omr Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Jeg trenger hjelp tilå plukke ut deler og sette sammen et koblingsskjema for en timer som brukes til utskyting av fallskjerm i en rakett. Loddingen klarer jeg selv.. Dette er fakta: 12 V likestøm tenner motoren, denne kretsen blir brutt etter take-off. Jeg tenkte å bruke samme impuls til et rele. Releet slår inn og starter timeren, som kan stilles inn i sekund-trinn. Når timeren løses ut, er den koblet til et nytt rele som sender støm til elektrisk avfyrt ejektorladning ( fallskjermen). Siden vekt er viktig her, satser jeg på et 9 V batteri maks som driver timer og som brukes til ejektorladning. Jeg har sett på elfa.se/no og fått tips om både EN 555 og EN 556 timere og et par HEXFET/MOSFET-reler, men jeg har ikke peiling på hvordan dette skal loddes sammen, motstand og hvordan det er mulig å stille inn tiden på timeren. Takker for alle svar, håper noen kan tenke ut dette for meg. Og jeg legger dette inn som et seriøst innlegg, og håper på seriøse svar. Ikke eggetimere, gamle vekkerklokker etc.. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 oi oi dette var komplisert du er vant til å bygge raketter med enten lunte eller el-start,men ikke noe mer. leter febrilsk etter en veldig passende side som du ville finne det meste på,skal se om jeg ikke finner den. er du interessert kan du ta en tur inn på www.rakettsiden.com . den er nogså ny,skal visst komme mer etter hvert. Lenke til kommentar
omr Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 Mye av det jeg er ute etter ligger allerede på nett, på denne siden Problemet mitt er at jeg ikke er noen mikroelektriker, og skjønner ikke helt hvordan loddingen skal gjøres. Mer spesifikt, hvilke pinner på timeren skal gå hvor? Jeg har tenkt på en timer fra elfa.se/no, EN 556. Diagrammet på siden viser pins på timeren, men jeg er ikke med på hvordan de skal kobles. Lenke til kommentar
omr Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 Det finnes en timer bygd på samme prinsippet her. Jeg skal nok alltid klare å lodde de sammen, men trenger hjelp til innkjøp. Jeg vet nemlig ikke helt hva jeg skal bestille.. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Skal den være liten? (ca. størrelse holder). Hvis den ikke skal være så forferdelig liten kan du kanskje bruke et RC-ledd. Slik at du kan bruke en variabel motstand og en kondensator til å bestemme tiden det skal ta før at fallskjermen skal løse jeg ut. Formelen for å finne ut hvor lang tid kondensatoren bruker på å lade seg opp er t = R*C Lenke til kommentar
robgar Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 kan du få en kondensator til å lade seg opp i 10 sekunder før den slipper noe ut ? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Ja, det kan du... f.eks. C = T : R 10 : 100 000 = 0,0001 Som vil si at du trenger en 100K ohm motstand og en kondensator på 100 uF for å få den til å lade seg opp på 10 sekunder. Merk, det kan hende jeg har gjort noe feil. Men er rimelig sikker på at dette skal være rett. Lenke til kommentar
omr Skrevet 19. april 2006 Forfatter Del Skrevet 19. april 2006 Størrelsen er av betydning, ikke la deg lure av hva kvinner sier!! I denne sammenheng, er lengden ikke så viktig, men den bør ikke bli over 10 cm, avhengig av batteri. Jeg kan evt lage en mindre tenner som tenner ned til 3 volt for å minske størrelsen på batteriet, men det kan justeres. Diameteren derimot må ikke være for stor, jeg har en ID på rakettkroppen på 38 mm, men det går feks an å bygge den i flere lag. Når det gjelder kondensator, tror jeg ikke det er løsningen, siden 12 V-kilden blir frakoblet ved start. Derfor må den mates av samme strømkilde som tenner ladningen. Jeg har funnet en lignende sak her. men er litt usikker på hvilke deler jeg evt. skal kjøpe inn, har kikket litt på elfa.se/no. Loddinga skal jeg få til selv, innkjøpet trenger jeg hjelp til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå