just-_-me Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 (endret) heisan Seriekoblet to trafoer, en med "Pri: 230V, Sek: 24v 2A" den andre "Pri: 230v, Sek: 12V 0,5A når jeg målte med multimeter, fikk jeg ca. 36v. (det stemmer, 24+12=36, for når man serie kobler en ting blir spenningen høyere) men hva med strømmen i et slik tillefelle? blir den da 2,5A? eller er det litt værre enn som så? (kanskje jeg burde vist det, går GK elektro nå... ) Endret 1. april 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
Fresh-T Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Strømmen er nok maks 0,5 A En lukket krets har jo bare EN strøm. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 Strømmen er nok maks 0,5 A En lukket krets har jo bare EN strøm. 5851620[/snapback] det var det jeg tenkte på også. men er det noen grunn for at det akkurat blir 0,5 som du sier ? eller er det bare sånn at man går utifra den minste...? Lenke til kommentar
Fresh-T Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 (endret) er det bare sånn at man går utifra den minste...? Jepp EDIT: Det går den SAMME strømmen gjennom HELE kretsen. Maksstrømmen blir derfor det samme som den minste klarer å levere. Endret 2. april 2006 av Fresh-T Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 2. april 2006 Forfatter Del Skrevet 2. april 2006 ok, da skjønner jeg det Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Husk nå hva naturfaglærern din lærte deg; "Energi kan verken skapes eller forsvinne, kun skifte form" Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 EDIT: Det går den SAMME strømmen gjennom HELE kretsen. Maksstrømmen blir derfor det samme som den minste klarer å levere. 5852681[/snapback] Det blir litt feil. Ved kortslutning (max strøm) så vil den enheten som klarer å tyne ut mest strøm tvinge spenninga på sekundærsiden av de(n) andre enheten til motsatt fase enn om det var null belastning. Dermed så får man bittelitt mer strøm enn det den svakeste trafoen klarer levere. På en annen side: Om man kobler sekundærsiden på to transformatorer i serie og kortslutter kretsen, så er det stor sansynlighet for at den svakeste vil ta fyr ganske snart pga varmgang Lenke til kommentar
Fresh-T Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Ved kortslutning (max strøm) så vil den enheten som klarer å tyne ut mest strøm tvinge spenninga på sekundærsiden av de(n) andre enheten til motsatt fase enn om det var null belastning. Dette skjønnte jeg ikke helt. Kan du forklare litt bedre? I tillegg: Kortsluttning av sekundæren på hvilken som helst trafo vil føre til at den brenner opp. Du kortslutter ALDRI en sekudærvikling (!) når du har full spenning på primæren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå