Gå til innhold

Lakk på bilsete. Etikk?

offe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når jeg leser alle svarene så føler jeg meg gamlere en de fleste her(les: mer moden :)

5857882[/snapback]

Hvis du føler deg mer moden enn de som har svart i denne tråden vil jeg påstå at du har en total mangel på selvinnsikt! Du fikler på noe du overhodet ikke trenger å fikle på, klarer å skade bilen til en kompis, og poster her i håp om støtte til å ikke betale for skadene du har påført. Når du atpåtil er godt over 30 så er det da virkelig ikke en stor sum heller....

Lenke til kommentar
Som flere andre har nevnt, hvis du vil beholde vennskapet med fyren så betaler du.

5850946[/snapback]

Jeg skjønner ikke den her jeg. :dontgetit:

Et vennskap burde da holde mye bedre enn som så. Selv da en venn av meg ødela telefonen min ble jeg lei meg, men krevde ikke å få noe penger el. Jeg vet jo at en tlf. ikke er like stort som en (ny) bil, men når det er snakk om en liten flekk... Hadde den vært helt ny og skikkelig fin bil, eller eventuelt en stor flekk kunne jeg forstått det.

Men om du tror at dere har et såpass dårlig vennskap at det ikke vil overleve ville jeg gitt pengene, og hatt denne hendelsen i bakhodet. Hvor god venn er en venn som krever penger for et uhell, som ikke gjorde veldig stor skade?

Lenke til kommentar

Så du mener at gode venner ikke bryr seg om en relativt ny bil taper seg 10 000+ i verdi? En flekk på 5x5 cm er rimelig stor og vil absolutt være noe som reduserer bilens verdi. En Audi A6 er også en forsåvidt dyr bil.

Spør du meg så hadde en god venn tilbydt seg å betale med en gang.

Lenke til kommentar

Hva gjør det vel om den taper noe i verdi? Han kjøpte den jo ikke for å ha den en liten stund, for å så selge den. Heller for å bruke den evig lenge.

... Eller kanskje biler er mer en guttegreie jeg ikke burde blande meg inn i.

Lenke til kommentar
MEN greier ikke og fri meg fra tanken på hvordan det hadde vært den andre veien, om det var han som hadde fiklet.... Kanskje enkelt for meg å si, men jeg ville nok ikke ha krevd han for 4k for å få fikset setet.

5857882[/snapback]

Når det er din bil, da skal du få lov å ta den avgjørelsen. Til og med om du hadde latt vennen slippe unna, så forandrer det ingenting. Det er ikke hvorvidt DU mener det er rettferdig som avgjør, det er hva vennen din mener.

Å argumentere med at det var uansvarlig for ham å ha lakk i baksetet hadde _kanskje_ vært et argument hvis det var et av barna dine som fiklet, og klarte å ødelegge setet. Hvis det var tilfellet tror jeg flere hadde støttet deg, men du er en 35 år gammel mann som ikke klarer å stå ansvarlig for handlingene dine, og det er derfor responsen er som den er. Du framstiller deg selv som en barnslig mann som prøver å bortforklare en relativt klar sak.

Du tabbet deg ut. Gjør opp for deg.

Lenke til kommentar
Hva gjør det vel om den taper noe i verdi? Han kjøpte den jo ikke for å ha den en liten stund, for å så selge den. Heller for å bruke den evig lenge.

... Eller kanskje biler er mer en guttegreie jeg ikke burde blande meg inn i.

5858009[/snapback]

Hva det gjør? Hva i alle dager... Tror du at folk driter penger? 4000 kroner er faktisk ganske mye penger, uansett om du har mye av de.

Hvis en bil taper seg 4000 kroner når du skal selge den, betyr det at du a) får 4000 mindre på å selge bilen din + b) at du i realiteten må betale 4000 mer for en bil du skal kjøpe igjen -> 8000 kroner.

Å kalle dette ett hendelig uhell er jeg heller ikke med på, at noen fikler med en lakkboks av ren nysgjerrighet i baksetet på en bil som ikke er ens egen, mener jeg er totalt lavmål.

Altså, hvor mange "gutter" kjøper en bil for å ha den "evig lenge"? Det må være ufattelig få... Jeg gjør det iallefall ikke. Jeg tar vare på bilen, fordi a) det er bedre å ha en bil som er godt stelt b) du taper mindre penger på ett evt. bilsalg og c) det er faktisk mer artig å ha en bil som ser godt ut / er holdt ordentlig (i tillegg til at det som oftest lønner seg mtp rust o.l.).

Jeg synes eier av bilen bør revurdere sitt vennskap med trådstarter hvis trådstarter setter seg på bakbena her. At han må betale er en selvfølgelighet, ingenting annet.

Hvis jeg knuser en rute i huset til naboen fordi jeg kasta en stein mot en fugl som kvitra noe for j*vlig en dag, må jeg selvsagt betale for skadene, jeg kan ikke kalle min idioti for ett hendelig uhell og forvente at naboen min tar kostnaden.

