Gå til innhold

AMD 3700+ på 50 grader?

ArchW

Anbefalte innlegg

Hei, er nettopp installert en AMD64 3700+ prosessor. Ser at graderne i BIOS og Windows ligger på rundt 45-50 grader... Er litt bekymret hvor varm prosessoren blir om jeg fyrer opp Oblivion..

Er dette normalt for denne type CPU? (939)

Det fulgte ikke med kjølepasta, som jeg forstår det så er det satt et fabrikert lag på prosessorviften som følger med..

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, er nettopp installert en AMD64 3700+ prosessor. Ser at graderne i BIOS og Windows ligger på rundt 45-50 grader... Er litt bekymret hvor varm prosessoren blir om jeg fyrer opp Oblivion..

Er dette normalt for denne type CPU? (939)

Det fulgte ikke med kjølepasta, som jeg forstår det så er det satt et fabrikert lag på prosessorviften som følger med..

Hva tror dere?

5849752[/snapback]

Sålenge temperaturen holder seg under 70-80-90 grader skulle ikke det være noe problem. :hmm:

Lenke til kommentar

Det vil ta litt tid før den AMD padden setter seg .

Må varmes/avkjøles flere ganger for at den visstnok skal tette til skikkelig.

Mulig du vil få litt lavere temperatur etterhvert .

Påse at bios ikke gir høyere vcore (cpu voltage) enn nødvendig >1.40v.

Noen SD 3700 er 1.35v andre er 1.40v .

Edit: over 70°C vil nok systemet skru seg av av seg selv (bios instilling) .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Dette var veldig høyt synes jeg og.

Jeg monterte min 3700 men Boxed kjøler(kjører nå TT big typhoon)

Da la CPU'n seg på 35C Idle og sank til 33-32C idle etter som pastaen satte seg...

Så hvis din ligger på 50C Idle og de men boxed LOAD ikke skal gå over 45C standard.

kanskje noe galt med vifta eller montert kjølern feil.. har du skjekket dette?

Lenke til kommentar

Alt avhenger av romtemperatur og luftgjennomstrømning i kabinettet .

Dette selvfølgelig tilsammen med cpu kjølerens kvalitet.

Boxed kjøler har thermal pad , og er det valget ditt kan du glemme pels sitt spørsmål og kjølepasta , man bruker enten/eller .

Er kabinettet dårlig ventilert og det er f.eks 28°C i rommet er ikke 45°C

idle vanskelig å tro på .

I tillegg til dette er det gjennom tiden vært mye feilrapportering av ulike hovedkorts bios ang. cpu temperaturer med stadig nye cpu revisjoner som får nytt temp offset nesten hver gang .

Hvilket hovedkort er det snakk om egentlig og er SD 3700+ cpuen en rev / E4/ E6 ?

Sjekk med CPU-Z .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Noe å tenke på .

The thermal pad on the AMD fan/heatsink works better if it is warmed with a heat gun. This may be done after it is put in place and locked down. Just warm it up and then wiggle it slightly, as constrained by the latch. The 90nm processors generally run so cool that the thermal pad doesn't seem to soften and spread in use as it would with a hotter CPU (or perhaps it just takes a lot longer).

Lenke til kommentar

Hei, HK er MSI K8N NEO2-FX. Som tidligere sagt, så er det ikke satt på kjølepasta. Er en rute i midten av undersiden på kjøleren som kan identifiseres som "termal pad".

Kabinettet er et stort Lian li kabinett hvor forgjengeren lå på rundt 30 grader idle, er dessuten 4x 80mm og 2x 120mm vifter, så luftgjennomstrøm i kabinettet er god.

Er 2 andre pc'er i rommet som nok hjelper litt på romtemperaturen, men ikke unormalt varmt..

Ang monteringen av viften så er det vel enten eller.. Eneste er en pinne som skal bøyes over 180 grader for å sikre låsemekanismen.

Har spilt Oblivion en del i helgen uten å merke til noe uregelmessigheter, har på grunn av dette glemt å følge opp temperaturproblemet! Skal sjekke om det fortsatt er reelt når jeg kommer hjem fra jobb. Speedfan og BIOS måler ca samme, så tror ikke det er der feilen ligger.. hvis ikke speedfan får sine temperaturmålinger via BIOS som henter det direkte fra S.M.A.R.T?

Har forøvrig Thermaltake Big Typhoon på 478 systemet, men bakplaten er limt så sinnsykt hardt fast at jeg er redd for å ødelegge hele greia om jeg tar den av og benytter den til mitt nye system. Spiller forøvrig ingen rolle da det gamle systemet kommer til å bli brukt i minst like stor grad som det nye..

Lenke til kommentar

Prosessorenkjernen ligger på 50 grader ved vanlig windows bruk. Antar at den kan komme opp mot 70 grader når jeg spiller Oblivion, dette kan neppe være sunt for prosessoren på lengre sikt. Har snakket med noen andre som har ca samme prosessor med boxed kjøler, alle sier de ligger på rundt 30-35 grader, så er noe feil her ja!

Bare for å summere litt her... Jeg satt inn selve prosessoren uten noe ekstra, stusset litt over at det ikke fulgte med kjølepasta, ringte en kompis som hadde erfaring med 939 socket, som mente at kontaktflaten til viften holdt i massevis.

Tok deretter av en plastbeskyttelse på undersiden av viften og la den over prosessoren, huket den fast på begge sider og deretter dreide sikkerhetspinnen 180 grader over for å sikre festene.

Kan ikke komme over noen feil jeg har gjort her... eller?

I bruksanvisningen stod det at jeg skulle rive av et beskyttelseslag elns på bakplaten under HK, men det virket som at denne allerede var tatt av. Tror denne instruksjonen var mer veiledende om man satt på hele vifteløsningen fra scratch.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...