Gå til innhold

Koble 220V 60W til rele 120V 5A?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei du kan ikke det, kortet er laga for maks 120VAC og da garanterer hverken produsent eller noen andre for densaksskyld for konsekvensene av å doble spenningen.

Spenningstaket har med isolasjonsevne og \ eller eventuelt andre elektriske egenskaper kortet har.

Lenke til kommentar

Jeg sendte en mail til produsenten i gaar med samme sporsmaal som i denne forumtraaden. Her er svaret jeg fikk:

---

The ADU208 uses PA1 relays and are rated at 250VAC. You can safely connect a 60W 220V bulb to an output. Use caution when working with 220V. Ensure no connections can come in contact with yourself or others.

---

Naa ble jeg usikker, to forskjellige svar..

Lenke til kommentar

Jeg ville ha stilt spørsmål om dette hadde vært prøvd tidligere.

At releene inni er godt for 250VAC er ikke dermed sagt at resten av kortet takler det.

Ville vært veldig skeptisk selv med å prøve noe slik for normalen er at det ikke går bra med 230V på utstyr beregnet for 120V.

Lenke til kommentar

Ja, det går nok bra i praksis, men i tilfelle det ikke skulle gjøre det, så sliter du. Resultatet kan bli brann, og forsikringer, etc. vil ikke gjelde.

(NB: Ikke hold meg ansvarlig heller isåfall)

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Jeg velger å stole på dere fremfor produsenten.

Kan dere hjelpe meg i hva jeg trenger av utstyr for å få en vanlig lyspære til å kunne skrus av og på via releboksen?

Jeg kan starte:

Stikkontakt

Strømledning

Sokkel for lyspære

Lyspære

(resten trenger jeg hjelp til)

:blush:

Lenke til kommentar

For å fortsette så trenger du:

Rele med 24VDC spole og 230V kontaktsett.

24VDC strømforsyning.

En boks å ha releet i.

Når du bygger prosjektet ditt så vil jeg anbefale å sette releet i en liten boks slik at man ikke kommer så lett til koblingsklemmer med 230V når dette er i drift, er tross alt krafige karameller ute og går om du kommer borti på rette plassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...