Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Rart problem med windows XP

Anbefalte innlegg

Hmm, tar lang tid å forklare alt, så jeg starter fra begynnelsen.

For noen uker siden installerte jeg ny strømforsyning - mist 580 watt. Jeg hadde ingen problemer utenom at første gang jeg skulle starte opp windows kom jeg ikke inn i "loginen", så jeg rsa datan, og alt funka fett. Noen dager senere hadde jeg pcen på om natten og da jeg våknet var skjermen svart ... Da jeg prøvde å skru på pcen kom jeg ikke lengre enn til der windows loader. Jeg prøvde å gå inn i sikkerhetsmodus, men fikk ikke gjort noen nytte der.

Så jeg fant ut at jeg måtte formatere, så jeg ringte enn venn, dro bort, installerte windows og alt så ut til og gå bra, til det samme problemet kom igjen. Jeg tenkte faen heller, formaterer igjen. Da jeg formaterte nå gikk det faktisk bra, og pcen så ut til å fungere knirkefritt inntill jeg våknet dagen derpå, jeg hadde lastet ned et eller annet på natten, og pcen var svart plutselig. Det samme problemet var der igjen, og jeg formaterte nok en gang.

Maskinen fungerte fint noen dager til, men så skjedde det igjen. Jeg formaterte og den fungerte fint enda en dag. (i går)

jeg formaterte i går natt, og brukte pcen litt før jeg la meg, og skrudde den av samtidig. Da jeg våknet var det samme problemet. Prøvde å formatere men det går ikke lenger, jeg kommer ikke inn på windows logi'en engang, jeg bare ser svakt bilde av windows "loadern" som ikke beveger seg.

Et par ting som bør nevnes: Dersom jeg trykker "start windows fra sist konfigurasjon som fungerte" så fungerer det, men da starter jeg opp uten og ha installert noen drivere eller noe. Så når jeg skrur den av kan jeg velge svart skjerm, eller helt fra starten igjen uten noen drivere.

Jeg får starta i sikkerhetsmodus - i alle tilfellene.

Jeg formaterte kun den ene harddisken. Det er mulig at det er virus fra den ene DL hdd min som forårsaker alt.

Jeg installerte en gang windows på en annen harddisk i forhåpning om at det skulle virke da.

Til slutt må jeg rette en STOR takk til alle som gidder å lese og poste forslag her. Vet selv at posten er noe rotete, og noe uklar. Men jeg får håpe dere har noen knallgode forslag.

Endret av NajuZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

husk hvergang du avinstallerer en grafikk driver så bruk

drivercleaner.exe og fjern de resterende filer. før en installerer neste nye driver.

ikke alle drivere er 100% kompatible med hvert forskjellige system, så hvis det er nvidia

85.21 så prøv evet 85.20 eller noe annet i stedenfor, evt andre drivere.

Lenke til kommentar

Mulig jeg ikke har gjort meg klar nok. :\

Men jeg hver gang jeg installerer ny skjermdriver klikker _hele_ pcen, hele windows. Eneste måten jeg kan starte opp igjen er å trykke "start opp fra sist fungerende konfigurasjon." Og jeg aner ikke hvordan jeg gjør det, utenom når jeg skrur av datan "unormalt."

Noen venner sa at driverne kunne ha lagret seg i BIOS, men jeg synes det høres litt dumt ut.

Takker for alle svar.

MVH

Lenke til kommentar

Drivere lagret i bios er bare sprøyt.

Du kan få oppstartsmenyen om du trykker f8 rett før xp logoen kommer opp under boot.

Det behøver ikke være skjermkort eller skjermkortdriverne som er problemet. Windows installasjonen kan ha masse feil. Inkombabilitet med andre driver eller hardware kan også forårsake dette.

Lenke til kommentar

Når vi satte i skjermkortet ville ikke pcen hans boote... Vi tok det ut, og prøvde han sitt skjermkort - det funka plutselig heller ikke. Funka altså ikke å boote fra pcen hans sitt eget skjermkort. Så vi resetta BIOS'en og da han kom inn i windows igjen fungerte ikke nettverket!

Har på følelsen at skjermkortet mitt noe fuuucked. :\

Pls. svar trenger alle forslag, skal tross alt på TG snart!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...