ringer de fra klart svar og sier at feilen ikke kan repareres, siden hovedkortet er bøyd. Dette går heller ikke på garantien, siden det er pga. ytre påvirkninger (eller noe i den dur)...

Jeg ble ganske irritert, siden jeg har vært ekstremt forsiktig med telefonen. Tror jeg mista den i bakken en gang, men det var fra 1 meters høyde eller noe sånt, på et teppe... Er ganske sikker på at dette ikke kan ha bøyd hovedkortet...

Fyren på klart svar sier at han skal snakke med de på verkstedet...

Jeg blir igjen oppringt, tidligere denne uka, og får forklart at det er ingenting som kan gjøres, og det går ikke på garantien. Han sa at jeg gjerne måtte prøve forskikring, og jeg kunne velge om jeg ville kjøpe tilbake telefonen for 290 kr + mva, eller de kasta telefonen...

Har jeg her retten på min side? Eller har jeg tapt de 3500 kronene jeg brukte på telefonen i oktober?

Er forbrukerkjøpsloven et alternativ?

Takker for alle svar!!

Endret av azzman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jaha..

Jeg har sånn netcom totalforsikring.. Er det den jeg bør bruke?

5851921[/snapback]

Ja, ring dem og spør om du har noe krav. :)

NetCom Skade på tlf 924 00 000.

Åpningstider NetCom Skade:

Mandag - torsdag: 08:00 - 21:00, Fredag: 08:00 - 18:00,

Lørdag: 08:00 - 14:00, Søndag: stengt.

Endret av ramma_2pac
Lenke til kommentar

Du mista den i bakken fra 1 meter, men på et teppe.

Dette kan utmerket godt være årsaken til feilen din :). Du kan jo prøve å falle flatt på magen oppå det nevnte teppet fra 1 meter...jeg tror du vil få vondt ;).

Om du har netcom totalforsikring ville jeg vært svært klar med de på hvordan og ikke minst NÅR skaden skjedde. De er blitt ekstremt vanskelige å ha med å gjøre etter at netcom byttet forsikringsselskap 1. januar 2005.

Lenke til kommentar

Jeg mener en mobiltelefon skal tåle littegrann "juling"...

Om dette er grunnen til at hovedkortet har bøyd seg, og det plutselig skjer en god stund etter, er det noe veldig galt med telefonen... Det var ikke sånn at jeg mista den dagen før, eller en uke før...

Eneste jeg kan si mht. når skaden skjedde osv, er datoen jeg oppdaget feilen.... Jeg vet jo ikke noe annet... :/

Lenke til kommentar

Det som gjør det problematisk for deg er det fallet på 1 m.

Men jeg skulle anta at mobiler skulle klare dette, men du har jo momentet ytre skade.

Men uansettt er det verksted som må dokumentere at det var fallet som ødela mobilen.

I følgedne antar jeg at det var fallet som ikke skadet telefonen din. JEg antar også at det er forbrukerkjøp.

Etter fkjl. § 15 (2) bokstav (litra) a og b har den en mangel, jfr. fkjl. § 16 (1) bokstav a.

Siden de har tatt inn telefonen på verksted så har du reklamert i tide og alt det er i orden vil jeg anta.

Men nå kommer det morsomste:

1. De hadde telefonen inne på verksted. Hvis du ikke ble tilbudt lånetelefon vil dette tale sterkt for en rett til å heve. Men det er et moment i avgjørelsen, så flere ting vil spille inn.

2. Du leverte den inn ca. 4 måneder etter du kjøpte den. I fkjl. § 18 (2) har vi en antagelse om at feil ved telefonen som oppstår de første seks månedene skal regnes som om de hadde oppstått den dagen du hadde overtatt tingen (det vil si telefonen din).

Det er verksted som har bevisplikt for at det er DU som har swkadet mobiltelefonen din selv og ikke omvendt.

Ville nok sendt en klage til forbrukerrådet, eller tatt det opp med forhandler. Uansett så har du jo ikke noe å tape på å gå videre.

Lenke til kommentar
1. De hadde telefonen inne på verksted. Hvis du ikke ble tilbudt lånetelefon vil dette tale sterkt for en rett til å heve. Men det er et moment i avgjørelsen, så flere ting vil spille inn.

5852993[/snapback]

Jeg ble tilbudt lånetelefon, men det var en sånn gammal ræva en, så jeg takka nei...

Ville nok sendt en klage til forbrukerrådet, eller tatt det opp med forhandler. Uansett så har du jo ikke noe å tape på å gå videre.

5852993[/snapback]

Jeg har snakke med folka på klart svar, og eneste de sier er "Verkstedet sier at feilen ikke kan repareres. Det skyldes ytre påvirkning, og garantien gjelder derfor ikke. Du kan jo prøve med forsikring."

Men jeg bør ta kontakt med forbrukerrådet?

Skal jeg evt. nekte å måtte kjøpe tilbake telefonen for 290,- + Mva.? (Hvis ikke sa han at den ville bli sendt tilbake til nokia = kasta)

Lenke til kommentar

Sorry men hovedregelen er at det er VERKSTED som må bevise at du har påført skaden.

Du burde visst sende en klage til forbrukerrådet, du taper jo ingenting på det. For å si det mildt så har du vel heller alt å vinne.

Men først burde du gå til klart svar å nevne at feil oppstått 6 måneder etter kjøpet skal regnes som de var oppstått når du tok over telefonen, fkjl. § 18.

Du burde også kreve å se bevis for dette.

Hvis de skal kreve at du må betale for å få tilbake mobilen, må du ha blitt tydelig opplyst om dette.

Husk: Garanti er gitt fra fabrikk og reklamasjon er rettigheter etter norsk lov, så det er to helt forskjellige ting.

For å oppsumere:

1. Det er forhandler som må bevise at det er du som har mishandlet telefonen din slik at den fikk feil.

2. Det er antatt i loven at alt innenfor seks måneder av mangler skal regnes som om de hadde feilen fra fabrikk, står i fkjl. § 18.

3. De må ha opplyst deg om at de krever betaling hvis det ikke er feil med telefonen eller at de ikke ville reparere den. Dette må ha vært gjort tydelig. Eks. står nederes på service arket som du ha måtte signert etc.

Les litt på www.forbrukertvistutvalget.no for å se noen saker som kanskje ligner.

Sjekk også www.forbrukerradet.no

Som sagt du har ingenting å tape på å klage på dette.

Lenke til kommentar

Vi kan vel alle være enige at dersom hovedkortet på en telefon er bøyd, så er det veldig lite sannsynlig for at det er en mangel ved telefonen som allerede var der da den ble solgt.

Kan aldri få sagt dette nok: Er man uheldig nok, så kan ett lite fall gjøre at telefonen bli ødelagt ja.

På en annen side - telefonen min har gått i bakken mange ganger, riktignok bare ned fra sengen / sofaen, men den virker ennå strålende. Den kunne nok ha blitt ødelagt, men så langt så har jeg hatt hellet med meg. At telefonen går i bakken er min egen feil, og dersom telefonen går i stykker pga det, så kan ikke produsent eller selger lastes.

Den telefonen er da stor og robust og skulle vel tåle ett fall?

Har du kjent hvor stor og tung den faktisk er? ;) Og jo tyngre de er, jo hardere lander de.

Dersom hovedkortet er bøyd kan det også skyldes klemskader. Går man med telefonen i lommen så utsetter man faktisk telefonen for flere situasjoner hvor klemskader kan oppstå enn det man skulle tro.

Uansett, så har KVTL gitt deg gode råd, men mest sannsynlig så må du nok belage deg på å måtte ta i bruk forsikringen din. Veldig sure penger selvsagt, men det er jo pga slike tilfeller at man i det hele tatt har forsikring ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
azzman  Postet 02/04-2006 : 11:31

QUOTE(KVTL @ 02/04-2006 : 10:14)

*

Jeg ble tilbudt lånetelefon, men det var en sånn gammal ræva en, så jeg takka nei...

QUOTE(KVTL @ 02/04-2006 : 10:14)

*

Jeg har snakke med folka på klart svar, og eneste de sier er "Verkstedet sier at feilen ikke kan repareres. Det skyldes ytre påvirkning, og garantien gjelder derfor ikke. Du kan jo prøve med forsikring."

Men jeg bør ta kontakt med forbrukerrådet?

Skal jeg evt. nekte å måtte kjøpe tilbake telefonen for 290,- + Mva.? (Hvis ikke sa han at den ville bli sendt tilbake til nokia = kasta)

det første først, ingen har krav på å bli TILBUDT en lånetlf, og langt ifra at det er grunn til å kunne heve kjøpet. Det er derimot helt korrekt at kunde har rett til låneprodukt når servicen går over en uke.

For det andre, jeg regner med at denne tlf din befinner seg hos Deltaservice (med tanke på prisen ved retur 362,50.-) tlf vil ikke bli sendt tilbake til Nokia,men skrotet av serviceverkstedet (uten at det koster deg noe).

Grunnen til at du må betale disse pengene er at serviceverkstedet har har utført en såkalt "test og diagnose" som blir betalt av tlf leverandøren om reperasjonen faller innunder garanti eller reklamasjon. Men de får ikke dekket dette av leverandør dersom det har oppstått en ytre påvirkning og rep ikke dekkes av garanti, derfor må du betale for frakt og en halvtimes arbeid, noe du også samtykker til når du signerer servicepapirene når du leverer den inn...

Hvis du er i tvil, og det forutsatt at det er deltaservice som har den,kan du be de ta bilder av skaden,og de laster opp bilder til butikken på dagen.

Lenke til kommentar

Vel, man har faktisk rett på lånetelefon. Har man ikke blitt tilbudt en slik lånetelefon og vil komme med et hevingskrav så vil det bli et moment i den avgjørelsen. Det at forbruker ikke ble tilbudt lånetelefon vil bli sett på som et negativt moment. Men selvfølgelig så ska ldet emr til å heve. Det er ikke sikkert om forbruker i dette tilfelle har rett til å heve engang. Jeg rådet han til å kontakte forbrukerrådet fordi han ikke kan tape noe på å klage på avgjørelsen hvis han mener det er feil fra forhandler.

Om det er en faktisk skade som trådstarter vil svare på vil jeg ikke en gang begi meg utpå å mene noe om. Men det er forhandler som har bevisbyrden som sagt. Denne bevisbyrden er enda sterkere i dette tilfellet siden det er under 6 måneder siden trådstarter overtok den.

Hvis kunde skal betale noe testgebyr til forhandler så skal dette opplyses om klart når telefonen leveres inn. forholdet til verksted er ikke forbrukers problem, snarere forhandlers.

Lenke til kommentar
Om det er en faktisk skade som trådstarter vil svare på vil jeg ikke en gang begi meg utpå å mene noe om. Men det er forhandler som har bevisbyrden som sagt. Denne bevisbyrden er enda sterkere i dette tilfellet siden det er under 6 måneder siden trådstarter overtok den.

Forhandler har som du sier, bevisbyrden i varer som er under 6 mndr. I dette tilfellet ser jeg det som godt nok bevist at serviceverkstedet som uavhengig part,har konkludert med at det er en ytre påvirkning som forårsaket skaden på tlf.

Hvis kunde skal betale noe testgebyr til forhandler så skal dette opplyses om klart når telefonen leveres inn. forholdet til verksted er ikke forbrukers problem, snarere forhandlers.

Nå kan jeg bare tale for megselv og der jeg jobber. men hvis du leverer inn en service hos elkjøp, så må du signere på servicebilaget at du har forstått og godtar vilkårene for service. hos oss står disse vilkårene bakpå notaen og gjerne på store postere på veggen ved servicemottaket. På disse står det noe sånt som: Ting som faller utenfor garanti og reklamasjon feks. lynnedslag, fukt/slag skader etc vil bli belastet kunden. Hvor mye dette er, kommer ann på hva slags produkt som er blitt levert inn, og hvilket verksted som handler dette. Skulle vel gi info nok det?

Det samme gebyret vil også bli belastet kunde ved ingen feil funnet,brukerfeil og softwarefeil på pc.

Det skal også sies at mobil faktisk har den laveste repkosten av alle serviceprodukter.

Lenke til kommentar
Vel, man har faktisk rett på lånetelefon. Har man ikke blitt tilbudt en slik lånetelefon og vil komme med et hevingskrav så vil det bli et moment i den avgjørelsen. Det at forbruker ikke ble tilbudt lånetelefon vil bli sett på som et negativt moment. Men selvfølgelig så ska ldet emr til å heve. Det er ikke sikkert om forbruker i dette tilfelle har rett til å heve engang. Jeg rådet han til å kontakte forbrukerrådet fordi han ikke kan tape noe på å klage på avgjørelsen hvis han mener det er feil fra forhandler.

5877483[/snapback]

Man har krav på lånetelefon, men det er en selv som skal fremlegge dette kravet. Det er ikke butikkens jobb å sørge for at kundene kan forbrukerkjøpsloven. Som regel må kunden også skrive under på et papir når han leverer inn noe til service, hvor han godtar bl.a. å betale for reparasjon, evt. å få telefonen tilbake ureparert. Har ikke kunden lest dette, er det hans problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...