NorskFirefox Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Hei! Er det noen mulighet så man kan skrive æ, ø, å i python? Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Hei!Er det noen mulighet så man kan skrive æ, ø, å i python? 5849960[/snapback] legg til f.eks # -*- coding: UTF-8 -*- eller en annen encoding på linje en eller to i scriptene dine. Lenke til kommentar
NorskFirefox Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 Får bare opp: "F°rste nummer :" #!/usr/bin/python # -*- coding: UTF-8 -*- # Filename: kalkulator.py nr1 = int(raw_input('Første nummer : ')) nr2 = int(raw_input('Pluss nummer : ')) nr3 = nr1 + nr2 print " ", nr1, " + ", nr2, " = ", nr3 Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Prøv en annen encoding da^^ iso-8859-15 tror jeg funker(hvis jeg stavet den riktig) Lenke til kommentar
NorskFirefox Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 Hmm, funka ikke noe bedre desverre.. Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Hmm, funka ikke noe bedre desverre.. 5851023[/snapback] Ok, jeg misforsto spørsmålet ditt. Iom. python 2.3, eller 2.4 tok man et grep for å ta innover seg at folk over hele verden bruker Python og gjorde encoding-linja nødvendig. Du får DeprecatedWarning uten. Når det gjelder output i konsollvindu på XP er det et problem jeg ikke har giddet å løse. Redirecter du til fil, blir æøå som de skal, men ikke i konsollet. En løsning er kanskje å bruke Windows-spesifikk encoding, jeg vet ikke. Takknemlig hvis noen finner ut av dette. Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 (endret) Kikket litt på dette. Tror dette er et xp-problem, ikke et python-problem. Det går helt greit å skrive "æøå" i konsollet, men lager jeg en en .BAT-fil med echo æøå blir output akkurat det samme som i en .PY-fil med print "æøå" Trodde kanskje det hadde med codepage å gjøre, men chcp 865 forandrer ingenting, det gjør det heller ikke å legge inn country=047,865 i %SystemRoot%\system32\config.NT kjipt problem. Endret 2. april 2006 av zeitgeist Lenke til kommentar
GenericName Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 (endret) ... Endret 12. januar 2011 av Token Lenke til kommentar
Zerblat Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Er nok et problem med OSet ditt, har dessverre ingen tips for å fikse det. (Linux 2.6 på bildet) Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Går det ikke å sette en u foran tekst literal? u"Æ, Ø, Å" 5860338[/snapback] Jo, faktisk: # -*- coding: iso-8859-15 -*- u = u"æøåÆØÅ" a = "æøåÆØÅ" print u print a funker. Jeg visste ikke at cmd.exe kjørte unicode. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå