nomore Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Hei Fant ikke en bedre passende kategori en dette, og siden det er snakk om Logitech Z-5500, går det nok bra allikevel Eg har nå montert opp dette settet i stua mi, og koblet den til HTPC'en med både optisk og coax lydkable(en av gangen, for å sammenligne). Lyden imponerer, men eg har en liten bakgrunnstøy som irriterer litt. Eg mistenker da at eg har glemt eller tråkket over noen gyldne "regler" når eg la høytalerkablene rundt om i stua. Dvs, eg har lagt nye høytalerkabler til bakhøytalerene, samt den ene framhøytaleren i ei lita kabelkanal(1x1cm) sammen med en nettverkskabel, og ca 2 meter med en lampettledning(dette gjelder bare 3 av høytalerene). Centerhøytaleren har ledningen liggende bak tv, og opp langs veggen. Denne kabelen går igjennom en del andre kabler(på tvers) og deretter er den samlet i en kabelspiral sammen med de andre 3 høytalerkablene, samt strømkabelen til suben. Den siste kabelen er rullet sammen med resten av kablene bak subben. Og resultatet er en lav, durende lyd i alle høytalerene. Selve strømtilførselen er koblet til en strømfordeler med overspenningsvern(ikke jorda kontakt). Noen som ser noen åpenbare feil her? Eg kan poste bilder dersom noen ønsker det Lenke til kommentar
Sinsen Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Det eneste jeg har opplevd noen problemer med selv, er å legge høyttaler/signalkabler for nære strømkabler... hvis du ikke får et bedre svar enn dette her, så kan du kanskje prøve å høre med folk på www.avforum.no ? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 Jaja. Da løste eg problemet selv. Det var coax kabelen som syndet. Dumme meg hadde jo bare koblet den fra i datamaskinen, og ikke fra selve anlegget. Av en eller annen grunn induserte den da støyen i høytalerene. Men det kan jo være greit å vite om noen har noen tips å komme med ang høytalerkablene. Lenke til kommentar
Lasan Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Nå er jeg ikke noe "hifi guru" akkurat Men det som ble sagt om strømkabler og høytalerkabler er sant. Har særlig merket dette i bil. Hvis disse kablene ligger i nærheten av hverandre kan du få en pipelyd i høyttalerne dine. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 Over til neste problem. Siden eg da må bruke optisk kabel fra htpc til høytalerene, finnes det en bryter/velger som eg kan koble ps2, tuner og htpc til, som eg da kan velge hvilken kilde eg vil ha lyden fra? Tidligere brukte eg en creative ddts dekoder, og denne hadde da 3 optiske innganger. Logitech settet har bare 1. Lenke til kommentar
EagleNest Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Jeg har denne lyden i pc-høyttalerne mine. Hvilken kabler bør skilles fra hverandre igjen? Jeg vet ikke hva slike kabler heter men jeg har følgende kabler liggende attmed høyttalerkabelen: "Strømkabel til 2 eksterne lydkort" "Pc strømkabel" "Strømforgrener 8" "Strømkabel til platespiller" "Skjermledning" Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 Eg prøver å følge normen med å skille signalkabler fra strømkabler. Men samtidig har eg "hørt" at dersom kablene ligger parallelt har det minimal innvirkning, mot at de forstyrrer dersom de krysser hverandre. Så i mitt oppsett ligger 1 strømkabel sammen med 3 signalkabler i samme kabelkanal, uten at det lager stør. Det vil si, hvertfall etter eg fikset problemet mitt over Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå