Gå til innhold

Overklokking av Twinmos brikker


Anbefalte innlegg

Hey, jeg føler meg litt dum når jeg poster dette veldig vanlige spm her... Vel, er vel bare å kaste seg på og håpe på at noen svarer.. :innocent:

 

Vel min type ram er to twinmos brikker som kjører på

2,5-4-4-8

 

SPD Timings Table står på 2,5-3-3-8 på begge brikkene.

(trengs det mer info om min hw, spør!)

 

Grunnen til at jeg skal klokke eller justere ramen min, er jo at jeg tror den stopper at cpu'n min går lenger enn 3,4ghz. (P4 Prescott 3ghz)

Jeg har også merket at chipsettet mitt er ganske varmt, kjente på kjøleribba der og den var mye over hudtemp!

 

Så her kommer spørsmålene:

- hvordan skal jeg klokke ramen til at cpu'n min klokker lengre?

- Har hørt noe rykter om å stille på divider. Isåfall hvordan gjør jeg dette og hva burde jeg stille det til?

- hva er optimalt?

- trenger jeg å kjøle ned chipset mer for å klokke cpu lenger?

- osv, osv...

 

 

Blir mye spørsmål dette, men jeg håper på at dere kan hjelpe meg! ;)

 

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har klart å kjøre samme type twinmos brikker, vel kan ikke garantere at det er samme chips som er brukt på mine og dine, men etter å gå ut i fra det så vil jeg si at min erfaring at man kan få kjørt de opp til: 223,8 MHz, 3-3-3-7 2T på 2.7-2.8 volt

 

Mvh. Rise

Lenke til kommentar
Jeg har klart å kjøre samme type twinmos brikker, vel kan ikke garantere at det er samme chips som er brukt på mine og dine, men etter å gå ut i fra det så vil jeg si at  min erfaring at man kan få kjørt de opp til: 223,8 MHz, 3-3-3-7 2T på 2.7-2.8 volt

 

Mvh. Rise

5862580[/snapback]

 

Du sier 3-3-3-7, sorry at jeg er noob når det gjelder dette, men må jeg stille opp CL, for å sette ned Ras?

 

Sånn jeg har forstått det, er det at lavest mulig er best, kan noen forklare dette meget enkelt og forståelig til meg?

Lenke til kommentar

Nei, du må ikke stille opp CL for å stille ned RAS, det er ikke bra for minnet.

En god regel med timings er at CL+RCD +2 (+1 hvis du er sikker på at du ikke får mye feilberegning av minnet). Har du lavere RAS enn CL+RCD kan du risikere å ødelegge harddiskene dine.

 

Mvh. Rise

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...