Gå til innhold

WYSIWYG textarea

Anbefalte innlegg

Hei,

har et textarea-felt hvor brukere kan skrive inn tekst (duh!!) slik som her på hardware, og legger dette inn i en mysql base. tingen er selvfølgelig dette med wysiwyg, ikke alle er så gode på html. og det er jo litt tungvindt, da, å måtte skrive <br> hver gang en skal ha linjeskift.

Såh: Hvordan får jeg php eller mysql til å skjønne at linjeskift i textarea SKAL tas med inn i basen som break (enten escape eller html, jeg bryr meg ikke så lenge resultatet blir det samme).

Takk!

[ Denne Melding var redigert av: pian på 2002-09-27 09:45 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

$string = str_replace("n", "<br>n", $string);

Noko slikt bør hjelpa deg på veg, men du må kanskje sjekke for om det finns paragrafar og breaks frå før, før du kjører denne koden.

Edit: glemte å legge på < istaden for < i begynnelsen av breaken... :smile:

mvh.,

Vegard

[ endret av kilogram den 2002-10-07 15:16 ]

[ endret av kilogram den 2002-10-07 15:17 ]

Lenke til kommentar

christt skrev (2002-10-04 00:21):

Jepp! Bruk nl2br(), da denne funksjonen er spesielt laget for akkurat dette. Ikke gjør slik kilogram anbefaler da det er helt unødvendig og mindre effektivt.

Trur nok du tar feil i noko av det du seier. Ja, det er mellom 10 og 15 % mindre effektivt, når det gjeld 100 000 repetisjonar. (Første metoden under er nl2br, den andre er min str_replace)

The tests were carried out using 100000 repetitions.

First method used 2.2793810367584 seconds.

Second method used 2.5691230297089 seconds.

This gives a difference of 0.28974199295044 seconds in the first method's favor (13%).

The methods does not produce the same results.

Legg merke til siste linja, "metodane produserer ikkje same resultat". Slår ein opp på PHP.net, står det ein liten notis;

Note: Starting with PHP 4.0.5, nl2br() is now XHTML compliant. All versions before 4.0.5 will return string with '<br>' inserted before newlines instead of '<br />'.

Om ein ser under "User Contributed Notes", så er det mange ting me ikkje har tenkt på her, slik som at Linux-, Windows- og Mac-maskiner har ulike typar linebreaks, slik at min kode ikkje vil verka på Mac-maskiner, men dette kan lett fiksast med å bruka ereg_replace istaden.

Dette betyr at om du brukar nl2br, så må du altså skrive XHTML-dokument istaden for vanlege HTML-dokument for at sida skal validere med W3C. Det er eit valg ein må ta. :smile:

Vegard A. Larsen,

[email protected],

moderator

[ endret av kilogram den 2002-10-07 15:28 ]

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Quote:

Den 2002-11-07 23:26, skrev PiRANhA:

LoL!

Skjønte ikke helt hva som var så morsomt her, i grunn. Dog synes jeg kilograms post var ytterst lærerik. Det er ikke så ofte man ser så meningsfylte poster her på forumet :wink:

Kabelsatan

- ASP-junkie som er i ferd med å sette seg inn i PHP...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...