ponnihest Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Som tidligere Kiwimedarbeider lurer jeg på om jeg bør gå tilbake med en film som er "utgått på dato". Kjøpte den i går, men det står at filmen må fremkalles før september 2005. Gjør det noe? Lenke til kommentar
kak Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Siden du kjøpte den i går, ville jeg gått tilbake og få byttet filmen. Hadde du derimot hatt filmen liggende og den hadde vært noen måneder over dato, så hadde det vel gått greit, MEN jo lengre filmen blir liggende over holdbarhetsdatoen, jo mer og mer forringer kvaliteten på filmen. Jeg er usikker på hvor mye over dato de var, men jeg brukte noen "gamle" filmer for en del år tilbake, og der ble resultatet både mer kornete enn normalt og fargene var mildt sagt på bærtur. Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 Takk for svar Farger på bærtur, sier du? Jeg skal kryss-fremkalle filmen, og de fargene blir jo som kjent bærtur-aktige, men siden de blir mer kornete, tar jeg den nok med tilbake Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Takk for svar Farger på bærtur, sier du? Jeg skal kryss-fremkalle filmen, og de fargene blir jo som kjent bærtur-aktige, men siden de blir mer kornete, tar jeg den nok med tilbake 5848312[/snapback] Med Lomo vil kanskje en skikkelig gammel film være på sin plass, men ikke en som gikk ut på dato i fjor :!: En annen sak er at det er værre å oppbevare en film eksponert over dato, enn ueksponert. Da kan fargene bli skikkelig rare, slik jeg opplevde med en 6x6-film som stod to år i kamera. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Normalt skal en film holde ca. et år over dato om den ikke har blitt oppbevart over romtemperatur, men det er ikke meningen at man skal kjøpe film som er gått ut på dato. Dra tilbake til butikken og bytt den i en fersk filim eller pengene tilbake. Tips om man kjøper film man ikke får brukt før utløpsdatoen: Legg den i kjøleskapet, så holder de 2-3 år over utløpsdato. Legger du de i fryseren, holder de omtrent uendelig. Bare ta de ut av fryseren et par timer før bruk for å forhindre dugg på filmen. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 har du kvitteringen så går du tilbake og bytter den i en nyere. Lenke til kommentar
Exydos Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 (endret) Jeg har nå funnet et kamera med film fra nyttårsaften 2000 :!: Er det noe poeng å prøve å fremkalle den? Endret 11. september 2006 av Exydos Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Ja, det er det. Amatørfilm har lang holdbarhet, og forandrer seg ikke nødvendigvis etter få år. Mulig du vil oppleve stikk, men det er langt fra sikkert. Lenke til kommentar
sNx Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Tips om man kjøper film man ikke får brukt før utløpsdatoen: Legg den i kjøleskapet, så holder de 2-3 år over utløpsdato. Legger du de i fryseren, holder de omtrent uendelig. Bare ta de ut av fryseren et par timer før bruk for å forhindre dugg på filmen. 5848855[/snapback] Jeg kjøpte mitt første speilrefleks i fjor sommer og det var av typen film. Selgeren hadde gitt meg et par never med ilford delta og fp4 sorthvitt film. De var fryst ned en gang i 1981 og 1982. Spent var jeg da jeg fremkalte min første film og så at det faktisk ble noe. Kvaliteten på filmene var sprikende. Fra bronse til graut kvalitet. Sammenlikningen ble mulig med fersk film og jeg synest egentlig ikke det ble så mye bedre enn de beste fra 1982. Det var forsåvidt bedre avtrykk og mere konsistent korn i fersk film. Så min konklusjon er at gammel film vet du bare ikke om blir bra. KAnskje, kanskje ikke. Lenke til kommentar
sNx Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Jeg ville anbefalt å levere den filmen til en profflab og nevnt at filmen er gammel. De tar hensyn til det. Profflabbene er ikke særlig dyrere på fremkalling av selve rullen (kanskje på papiret?)... Lenke til kommentar
Exydos Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Takk for gode svar. Konklusjon, det er verdt et forsøk å få frem nakenbildene av min X-samboer Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Ja, det er det. Amatørfilm har lang holdbarhet, og forandrer seg ikke nødvendigvis etter få år. Mulig du vil oppleve stikk, men det er langt fra sikkert. 6842187[/snapback] Bruker du filmskanner for å digitalisere bildene, noe du bør gjøre dersom de skal bevares for fremtiden, kan du mye enklere korrigere farvestikk i etterkant. Ellers er jeg helt enig med de som fremhever at man bør unngå å være engstelig dersom filmen er gått ut av dato. Forsøk i alle fall, det er stor sannsynlighert for at filmen fortsatt er fin-fin. Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 13. september 2006 Forfatter Del Skrevet 13. september 2006 Konklusjon, det er verdt et forsøk å få frem nakenbildene av min X-samboer 6842691[/snapback] Noe for bildekritikken? Hilsen kattemannen Lenke til kommentar
Exydos Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Hehe, nei om det blir noe av bildene skal jeg holde dem for meg selv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå