kirsti4 Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Har fatt meg et pent brukt Olympus C7070 Wide Zoom, og dermed tatt et steg (eller helst mer...) videre i min karriere som digital amaorfotograf etter HP 735. Leser manual sa det fyker, tester og prover, og er sikker pa at jeg skal fa mye moro med dette apparatet etterhvert. Men forelobig er jeg altsa totalt novise nar det gjelder alle disse instillingene apparatet har. Bl.a. velger det ISO selv, og da har jeg registrert at det nesten alltid velger ISO 80, selv om det betyr at lukkertiden da blir sa lang som 1/30 sekund. Er ikke det litt "pussig"? I et eminent kompendium som er lagt ut her pa akam, men ogsa av forumet ellers, har jeg fatt den forstaelsen at 1/60 sekund er den lengste lukkertid som anbefales nar kameraet er handholdt. Noen som har noen kommentar til dette? Lenke til kommentar
engekri Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 ER ISO verdien stillt til auto-iso? Det med 1/60 dels sekund stemmer til en vis grad, om du er stø på hånden og har litt vidvinkel, går det fint med lavere også. Regelen er at man ikke kal ha lavere lukkertider enn brennvidden. Dette er da også bare en tommelfingerregel. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Jeg tar ofte bilder på 1/30s, og av og til enda lenger lukkertid også, ihvertfall med vidvinkel, men da må det holdes stødig. Men hvis du ikke vil ha så lang lukkertid bør du kanskje bruke S-modus? Da stiller du lukkeren selv, og kameraet vil stille blender og evnt høyere ISO om nødvendig. Eller du kan stille inn ISO på det du vil ha selv. Kameraet har alle muligheter for automatikk og/eller manuell. Lenke til kommentar
kirsti4 Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 ER ISO verdien stillt til auto-iso? Det med 1/60 dels sekund stemmer til en vis grad, om du er stø på hånden og har litt vidvinkel, går det fint med lavere også. Regelen er at man ikke kal ha lavere lukkertider enn brennvidden. Dette er da også bare en tommelfingerregel. 5853646[/snapback] Ja, Iso står på auto. - Og jeg har sett at apparatet "kan" ta bilder med høyere ISO på auto, - bare det blir mørkt nok!.... Men det er kanskje en ide å lage en shortcut som lar meg øke iso-verdien hvis lukkertiden blir for lang. Apparatet er jo vidvinkel, men selv er jeg ikke alltid helt kjempestø, så.... Takk for hjelpa! Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Jeg pleier å stille ISO manuelt, og jeg har også satt opp "Custom button" (den lille knappen oppe foran til høyre) til å stille ISO. Men hvis lukkertiden er for lang for deg er det beste å stille rattet på S, sett lukkertid til 1/60 (eller kortere). Den vil da først stille blenderen på full åpning, og deretter vil den justere ISO opp om nødvendig (hvis du har den på AUTO selvfølgelig). Lenke til kommentar
kirsti4 Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 Jeg pleier å stille ISO manuelt, og jeg har også satt opp "Custom button" (den lille knappen oppe foran til høyre) til å stille ISO.Men hvis lukkertiden er for lang for deg er det beste å stille rattet på S, sett lukkertid til 1/60 (eller kortere). Den vil da først stille blenderen på full åpning, og deretter vil den justere ISO opp om nødvendig (hvis du har den på AUTO selvfølgelig). 5858905[/snapback] Det skal jeg gjøre. Fiffig med alle direkte-knappene, syns de er kjekke å bruke, og Custom-knapp er jo helt topp!. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå