Gå til innhold

Deling av ADSL-linje.

magma_81

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har adsl fra telenor og det var noe slit og masse jobb for å få dette til å kjøre gjennom en switc å bruke den ene dataen som gateway. Blei ettervert dritt lei og gjorde det jeg skulle gjort fra begynnelsen. Jeg kjøpte meg en 4porters ruter. Tok 2min å sette opp. Og etter det så funker det perfekt har sluttet å falle ut av spill osv. slipper å koble til da ruteren alltid er koblet til. Kjøpte en D-link (DI-804) fra et lokalt firma for 2000kr. Vert ver eneste krone.

Lenke til kommentar

Her er tingen, en switch er en "innteligent hub" :smile:

En ledning fra adsl "boksen" til switchen, og ledninger fra switchen til kortet i PC-en.

Fordelen med en switch er at den har innebygget firewall, derfor får du bedre sikkerhet på ditt hjemmenett. (du kan åpne og lukke porter som du selv vil) I tillegg vil switchen gjøre nettet raskere, dette fordi den "switcher" når du skal på nettet, en vanlig hub prøver å finne det du leter etter i alle inngangene/utgangene (dette tar faktisk litt tid) Mens en switch "vet" hvor alt befinner seg.

Den funker også som en hub, så du får hjemmenett med gutta når du gamer også :smile:

Mera :smile:

Lenke til kommentar

Det er slit med switch da den ene maskinen brått henger seg ol. Da blir alt avbrutt og du må begynne forfra med nedlastin osv, dette kan bli kjedelig i lengden. Kjøpte en ruter til 2000kr på et lokalt data firma når en kammerat kom på besøk for å linke litt på nettet og sånn, orket ikke tanken på å sette opp deling av nettet igjen. Er ekstra problematisk ved forskjellige operativsytem. Jeg kjører Win2k og neste man kjørte 98 fikk ikke inn 2000(he,he intel). Har faktisk problemer med at han ikke får lest av hva jeg har på dataen min, men det er ikke sånn motsatt vei.

Lenke til kommentar

Det er jo mange forskjellige måter å dele ADSL linja på, det ene er å ta linja fra Modemet og inn i en hub/switch, og dele til de andre maskinene derfra.. Den som logger seg på linja setter opp feks 192.168.0.1 som IP addresse og subnet mask på 255.255.255.0, og den andre maskinen 192.168.0.2 og 255.255.255.0 og setter opp 192.168.0.1 på DNS server og Gateway - Da er saken i box liksom..

Lenke til kommentar

Er mange som ikke er helt oppdaterte på hvordan man gjør dette med deling av en internett oppkobling ser det ut for.

Hva man trenger er en 'gateway' pc som logger seg på nettet og muliggjør at de andre PC-en på lokalnettverket kan bruke 1 public-ip for å komme seg på internett.

Denne PC-en kobles da opp med 2 nettverkskort, ett til ADSL modem og ett mot lokalnettverk. Så kobles den til en HUB eller switch, det betyr ikke noe. Switch har bare bedre ytelse.

Nå står denne PC-en (gateway) som 'router' i nettverket. Den router altså all IP trafikk i nettverket, dvs. at all trafikk som skal ut på internett går igjennom den PC-en.

Man kan selvfølgelig bruke en router til dette, ala de man får kjøpt hos Komplett og andre.

Hva slags PC kan man/bør man bruke som gateway/router ?

Man kan bruke den vanlige 'bruksmaskinen' og Windows98SE/ME/2000/XP. og sette det opp der. Er ikke så vanskelig og rimelig stabilt. Problemet er når du reiser på LAN med den PC-en, eller den må skrues av eller du bare må reboote...

Jeg bruker, å har satt opp mange, en dedikert maskin til det. Det er en gammel Pentium 120Mhz med 24 MB ram og 400 MB harddisk... Og to gammle 3com nettverkskort. Fungerer utmerket. Jeg kjører en spesiell linux versjon på den, nemlig Smoothwall.

Dette er en firewall løsning som også router og har egen DHCP server!

Du finner den på http://www.smoothwall.org

er 'gratis', dvs GNU/GPL lisens. Anbefaler alle å donere penger til dem. Dette er et helt genialt konsept.

Jeg har satt opp denne løsningen med 4 forskjellige oppsett nå; Kabel modem, ADSL fra Nextgentel, ADSL fra Telenor og ISDN oppringt. Alle fungere 100% smertefritt og topp ytelse!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...