Gå til innhold

Et fordomsfritt samfunn, eller?

Anbefalte innlegg

Vi får presantert fra tid til annen at vi lever i et fordomsfritt samfunn. Ingen dømmer andre utetter hva de velger å gjøre med livet, eller hva de gjør utav livet sitt.

Likevell har vi båser, stempler, som mennesker i Norge blir satt under. Abdulha på hjørnet som har bod i Norge i flere år, betaler skatt og støtter det norske samfunnet, blir stemplet som terrorist bare fordi han er muslim. Jon i gata liker å holde på med data, men liker ikke å feste. Han blir stempla som nerd og asosial.

Er dette et fordomsfritt samfunn? Hvorfor stempler vi personer under diverse ting, som nerd, asosial, terrorist etc, ut etter førsteinntrykket? Blir det ikke feil å bedømme en person utetter det første vi ser?

Jeg vet at noen nå sikkert er frista til å drege inn gudane vet hvilket samfunn og sammeligninger, men jeg ber herved at dette ikke blir gjort da jeg er interesert i å ha en diskusjon om det norske samfunnet, uten innblanding av andre samfunn og land.

Jeg mener vi burde gi en person en sjangse, selv om han ikke verdsetter samme kriterier som du. Jeg er en person som ikke er noe fester menneske av meg. Jeg trives mye bedre med en god film, venner og litt snacks fremfor piker, fyllafest og rock. Jeg er også tilfeldigvis interesert i data, og på dette grunnlaget har mange stemplet meg i rompa som "nerd" og "asosial". Er noen nerd bare fordi de holder på med data, om ja, hvor mange nerder er det da egentlig i Norge? Er jeg asosial bare fordi jeg ikke hopper på byen så snart helga kommer?

Burde vi slutte å sette mennesker i båser og stemple dem etter våre egene kriterier og heller se mennesket ann? Kanskje det er bedre å la være å utale seg om en person man ikke kjenner enn det å utale seg på grunnlag man ikke kjenner.

Hva mener det norske folk på forumet da? Er vi for fordomsfull av oss, er vi for rask til å trekke konklusjoner om et menneske uten å vite noe om det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sosialist, kapitalist, invandrer..

Alle disse ordene skaper assosiasjoner? Man forbinder noe med de.

Fordommer er noe alle gjør, i forskjellige grader. Jeg tror det er umulig å ha et fordomsfritt samfunn.

Man vil alltid knytte positive og negative ting til grupper, generalisering osv. Men derimot, så mener jeg at man bør motstrebe det. Og ikke ta det forgitt.

Jeg har for eksempel sett meg MEGET lei av all "sosialist" "kapitalist" "kommunist" stemplingne som foregår ute blandt ungdomspolitikere og ikke mist her på forumet. SLIKT bør man holde seg for god for.

Lenke til kommentar

Det er menneskelig å dømme folk på første øyekast, det er menneskelig å ha fordommer mot folk, det er dønn umulig å unngå å ikke ha det i det hele tatt.

Du har det, jeg har det, og naboen vår har det.

Det er klart det hadde vært en fordel med et helt fordomsfritt samfunn, men et samfunn består av mennesker, og mennesker er ikke fordomsfrie.

Slik er livet, og livet er som kjent hardt.

Men, jeg prøver så godt jeg kan å være fordomsfri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...