AnaXyd Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Hei! Jeg fikk i oppgave å finne ut hva som var galt med en flatskjerm... Den har blitt brukt til et overvåknings anlegg og har stått på døgnet rund i mange år nå. Det som skjedde på fredag, var at når jeg skrudde den på, viste den bildet den skulle vise i ett sekund før den ble svart igjen... Det må da gå ann å fikse dette? Er det en del som har gått? Sikring? Hovedkortet i skjermen? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 *bump* *14 tegn* Lenke til kommentar
Boye Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 (endret) Nå er jeg ingen elektriker, men kan spy ut noen forslag og bemerkninger som kan hjelpe deg videre! Kan du rote med menyene? Har du mulighet til å velge "Reset" eller "Factory defaults" eller liknende? Er det noen timere/klokkeverk? Meny "power saving"? Strømsparing på skjermen har jeg bommet på før en gang. Dette er da snakk om strømmsparings funksjoner i selve skjermmenyen, og ikke fra Windows/OS. Noen kan f.eks. hatt det litt morro og stilt denne så langt ned de kunne. Powersavings klokkeverk fungerer da utenom maskinen, og kjører internt i skjermen slik at de f.eks. kan settes til 6 timer og vil da vise skjermbilde 7 timer fra den ble skrudd på. Når bildet forsvinner/ryker, kan du se om baklyset forsatt er påskrudd? Når du ser på selve skjermoverflaten avskrudd legger du merke til hva som skjer når du skrur den på - baklyset gjør at den "sorte" skjermoverflaten blir litt lysere (dette fordi noe baklys alltid slipper igjennom på LCD skjermer). Er det et telleverk ellers på skjermen i menyene? Mine LaCie 20" LCD skjermer viser f.eks. 3822 timer og 2903 timer. Den ene er da brukt mer enn den andre, som er naturlig ettersom jeg kjøpte den andre en god tid senere. Kan godt være et elektronisk problem, men da bør kanskje noen andre komme inn og hjelpe til EDIT: Projektører har ofte tellerverk som gjør at når de overskrider et visst antall vil de gi alarm eller i verste tilfelle skru seg av. Min egen projektør gjorde dette, skrudde seg av bare et par sekunder etter den ble skrudd på. I dette tilfelle var den kun gått ~500 timer, og den ble derfor returnert til service. Årsaken var strømforsyning. Endret 4. april 2006 av Boye Lenke til kommentar
Bingokongen Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Årsaken var strømforsyning. 5864314[/snapback] Synes dette høres mest sansynlig ut. Enten det, eller powerknappen i noen gamle standard lcd modeller som hadde problemer med irrigering. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 5. april 2006 Forfatter Del Skrevet 5. april 2006 Skjermen ser ut til p ha en ekstern strømforskyning, da det er en stor omformer på ledningen. Kan det være den? Lenke til kommentar
Bingokongen Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Skjermen ser ut til p ha en ekstern strømforskyning, da det er en stor omformer på ledningen. Kan det være den? 5871915[/snapback] Antagelig ja. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 5. april 2006 Forfatter Del Skrevet 5. april 2006 Da skal jeg teste med en annen omformer, hvis jeg får tak i en. Men hvis det ikke er det da, så må det være noe som har ryki inni skjermen. Har åpnet opp og sett på kretskortene, men ingen tegn til brente deler... Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 5. april 2006 Forfatter Del Skrevet 5. april 2006 Nå er jeg ingen elektriker, men kan spy ut noen forslag og bemerkninger som kan hjelpe deg videre! Kan du rote med menyene? Har du mulighet til å velge "Reset" eller "Factory defaults" eller liknende? Er det noen timere/klokkeverk? Meny "power saving"? Strømsparing på skjermen har jeg bommet på før en gang. Dette er da snakk om strømmsparings funksjoner i selve skjermmenyen, og ikke fra Windows/OS. Noen kan f.eks. hatt det litt morro og stilt denne så langt ned de kunne. Powersavings klokkeverk fungerer da utenom maskinen, og kjører internt i skjermen slik at de f.eks. kan settes til 6 timer og vil da vise skjermbilde 7 timer fra den ble skrudd på. Når bildet forsvinner/ryker, kan du se om baklyset forsatt er påskrudd? Når du ser på selve skjermoverflaten avskrudd legger du merke til hva som skjer når du skrur den på - baklyset gjør at den "sorte" skjermoverflaten blir litt lysere (dette fordi noe baklys alltid slipper igjennom på LCD skjermer). Er det et telleverk ellers på skjermen i menyene? Mine LaCie 20" LCD skjermer viser f.eks. 3822 timer og 2903 timer. Den ene er da brukt mer enn den andre, som er naturlig ettersom jeg kjøpte den andre en god tid senere. Kan godt være et elektronisk problem, men da bør kanskje noen andre komme inn og hjelpe til EDIT: Projektører har ofte tellerverk som gjør at når de overskrider et visst antall vil de gi alarm eller i verste tilfelle skru seg av. Min egen projektør gjorde dette, skrudde seg av bare et par sekunder etter den ble skrudd på. I dette tilfelle var den kun gått ~500 timer, og den ble derfor returnert til service. Årsaken var strømforsyning. 5864314[/snapback] Jeg har ingen mulighet for å rote rundt i menyene. Når skjermen får signal, viser den bildet i 1 sekund. Og deretter blir det borte. Så med andre ord, jeg får ikke tid til å rote rundt i menyene... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå