CellularDude Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Beklager dersom dette er feil sted å poste... PCen min har den siste uka fått det for seg å plutselig restarte. Dette har skjedd 3 ganger når jeg har vært på internett (med Internet Explorer), og en gang under virusscanning (med PC Cillin ver. 14). Om det har med hardware eller programvare å gjøre, har jeg ikke fanarier om. Jeg har nå gjenopprettet Windows og installasjoner fra en tidligere speiling med Norton Ghost, og avventer om problemet viser seg videre. Denne speilingen har Norton Anti Virus 2006 som antivirusprogram. Hva er de mest typiske årsakene til slike plutselige restarter? Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Det er ganske ofte psuen som gjør at pcen restarter men siden det bare hadde vert sånn i det siste så er jeg ikke sikker..... men har du prøvd å formatere hele pcen? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Kan også forekomme ved for høy CPU temperatur som følge at av Kalle Hybekanin har flytta inn i CPU kjøleren. Når prosessoren blir for varm så vil den begynne å regne feil som kan ende med restart. Samme skjer om man overklokker prosessoren for mye. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 (endret) Det er ganske ofte psuen som gjør at pcen restarter men siden det bare hadde vert sånn i det siste så er jeg ikke sikker..... men har du prøvd å formatere hele pcen? 5848203[/snapback] Ha er 'psuen'? Mener du prosessoren? Har en AMD Duron 950 Mhz. Har ikke prøvd å formatere PCen. Jeg har to partisjoner (C: og D:). I og med gjenoppretting med Ghost, blir jo C: 'formatert' på en måte, og jeg håper dette hjelper, forutsatt at problemene skyldes programvare. Har en liten mistanke om at det er PC Cillin som lager trøbbel. Den har ikke fungert særlig bra uansett. Blant annet har Opera og Firefox 'låst' seg av og til, eller tar pauser. Har også hatt problemer med java, f.eks på Norsk Tippings sider. Med Norton AV har jeg aldri hatt noen problemer. Edit: Har brukt PC Cillin ca 1 mnd. Endret 1. april 2006 av CellularDude Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Bruker du windows 2000/xp kan du kanskje finne noen warnings (gule) og errors(røde) entryer i eventviewer som kan gi en pekepinn om det er software/drivere . Ta også å skru av automatisk restart , slik at du evt. får en bluescreen med detaljer . Slik får du noe å lete etter når det gjelder problemet . Lenke til kommentar
wilai Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 sjekk alt på hovedkort ditt!! CPU eller Chipset osv fant ut at chipset min brant opp Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 Bruker du windows 2000/xp kan du kanskje finne noen warnings (gule) og errors(røde) entryer i eventviewer som kan gi en pekepinn om det er software/drivere . Ta også å skru av automatisk restart , slik at du evt. får en bluescreen med detaljer . Slik får du noe å lete etter når det gjelder problemet . 5848280[/snapback] Hva gjør jeg for å for å finne warnings og errors i eventviews? Hvilket oppsett må jeg gå inn i? Jeg fikk bluescreen, men jeg fikk ikke sagt kake før den forsvant, og maskinen restartet. Hvor skrur jeg av automatisk restart? Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 (endret) sjekk alt på hovedkort ditt!!CPU eller Chipset osv fant ut at chipset min brant opp 5848289[/snapback] Finnes det noe program i Win XP som sjekker CPU, chipset eller annet? Det fulgte med en programpakke med MSI-hovedkortet mitt, og kanskje det er et diagnostiseringsprogram der, men hvis jeg kan gjøre det i Windows, er det enklere. Har ikke hatt problemer med maskinvaren, men slike problemer kan jo oppstå uten forvarsel. PCen har bra kjøling, og jeg sjekker den regelmessig for støv. Hadde en grusom lyd fra maskinen, men det skyldtes vifta på skjermkortet. Med litt rugging her og der på vifta, støyer den ikke mer, og den fungerer ellers fint. Vil ellers legge til at jeg har sjekket grundig for virus. Endret 1. april 2006 av CellularDude Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 For å laste eventviewer : Pek på Start - kjør og skriv inn eventvwr.msc etterfulgt av OK . Se i applikasjons logg , og system logg . Skru av aut.restart : Høyreklikk "Min datamaskin" på skrivebordet . Velg egenskaper Velg Avansert fliken i den nye boksen . Trykk på "startup & recovery , settings knappen (vet ikke hva den norske win oversettelsen heter) Fjern haken i automatic restart under system failure: Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 For å laste eventviewer :Pek på Start - kjør og skriv inn eventvwr.msc etterfulgt av OK . Se i applikasjons logg , og system logg . Takker for raske og gode svar fra deg og andre som har hjulpet! Har gått gjennom app. loggen, og funnet noen advarsler, blant annet denne: "Windows lagret registeret for bruker (Datamaskinens navn/bruker) mens et program eller en tjeneste brukte registeret under avlogging. Minnet brukt av brukerens register er ikke frigitt. Registeret vil bli lastet ut når det ikke lenger er i bruk. Dette skyldes ofte at tjenester kjører som en brukerkonto. Prøv å konfigurere tjenesten til å kjøre i enten LokalTjeneste- eller NettverksTjeneste-kontoen." Har også feilmeldinger ang kabinettfil i Nokia Life Blog, men disse er fra november 2005, da speilingen ble foretatt. Bruker ikke Life Blog, og kan jo bare avinstallere det. Under System, kommer det opp feilmeldinger ang. Smarkortleser. Bruker en slik i forbindelse med Norsk Tipping. Har brukt den i dag, og hadde litt problemer, men etter å ha slått av nettleseren og restartet maskinen (som anbefalt i Norsk Tippings feilmelding) fungerte det fint. Forresten skal det være en oppgardering for Smartkortleser på Windows Updatesidene. En annen feilmelding under System er denne: "Finner ikke beskrivelsen for hendelses-ID ( 0 ) i kilde ( OMNUSB ). Den lokale datamaskinen har kanskje ikke den nødvendige registerinformasjonen eller meldings-DLL-filer for å vise meldinger fra en ekstern datamaskin. Du kan bruke /AUXSOURCE= flag for å hente tilbake denne beskrivelsen. Se Hjelp og støtte for detaljer. Følgende informasjon er en del av hendelsen: \Device\CM_2020_0; IOCTL POWER failed with status 0xc000009d." Hva dette betyr, vet jeg ikke. Har forresten gått inn i Windows' Systemverktøy > Systeminformasjon, og det ser greit ut der. Ikke noen registrerte Problemenheter. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 7. april 2006 Forfatter Del Skrevet 7. april 2006 Etter at jeg la inn et eldre Windowsoppsett ved speiling, har jeg ikke hatt noen som helst problemer med plutselige restarter. Mistanken går dermed til PC Cillin; at den har laget skikkelig krøll. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå