Gå til innhold

Oppgradere gammel PC->Spill Pc.Hk?cpu?Gpu?Rundt3k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eternal:

Rare tall i den testen du henviser til.

Med Dual Channel har man dobbel båndbredde mens i den testen er det nesten samme poengsum uansett. Mål selv med everest eller sandra og se.

Jeg stoler mer på det jeg kan måle selv enn det som står i en test.

Kan gi eksempel i to maskiner jeg har selv.

ASUS A7V333 KT333

XP-M @ 2.160 GHz 166*13

2x512 2500 bandwidth

Super Pi 1M 60 Seconds

DFI LanParty NFII Ultra 400

XP-M@ 2.2 GHz 200*11

2x512 6400 bandwidth

Super Pi 41 Seconds

Geil Ultra X i begge maskinene og lik prosessor 2400+ XP-M 35W

Forskjelden skyldes at sistnevnte system har nesten 3 ganger så mye båndbredde på minnet. 2500 vs 6400.

Jeg prøvde 6600 GT og 6800 GS på begge maskinene. På den første var det ikke nok futt til å dra kortene, men det gikk tårlig greit på den siste. Dog har den første AGP4X i tillegg til den lave båndbredden på minnet. AGP4x burde gi 10-15% laver ytelse.

6600GT

ca 400 score i 3DMark 06 med maskin 1

ca 1300 med maskin 2.

Min nåværende maskin:

Pure Innovation Hovedkort.

Opteron 148 @ 2.8 GHz

2x512 BH-5

Bliss 7800 GT 500/1400

Super Pi 1M 29 Seconds.

Endret av TA-Millman
Lenke til kommentar
7800 GS koster nå en del det også..

virker som et hissig kort da.. vil det ikke "kjøre" ifra resten av pc'en?

men hvis det er som du sier, mulig og kjøpe, prøve og hvis det ikke er en god match, levere tilbake.. så er det kanskje noe å tenke på ja..

men ser det at det kanskje er litt dumt og ta en halvveis oppgradering..

hvis jeg spytter i 5000 kr, hvor bra er det? Vil det f.eks kunne kjøre Oblivion på full settings(=tilnærmet full)?

og ikke minst, hvor lenge vil det holde?

5856824[/snapback]

Jeg synes du skal prøve en 7800 GS og se an resultatet for det er dumt å bygge ny maskin nå om du kan ha den du har et par år til. Jeg kjenner en del folk som har Pentium IV 3GHz Northwood og de er meget fornøyd med 7800 GS. Det hele avhenger om du får maskinen din til å dra et 7800 GS og det finner du vel ikke ut uten å prøve.

Uansett synes jeg ikke det er noen løsning som noen foreslår med en oppgradering til 939 mellomklasse prosessor, grafikkort og hovedkort.

Det kommer AM2 om en måned og DirectX 10 i sommer med nye serier grafikkort. Om ytelsen ikke blir som natt og dag kanskje prisene snur seg drastisk. Jeg vil anbefale å prøve grafikkort nå og bygge maskin når markedet har stabilisert seg litt. Det er ingen som vet hvordan det ligger an i sommer. Intel kommer også med nye prosessorer og det kan bli meget spennende å følge med utover våren. Regner med gigantene kommer til å kjøre pressen for hva det er verd.

Lenke til kommentar

Eternal:

Vi er iallefall enige om at det lønner seg mer med et 7800 GS enn en oppgradering til 939 med et lavbudsjettsgrafikkort.

Siden han har 400MHz minne og jeg antar at hovedkortet er av nyere modell (siden han har barton - antakelig kjøpt samtidig), burde det antagelig ikke være noe problem.

Men det kan være et dilemma at han burde få prosessoren opp på 3200+ hastighet (2.2 GHz) eller i det minste 2GHz 200*10.

Lenke til kommentar

Fra det jeg forstår har K7N delta nforce 2 chipsett dvs. det er et bra hovedkort. Hovedkortet støtter 200x2 FSB så det er bare å klokke prosessoren opp til 200x11. Det går uten problemer med grei Cpu-kjøler.

1024MB 400MHz minne er bra det nok for 7800GS

2200MHz på en Barton er bra nok for 7800GS

Hovedkortet er bra nok for 7800GS

Din PC kommer til å fungere bra med 7800GS. I høyere oppløsninger og med mye eye candy er ikke prosessoren så altfor viktig.

7800GS og et eldre system kommer til å gruse et nytt system som har X1600.

Kommentar angående dual channel på socket A:

Selv om du kanskje har bare en 1024MB brikke i single channel så spiller det ikke en stor rolle. Hvis jeg husker rett så er det selve prosessoren som begrenser båndbredden. Med amd socket A er det derfor viktigere å gå for lavere timings på RAM enn på båndbredde!

Mitt råd er at du bør gå for 7800GS og la resten være sånn som det er.

Hvis du vil ha senere et nytt hovedkort og prosessor så er det bare å gå for Asrock dual sata med socket 939,AGP og PCI-E.

MVH

Camxer

Lenke til kommentar
Fra det jeg forstår har K7N delta nforce 2 chipsett dvs. det er et bra hovedkort. Hovedkortet støtter 200x2 FSB så det er bare å klokke prosessoren opp til 200x11. Det går uten problemer med grei Cpu-kjøler.

1024MB 400MHz minne er bra det nok for 7800GS

2200MHz på en Barton er bra nok for 7800GS

Hovedkortet er bra nok for 7800GS

Din PC kommer til å fungere bra med 7800GS. I høyere oppløsninger og med mye eye candy er ikke prosessoren så altfor viktig.

7800GS og et eldre system kommer til å gruse et nytt system som har X1600.

Kommentar angående dual channel på socket A:

Selv om du kanskje har bare en 1024MB brikke i single channel så spiller det ikke en stor rolle. Hvis jeg husker rett så er det selve prosessoren som begrenser båndbredden. Med amd socket A er det derfor viktigere å gå for lavere timings på RAM enn på båndbredde!

Mitt råd er at du bør gå for 7800GS og la resten være sånn som det er.

Hvis du vil ha senere et nytt hovedkort og prosessor så er det bare å gå for Asrock dual sata med socket 939,AGP og PCI-E.

MVH

Camxer

5858021[/snapback]

God ide.

I sommer får han sikkert en brukt Opteron nermest kastet etter seg på et bruktmarked og ASROCK DUAL koster vel ca 500 kr.

"Din PC kommer til å fungere bra med 7800GS. I høyere oppløsninger og med mye eye candy er ikke prosessoren så altfor viktig."

Det varierer fra spill til spill. I spill som avhenger av GPU feks. F.E.A.R. har prosessor lite å si. I Quake IV er det omvendt da det sluker prosessor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...