Gå til innhold

installer win xp på ny disk fra windows

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du CD med XP kan det gå, har disken i ei eksisterende maskin med aktivert XP ryke og du mangler XP CD (evt. recovery CD) for og legge inn XP på ny disk i den gamle maskina kan leverandøren (for "butikk PC") kanskje hjelpe - ellers kan en muligens få en "hjelpe-CD" fra Microsoft.

XP ligger ikke fritt til nedlasting fra nettet hos Micro$oft...

Har oppdatert maskina mi noen ganger og brukt tlf. aktivering hos Micro$oft, siden nettaktivering har oppdaga at hardware har endra seg endel siden sist..

Lenke til kommentar
Går det ann å installere Windows xp på en ny disk fra windows?

5848961[/snapback]

Ja, du kan installere windows fra windows på en ny disk. . (det er direkte svar til spørsmålet )

5849406[/snapback]

Hvordan?

har windows cd, skal installere til en annen pc hvor jeg ikke finner disken

Lenke til kommentar
Har du sjekket at jumperne på disken står rett?

5850073[/snapback]

ja, er ikke det som er problemet, har også prøvd å sette disken alene i min egen pc, der finner jeg den og kan starte installasjon men funker ikke så jeg har tenkt å prøve å installere windows på den fra windows.

Lenke til kommentar
Går det ann å installere Windows xp på en ny disk fra windows?

5848961[/snapback]

Ja, du kan installere windows fra windows på en ny disk. . (det er direkte svar til spørsmålet )

5849406[/snapback]

Hvordan?

har windows cd, skal installere til en annen pc hvor jeg ikke finner disken

5850037[/snapback]

Det er omfattende arbeid, derfor svarte jeg kun på spørsmålet ditt.

Ut fra det jeg leser nå så vil det beste væra å få den andre PC å finne hardisken.

Allikevel du kan se her når det gjelder å installere windows på en disk fra windows.

At den andre PC finner ikke hardisken, er det sikkert på grunn av instillinger eller annet hardware feil. Så, å preinstallere windows på en HD vil ikke løse problemet ditt.

Til motsetning vil med å oppgi her noen opplysninger vil mange kanskje helpe deg.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

tidligere fann jeg disken på den andre pc'n og fikk startet windows setup, men etter kopiering av filer var ferdig og pc'n restartet kom det besjed om at filer manglet.

så tok jeg den over på en annen pc for å se om den funket og den ser ut til å funke fint i windows, men ikke til å installere windows på(ikke fra windows).

jeg formaterte den i windows, men når jeg satt den tilbake i den andre pc'n igjenn ville ikke bios finne den i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg går ut fra at den andre Pc er alt ok med.

At du mangler filer så det kan væra mangt. Hvid du har brent Cd'en eller du har ...et eller annet . Til og med når du bruker original Cd kan gå galt.( og for i all del jeg går ut fra at det er ikke noe rart her når det gjelder CD'en ???)

Cd rom på den andre maskina må væra i orden.

Når det gjelder den"vrang" disken, så kople den til den PC som fungerer og

-Kjør--cmd--

-skrive diskpart

-skrive list disk

Nå ser du diskene dine. De er nummerert, dvs Disk 0, Disk 1 osv alt etter hva du har.

Når du ser disken som du har problemer med (her kontrollere du godt)

-skrive select disk ? (nr som disken har)

Du får beskjed at disken er selected. Hvis du nå skriver list disk igjen så du skal se alle diskene igjen med en * på disken som du da har focus på.

-Skrive clean det vil fjerne den MBR på disken.

Hvis du skriver clean all det tar lengre tid men da fjernes all information. Da er disken stuerent.

Du skal da laste ned (hvis du hvil) installations disketter fra microsoft og bruke de til å starte installation av windows på den andre PC. Du må velge riktig for NO eller EN når du laster ned, (for hvordan du lager diskettene får du veiledning i microsoft) etter hvilket språk av windows du har.

I tillegg du skal ha riktig Bios instillinger på den PC som du skal montere"vrangen".

Det er sikkert meir du kan trenge hjelp underveis men du kan starte der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...