Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fjernstyringsprogram og IP-adresse

Anbefalte innlegg

Jeg har ADSL fra NextGenTel og prøver å fjernstyre PC'n med diverse programmer. Problemet er at det ser ut til at "remote-serveren" står å lytter på den interne IP-en, altså 10.0.0.2. Jeg har prøvd VNC/ThightVNC, PC Anywhere, Proxy, Remote-Anything osv osv, men alle finner ut at min IP er 10.0.0.2, finner altså ikke den eksterne IP-en.

Hvordan skal jeg få disse programmene til å lytte på den eksterne IP-en?

Jeg har åpnet portene på ruteren, så det skal være i orden.

Når jeg skriver ipconfig /all får jeg også kun opp lokal IP 10.0.0.2 (må inn på en webside for å se min eksterne adresse)

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-09-27 09:56, skrev birkulf:

Jeg har ADSL fra NextGenTel og prøver å fjernstyre PC'n med diverse programmer. Problemet er at det ser ut til at "remote-serveren" står å lytter på den interne IP-en, altså 10.0.0.2. Jeg har prøvd VNC/ThightVNC, PC Anywhere, Proxy, Remote-Anything osv osv, men alle finner ut at min IP er 10.0.0.2, finner altså ikke den eksterne IP-en.

Når jeg skriver ipconfig /all får jeg også kun opp lokal IP 10.0.0.2 (må inn på en webside for å se min eksterne adresse)

Noen forslag?

Hvis du har åpnet portene og forwardet portene til riktig interne IP er det bare å gå på en maskin på internett og åpne en tilkobling. DU KAN IKKE KOBLE TIL EN LOKAL MASKIN FRA DET LOKALE NETTET VIA INTERNETT!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-27 09:56, skrev birkulf:

Noen forslag?

Hvis du har åpnet portene og forwardet portene til riktig interne IP er det bare å gå på en maskin på internett og åpne en tilkobling. DU KAN IKKE KOBLE TIL EN LOKAL MASKIN FRA DET LOKALE NETTET VIA INTERNETT!

Lenke til kommentar

Søk på- what is my ip -på google. Da får du opp noen, ellers kan du jo ta speedometer testen, sånn finner jeg det ut :smile: Har ikke orket å stresse med noe annet. Hadde vært kult hvis noen hadde dette problemet da.

Burde jo gått ann å logge inn i routeren og lese ekstern IP derfra? :smile:

Lenke til kommentar

Tror jeg har prøvd dette, men det funker ikke.

Eksempel med VNC:

VNC bruker port 5900, så jeg har åpnet port 5900 med å skrive:

set nat entry add 10.0.0.2 5900 0.0.0.0 5900 tcp

(Cisco 677 ruter)

Betyr ikke dette at jeg slipper inn alle eksterne IP-er på port 5900?

Når jeg starter VNC-server ser jeg at den fortsatt lytter på 10.0.0.2 (holder musa over tray-ikonet).

Samme gjelder for PC Anywhere (står og venter på 10.0.0.2)

Lenke til kommentar

En NAT router "kamuflerer" alle IP'adresser bak seg, med en eller flere(ikke aktuelt hvis man ikke har speisalavtale) IP adresser.

IP'ene 10.0.0.1-10.255.255.255 og 192.168.0.1-192.168.255.255 og 172.16.0.0-172.31.0.0(ikke helt sikker på den siste) er ikke routbare, det vil si at man _ikke_ kan bruke disse over internett.

I et vanlig nettverksoppset med NGT er opsettet ca slik:

Code:

Netopia/Cisco ADSL Router-Switch/Hub-Maskin 10.0.0.x
10.0.0.1 + en IP mot internett Maskin 10.0.0.z
Maskin 10.0.0.y

Lytter da en maskinene på en port bak routeren, vil man ikke få tilkobling til den fra internett, bar på LAN'et. Man må da instille NAT'en til å omdirigere trafikk til en bestemt maskin på LAN'et.

Akkurat kommandoene på dette vet jeg ikke, siden jeg ikke har NGT selv, men det står i manualen. Hvilke(n) port(er) du skal omdirigere må du finne ut av i maunualen på produktet, eventuelt kan du hvis du har NT,2000,XP kjøre netstat med parameter for prosessvising, og se hvilke porter prosessen lytter på.

I noen tilfeller er det også firewaller i NGT routerne, de må du konfigurere slik at trafikk kan passere på portene som prosessen bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...