Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skruer som sitter fast

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å ta av bremsekalipteren på bilen min, og støter på det samme problemet som jeg alltid gjør når jeg prøver å skru: Nemlig at skruene sitter helt fast.

Er det noen som har et godt tips eller to for hvordan man løsner på slike skruer? Spesiellt på steder der det er krunglete å komme til...

mvh

Ruben

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spray med 55-6 eller noe liknende.

Vent i ca. 4 min eller litt lenger om du ikke har det altfor travelt, prøv å skru løs.

Du kan også prøve banking på skruen eller området rundt, vibrasjoner kan hjelpe.

Hvis ikke det går så kan du jo prøve med en liten propan brenner og varme opp skruen, det kan hjelpe meget godt! Men pass på så du ikke ødelegger noe som ikke tåler varmen.

Lenke til kommentar

Takk for tips. Det som til slutt ble løsningen var en kombinasjon av 5-56 og den gode gamle fysikkligningen "kraft ganger arm". Men de satt godt, det må sies.

Men nå er alt glemt, og hjullageret er byttet uten at jeg måtte leve med skammen av å oppsøke et verksted. Og ifølge vanskelighetsgraderingen i Haynes-håndboken min kan jeg nå føre opp "hemmekaniker med erfarenhet" på visittkortet. :cool:

mvh

Ruben

Lenke til kommentar

En latmann fungerer kjempebra.

Faren min har noe kokosnøttolje som visstnok skal være dyr, men fungerer ypperlig. Ellers er jo verktøy på boks glimmrende.

Man har også slagtrekker.

Fungerer ingen av delene er det bare å ty til kappskive :D

Fint at du fikk opp skruen.

Lenke til kommentar

triksa jeg kommer på (mange er nevnt tidligere)

1. varme

2. latmannsarm (f.eks hekte enda en fastnøkkel på toppen av den du bruker på mutteren, hvis det er trangt)

3. MYE rustløser av ymse slag

4. slagskrutrekker

5. slå på skruen får å få litt skrall i den slik at den løsner

6. rå makt

7. begynner mutteren/bolten å bli rund så bruk en fastnøkkel/pipe med innvendig sekskant (ikke 12-kant) i enden. Da slipper du å ødelegge hodet helt.

Sikkert flere metoder som har gått i glemmeboka. Men varme er "the best there is"! Verktøy som tåler litt er også en selvfølge. Rengjør også godt, så du får skikkelig tak på skruen/bolten/mutteren

*edit: hvis noe sitter alt for godt fast, så tar du ikke i nok. Det er iallefall min erfaring ;)

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
Coca Cola er en kjempe fin rustløser (tenk på hva det gjør med tennene dine neste gang du drikker det)

5849505[/snapback]

Jepp, fordi Cola inneholder H3PO4, samme som er i "rustkiller" :)

Legg en rusten skrue i litt cola, så ser du at rusten går vekk. Det er da det er skummelt å tenke hva den gjør med tennene dine :)

Lenke til kommentar

Litt "off-topic", men viss du synes skruene på bremse-carnipelen satt fast, så gled deg til du skal skifte et endeledd på styrestaget som har stått i 20 år! :!:

Brukte 3 dager på å få det løst. Hadde prøvd ALT av verktøy inkl. endeleddsverktøy og å borre det hult. Måtte til slutt ty til skjærebrenner for å få den løs. Selv da den var rødglødende strittet den i mot en god stund! :D

Gjett om det var personlig seier da endeleddet ENDELIG slapp taket og spratt bortover gulvet! :w00t:

Lenke til kommentar
Litt "off-topic", men viss du synes skruene på bremse-carnipelen satt fast, så gled deg til du skal skifte et endeledd på styrestaget som har stått i 20 år!  :!:

Brukte 3 dager på å få det løst. Hadde prøvd ALT av verktøy inkl. endeleddsverktøy og å borre det hult. Måtte til slutt ty til skjærebrenner for å få den løs. Selv da den var rødglødende strittet den i mot en god stund!  :D

Gjett om det var personlig seier da endeleddet ENDELIG slapp taket og spratt bortover gulvet!  :w00t:

5855370[/snapback]

Har ikke bilen din den håpløse typen mer et justeringsrør med klammer på? Hvis ja så er det trolig noe av det værste systemet som har stått på noen bil.Setter seg noe sykt fast.

Lenke til kommentar

Jo, tror det er det, hvis jeg har forstått deg rett. Du skrur løs klemmen som står fast med en 13mm skru og så kan du skru leddet av styrestaget (etter at du har brukt blåselampe for å få løs den andre skruen som står i kon ned i hjulopphenget). :D

Et helt JÆVLIG system! :yes:

Lenke til kommentar
Den skruen du tenker på der, er det den som fester endeleddet?

Prøvd endeleddsavtrekker?

Koster 69.90 på Biltema og fungerer knall :)

Tar ikke mer enn 5 min å få det av heller..

5858331[/snapback]

Den delen av endeleddet som går ned i hjulopphenget, ja. Prøvde, som sagt, med et endeleddsverktøy uten at det ga noe resultat...

Tro meg, ALT ble prøvd! :D

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Noen viktige ting:

1. Bruk riktig verktøy av god kvalitet. Sekskantpiper er å foretrekke fremfor 12-kant fastnøkkler.

2. Bruk godt med rustløser, gjerne dagen før.

3. Og til sist. Bruk kopperpasta på alle skruene/delene ved montering, så sparer du deg selv/nestemann for samme probleme nestegang det skal løsnes :)

Lenke til kommentar

Enig i alt som er foreslått og jeg skal ikke påstå at mitt tilfelle er unikt, men absolutt ALT som er foreslått ble prøvd for å få endeleedet løst. Tre fagfolk sto å klødde seg i hodet og hadde aldri sett eller opplevd lignende! :!:

Har skiftet en del endeledd, men har ALDRI opplevd makan! :D

Utrolig hvor sammengrodd noe kan bli i løpet av 20 år, men det slapp taket til slutt! :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...