Gå til innhold

Legge inn Linux sammen med XP og andre spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg drømmer nå om å installere Linux i tillegg til Windows på maskinen min. Her er spørsmålene mine:

• Hvor stor partisjon må jeg lage til LinuX? Har ikke overskudd av plass.
  • Hvilken distribusjon er greit å forstå for nybegynnere? Trenger ikke å ligne mest mulig på XP.
  • Har de fleste distribusjonene en live-CD?

Kommer nok fler spørsmål efter hvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Debian og Ubuntu er fine distroer å starte med. Debian har Live-CD, mens Ubuntu passer på en CD. Begge to kjører Gnome Desktop Enviroment som standard, og Gnome er etter min mening overlegen Windows-interfacen når det gjelder bruker-tilpasning.

Hvor mye plass du trenger avhenger litt av hvordan du vil bruke Linux installasjonen din ( vil du f.eks. laste ned ? ) Kanskje har du filer som du vil nå i både Linux og XP ? Jeg har løst dette på følgende måte:

Systemfilene legger seg i ROOT (\) katalogen på parisjonen du vil installere til. Hvis du ikke har all verdens med plass, ville jeg satt denne til 5GB for å være på den sikre siden. Da trenger du i alle fall ikke å utvide med det første.

I Linux får du en katalog som heter /home/"ditt brukernavn". Denne mappen tilsvarer "Mine Dokumenter" i Windows. Du kan ha denne på samme partisjon som systemfilene, eller du kan lage din egen partisjon. Hvis du ikke har all verden med plass har jeg denne fiffige løsningen til deg ( jeg bruker samme løsning og det funker som bare juling):

Lag en egen partisjon i FAT32 format. Er ikke sikker på om XP sine verktøy kan formattere FAT32 lenger, så du trenger kanskje Partition Magic eller tilsvarende. Deretter kan du mappe "Mine Dokumenter" til den partisjonen. Den fine her er at også Linux kan lese og skrive til FAT32, så etter at du har installert Linux, kan du mappe denne partisjonen til /home mappen din, og vips, så har du alle dokumenter og filer tilgjengelig både i Windows og Linux. Du trenger selvfølgelig ikke å mappe "Mine Dokumenter" til denne partisjonen, men da vil du heller ikke kunne endre på de dokumentene som ligger i "Mine Dokumenter" fra Linux. ( Ja, bedrevitere vil påstå at det går an, men Linux sin kompabilitet til NTFS er foreløbig for ustabil til å stole på.) 5gb er en fin størrelse her og. På denne måten tar linux installasjonen kun 5GB plass, mens den har 10GB plass tilgjengelig.

Hvis du vil gå for denne løsningen velger du bare å ha /home mappen på samme partisjon som systemfilene. i /home/dittbrukernavn lager du en ny katalog. Deretter kan du "mounte" en fat32-partisjon på denne mappen.

Endret av oskaremil
Lenke til kommentar
Debian og Ubuntu er fine distroer å starte med. Debian har Live-CD, mens Ubuntu passer på en CD.

Skjønte ikke helt det der. Mener du at Debian har en egen live-cd, og at hele Ubuntu får plass på en CD?

5852167[/snapback]

Slik jeg har forstått det er fullversjonen av Debian på flere cder, men har en live-cd. Ubuntu har vel bare fullversjonen, men denne er på én cd.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

det er omvendt, windows vil brutalt legge seg selv over en hver annen form for boot loader, uten å spørre.

du kan når som helst boote en live cd elelr installasjons cd med linux go sette opp grub igjen

har du en boot loader i bios, kan du antagelig bruke den og

Lenke til kommentar
Jeg ville tro det bare var en bildefil, eller noe slikt. Men da jeg lasta ned og unrara (skulle jeg ikke gjøre det?), så det ut som bildet under:

5854259[/snapback]

Du skal ikke pakke ut filstrukturen fra imaget (.iso-fila) men brenne den i sin helhet til CD. Bruker du nero kan du åpne iso-fila i filmenyen, hvis jeg husker riktig. Eventuelt kan du laste ned "ISO creator powertoy" til XP og høyreklikka på iso-fila og brenne den.

Når det kommer til plass, bør du minst ha 4 - 5GB ledig for en enkel installasjon. Husk at det må være ledig plass på disken til å opprette nye partisjoner, ikke ledig plass på en partiisjon. Er sistnevnte tilfelle, må du endre størrelsen på partisjonen med f.eks. fips el. ntfsresize. Disse verktøyene inkluderes på enkelte live-cder, f.eks. Knoppix.

Skal du teste mye, og laste ned haugevis av pakker ville jeg anbefalt minst 10GB. Det kommer til å skje fort når man blir vant til pakkesystemet :) Ubuntu er en utmerket distro å starte med. Mye engasjement fra folk som bruker den og bra med dokumentasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...