el_cash Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Jeg ønsker å sette opp en filserver med mitt domene (www.whatver.com) som adresse. Har i dag dynamisk ip (telenor), og min router (D-Link DGL-4300) har automagisk støtte for DDNS mot DynDNS. Jeg kan gjøre noen settinger på routeren, med unntak av "Server Address (www.dyndns.org (FREE))" - denne er fast valgt, men jeg kan legge inn: "Host Name", "Username or Key" og "Password or Key". Hvilke settinger skal jeg sette her - og hva slags DynDNS-konto skal jeg ha? Er det Dynamic DNS? Hvordan router jeg da videre til mitt domene? Slik jeg har skjønt greia, så skal jeg isåfall finne på et hostname hos DynDNS, feks whatever.dyndns.org, legge dette til under Host Name på routeren (med username/password fra DynDNS), og så forwarde fra domenet mitt (www.whatver.com) til whatever.dyndns.org? Riktig? I tillegg så trenger jeg software; selve serveren er pcen min som er i daglig bruk (med winxp pro). Ftp-serveren trenger ikke å kjøre hele tiden, bare en gang i blant. Hvilken software skal jeg da bruke for å enklest mulig sette opp og administrere serveren? Alt jeg ønsker er å dele filer på en enkel og sikker måte, og å kunne gjøre dem tilgjengelig akkurat når det passer meg. Det er altså ikke snakk om en filserver som skal være konstant oppe. Jeg ønsker å kunne både motta og sende filer, selvsagt - og tilgang til filene må være passordbeskyttet. Domenet har jeg ingen andre planer for enn som adresse til min ftp-server. Setter stor pris på hjelp til oppsettet - og beklager alle dumme spørsmål, jeg er definitivt blodfersk i å sette opp server. Lenke til kommentar
ktitlest Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 (endret) Ja du skal ha Dynamic DNS-tjenesten fra Dyndns Skriver du inn Dyndns-konto-informasjonen i oppsettet til ruteren skal denne sørge for å automatisk gi beskjeder til Dyndns om din IP til enhver tid (ved endringer). Kjenner ikke ruteren din, men generelt sett må du sette opp en virtuell server i ruterens oppsett. Sett fast ip-adresse på din server-maskin (f.eks. 192.168.0.100), og i ruteren din setter du opp en virtuell server for ftp til ip-adressen 192.168.0.100, begge protokollene tcp og udp over port 21. Påse at det ikke er et filter aktivert i ruteren på gjeldende ip-adresee eller gjeldende port. Ofte stiller ruteren inn dette slik det skal være når du legger inn en virtuell server. Denne siden er ofte til god hjelp: http://www.portforward.com/help/portforwarding.htm Du kan bruke den innebygde ftp-serveren som er i windows. Via Internet Information Services. Kan være du må installere dette fra WinXP -cd'en. Ellers er Bulletproof FTP Server grei å sette opp. Min crasher litt ofte derimot, så det er mulig du bør satse på en annen enn BPFTP Server. Endret 2. april 2006 av ktitlest Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 Takker for hjelpen! Har testet litt frem og tilbake her nå, og tror jammen meg at jeg har fått satt opp server som virker. Jeg bruker BPFTP som anbefalt, denne har jeg brukt tidligere (for endel år siden). Men; sikkerhet! Hvordan sjekker jeg hvor god sikkerhet jeg har på serveren min? Noen enkle tester jeg kan ta? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå