Gå til innhold

Microplex eller silikon slange?

Anbefalte innlegg

Er det hovedsaklig prisen som gjør at de fleste ikke velger dem da?

Ja, de er vesentlig dyrere enn PVC-slanger. 10mm ID koster ca 190,- for meteren.

Men er etter min mening vel verdt det.

5892553[/snapback]

Er det noen som vet hvorfor de her koster så lite da? http://www.microplex.no/product.aspx?pid=Z...NGE&mcat=14s281

Det er 4m for 150kr, det er jo vesentlig billigere, bare èn femtedel av prisen. Er det dårligere kvalitet, eller er det brukt dårligere silikon? Eller er det bare fordi de helt sikkert selges i større kvanta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke godt å si.

Prisen jeg oppga er ved kjøp hos DunlopHiflex. Tror neppe at slangen til Zalman er av dårligere kvalitet!

De har vel bestilt "noen kilometer" av den hos en eller annen produsent, og dermed oppnår de nok en ganske grei pris.

En 5/16" slange hos DunlopHiflex er en god del billigere enn 3/8 / 10mm utgaven.

Husker ikke i farten hvor mye billigere, men mener at 5/16" koster 120 til 130,- for meteren.

Lenke til kommentar

Silikonslanger er nok mer "medgjørlige" å jobbe med og også mer holdbare i det lange løp. Men spørsmålet er egentlig om man overhodet trenger det? Personlig hadde jeg vinyslanger gående i mitt system i hvertfall 5 år.(Vannkjølingen gikk konstant) og da jeg nylig demonterte systemet var det ikke tegn til lekkasje pga. "gamle" slanger.

Når vinyl varer i minst 5 år fant jeg ut at det er helt bortkastet å betale mer for slanger som holder i kanskje 10år+. Men det blir jo opp til hver enkelt: Har du planer om å beholde vannkjølingen i 5+ år eller 10+ år? Jeg vil tro at 5 år kanskje er i meste laget for de aller fleste som driver med vannkjøling da man skal være relativt "entusiast" for å mekke til noe slikt, og hos entusiaster følger det også med ganske hyppig utskifting av utstyr.

Edit:Skrivefeil..

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Gode argumenter der, Vice!

Men Managhead har jo så avgjort et poeng, han også.

Min inngrodde hang til silikonslanger som et bedre alternativ, er nok i første rekke relatert til erfaringer fra yrkeslivet.

Har hatt noen mindre heldige opplevelser med PVC-slanger i forskjellige sammenheng, og har blitt litt skremt av de.

Dermed er det ikke sagt at PVC ikke vil fungere, selv om jeg personlig aldri vil bruke slike i mine vannkjølingsoppsett.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne visst litt mer om de der Zalman slangene på microplex. Ser ut som de er det aller billigste alternativet, men har ikke peiling på hvordan kvalitet det er på dem. Noen som har sånne slanger som kan si noe om dem?

Btw, 5/16" virker litt lite. Vet at Skrue er "trollmannen" når det gjelder flow osv, så er dette stor nok diameter? Hvor mye vil dette påvirke flowen, og vil dette ha noe særlig å si i praksis?

edit: Ja, jeg har lest den artikkelen om betydningen av flow i et system. Men blir flowen farlig lav vil jo temperaturene bli farlige høye uansett.

Endret av odd2k
Lenke til kommentar

Jeg tror strengt tatt at du ikke behøver å bekymre deg, selv med 5/16" slanger.

Det skal uansett mye til før vannmengden blir så lav at det vil gå utover temperaturen i farlig grad, og en 5/16" slange vil derfor i de aller fleste tilfelle være godt nok.

Mine små eksperimenter har i så måte fortalt meg at man må styggelig langt ned i flow før det virkelig blir fare på ferde.

Jeg har vel nevnt det mange ganger før, men kan jo fortelle det igjen:

For noen år siden la jeg for moro skyld inn en restriktor / begrenser i systemet, hvor hullet i denne var usle 2,5mm.

Det går ikke veldig mye vann gjennom et såpass lite hull, men maskinen tøffet ufortrødent videre!

CPU-temp steg riktignok noen få grader, men resultatet var likefullt til å leve med.

Lenke til kommentar
I en annen tråd på dette forumet, har OlavHB kommet over silikon til 57,- kr metern.

Altec heter sjappa, og er heller ikke mye i porto. Uvisst hvilken kvalitet de har, men antar at silikon er silikon. hehe..

5893276[/snapback]

De kann gjerne være "billig",for er det som jeg tror er det noen møkkaslanger.

Jeg bestilte nemmelig noen lignende silikonslanger for en tid tilbake og disse hadde så tynne vegger at de kolapset bare en så på dem,og som dere ser på bildet ser også disse veldig skrøpelige ut.

situhs24.jpg

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg begynner å helle over på Tygon igjen jeg altså, billigere og minst like bra.

Jeg skal ha vannkjølingen i et lite kabinett (aspire X-Qpack) og trenger noen slanger som ikke, for å sitere snekkern, ikke kollapser bare man ser på dem.

Petter

Lenke til kommentar

Vel, slangen som Snekker´n la ut bilde av, vil jeg nok kalle villedende "reklame".

Slangeveggen er jo som alle kan se, svært tynn, og er IKKE representativ for de slangene jeg til daglig bruker, og refererer til.

Disse har en veggtykkelse på 2 til 3mm, avhengig av slangedimensjon forøvrig.

De tåler relativt krappe bøyeradier, uten at de blir seende ut som på vedlagte bilde.

Jo tynnere vegger en slange har, jo lettere vil slike knekker oppstå, det bør jo ligge opp i dagen?

Om jeg bestiller noe derfra, så vil jeg i alle fall sørge for en veggtykkelse på 2mm eller mer.

Å tro at dette er noen "møkkaslanger" på bakgrunn av et bilde, er vel å dra det litt langt Snekker´n? :roll:

Lenke til kommentar
Vel, slangen som Snekker´n la ut bilde av, vil jeg nok kalle villedende "reklame".

Slangeveggen er jo som alle kan se, svært tynn, og er IKKE representativ for de slangene jeg til daglig bruker, og refererer til.

De tåler relativt krappe bøyeradier, uten at de blir seende ut som på vedlagte bilde.

Jo tynnere vegger en slange har, jo lettere vil slike knekker oppstå, det bør jo ligge opp i dagen?

Om jeg bestiller noe derfra, så vil jeg i alle fall sørge for en veggtykkelse på 2mm eller mer.

Å tro at dette er noen "møkkaslanger" på bakgrunn av et bilde, er vel å dra det litt langt Snekker´n? :roll:

5895002[/snapback]

Nettopp det jeg så, og ja, når veggene er så tynne burde det være lett å tenke seg til at slangen knekker lett. Over til Tygon igjen, de koster på FrozenCPU 3$ for en fot.

Det er ikke så gale, 3 fot er nesten en meter og 3X3=9$=59 NOK.

Dette er for 3/8" ID og 1/2" OD, altså ca 2.5mm vegger.

DJ-Sonic bruker slike slanger og har bestilt og sier at det er ikke mye porto han betalte. (Sier dette pga pris er relevant i denne tråden)

Konklusjonen min blir:

Gå for TESS hvis du skal handle innenlands. De er dyre, men ifølge flere verdt pengene.

Gå for Tygon hvis du vil spare litt penger, disse er lure å kjøpe sammen med annet i

samme bestillig da du må kjøpe disse fra utlandet.

(virket det fornuftig?)

Petter

Lenke til kommentar

Ja, men sist jeg sjekket fraktprisene fra frozencpu så måtte du opp på 50$ elns for å få de levert på en grei måte (de billigste alt. synes jeg å ha hørt tar veldig lang tid!).

Men hvis man kan kombinere det med noe annet så er det klart et veldig bra alt. :yes:

Lenke til kommentar

5895002[/snapback]

Det bildet jeg la ut er hentet fra den Alteclinken lenger oppe og minner desverre om en type silikonslanger som jeg selv har liggende og de er ubrukelig.

Det er riktig at det finnst to typer silikonslanger (jeg har begge) en med tykke vegger og en med tynne og siden det bildet lå i linken ville jeg bare gjøre obs på dette .

God Påske. Mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar
Det bildet jeg la ut er hentet fra den Alteclinken lenger oppe og minner desverre om en type silikonslanger som jeg selv har liggende og de er ubrukelig.

Det er riktig at det finnst to typer silikonslanger (jeg har begge) en med tykke vegger og en med tynne og siden det bildet lå i linken ville jeg bare gjøre obs på dette .

God Påske. Mvh. Snekker`n

5895576[/snapback]

Hmm.. Om dere leser litt lengre ned på sia, så ser dere en "pris-tabell". Der står det at man får 9 mm ID, med en veggtykkelse på 2,5 til 4 mm.

Lenke til kommentar
Det stemmer det!

Men det kan jo se ut som at ikke alle har fått med seg de detaljene, dessverre.......

5896133[/snapback]

Svert så kjepphøy du var i dag,tålte du ikke at noen var kritisk til silikonslangene eller :)

Joda jeg fikk med meg det som stod i tabellen,men jeg fikk også med meg den avbildede slangen og siden jeg har ERFARING med akkurat den tynne typen av silikonslange så VET jeg at den er ubrukelig og derfor gjorde jeg oppmerksom på det her,det kunne jo være noen som ikke vet bedre enn andre :hmm:

God Påske.

Mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...