Kjører du på en bakfra fordi du var oppmerksom kan du ikke skylde på hu dama som gikk til høyre for deg og distraherte, og kanskje til og med skylde på henne fordi hu gikk med ett kort skjørt - Det blir jo som å skylde på lakkprodusenten for å ha "skapt ett for attraktivt produkt"...

Trådstarter -> Betal det det koster og håp på at han kompisen din sier det er greit.

Jeg håper du er klar over at du i verste fall vil måtte betale saksomkostninger o.l. hvis han tar det dit... I tillegg til at det må være gruelig flaut å vite at du var skyld i alt det der. Tenk for en historie han må få seg :)

"Uhell" som følge av nysgjerrighet kan knapt kalles uhell, E.O.D!

Lenke til kommentar
Som flere andre har nevnt, hvis du vil beholde vennskapet med fyren så betaler du.

5850946[/snapback]

Jeg skjønner ikke den her jeg. :dontgetit:

Et vennskap burde da holde mye bedre enn som så. Selv da en venn av meg ødela telefonen min ble jeg lei meg, men krevde ikke å få noe penger el. Jeg vet jo at en tlf. ikke er like stort som en (ny) bil, men når det er snakk om en liten flekk... Hadde den vært helt ny og skikkelig fin bil, eller eventuelt en stor flekk kunne jeg forstått det.

Men om du tror at dere har et såpass dårlig vennskap at det ikke vil overleve ville jeg gitt pengene, og hatt denne hendelsen i bakhodet. Hvor god venn er en venn som krever penger for et uhell, som ikke gjorde veldig stor skade?

5857995[/snapback]

En Audi A6 til 170000 er en dyr og fin bil.

Lenke til kommentar

Hadde det vært min bil så hadde jeg blitt meget knust og deprimert om noen hadde sølt lakk på de fine setene og ikke ville betale for rep.

Personlig hadde jeg ikke nølt med å betale det som skulle til for å få reparert dette. Om det hadde blitt veldig dyrt så hadde jeg prøvd å finne en måte å betale på. For eksempel mnd avdrag eller lignende. Som mange her sier så er bilen hellig for mange. Hadde ikke vært det aller værste med den bilen jeg har nå, men med dyr bil så er det ingen tvil. Betal.

Lenke til kommentar
Jeg er 26 år og med fare for å virke belærende. Du er 35 år gammel mann, slutt å fikle! Uansett, når du er så gammel bør ikke 4K være så store saken.

5857905[/snapback]

Med 3 unger bikkje og kone så får penga bein å fly på :) så tro meg 4 tusen er sure penger...

Fikler ikke mindre med årene, en blir bare mer skjelven på henda og får mer pipende stemme... 35 år gammel mann... mumle mumle :)

Ove B-)

Lenke til kommentar
Hva det gjør? Hva i alle dager... Tror du at folk driter penger? 4000 kroner er faktisk ganske mye penger, uansett om du har mye av de.

Hvis en bil taper seg 4000 kroner når du skal selge den, betyr det at du a) får 4000 mindre på å selge bilen din + b) at du i realiteten må betale 4000 mer for en bil du skal kjøpe igjen -> 8000 kroner.

Å kalle dette ett hendelig uhell er jeg heller ikke med på, at noen fikler med en lakkboks av ren nysgjerrighet i baksetet på en bil som ikke er ens egen, mener jeg er totalt lavmål.

Jeg synes eier av bilen bør revurdere sitt vennskap med trådstarter hvis trådstarter setter seg på bakbena her. At han må betale er en selvfølgelighet, ingenting annet.

Hvis jeg knuser en rute i huset til naboen fordi jeg kasta en stein mot en fugl som kvitra noe for j*vlig en dag, må jeg selvsagt betale for skadene, jeg kan ikke kalle min idioti for ett hendelig uhell og forvente at naboen min tar kostnaden.

Kjører du på en bakfra fordi du var oppmerksom kan du ikke skylde på hu dama som gikk til høyre for deg og distraherte, og kanskje til og med skylde på henne fordi hu gikk med ett kort skjørt - Det blir jo som å skylde på lakkprodusenten for å ha "skapt ett for attraktivt produkt"...

Trådstarter -> Betal det det koster og håp på at han kompisen din sier det er greit.

Jeg håper du er klar over at du i verste fall vil måtte betale saksomkostninger o.l. hvis han tar det dit... I tillegg til at det må være gruelig flaut å vite at du var skyld i alt det der. Tenk for en historie han må få seg :)

5858116[/snapback]

Bare for å ha det sagt igjen så kommer jeg nok til å betale om vi ikke får fjernet flekken.

At 4tusen er mye penger slår jo begge veier...

8000? Den matten er jeg ikke med på om han nå selger A6'en for 164 tusen så må han fremdeles legge i bare 4 tusen for å få en A6 uten flekk...

Hvordan kan det redusere bilen for mer enn 4 tusen når det koster 4 tusen og få nytt trekk??

Når jeg fiklet med lakkboksen så var det en liten pappeske med lakkbokser inni jeg åpnet. Idiotis fikling ja, men det ville vært stor sansynlighet for at det samme skjedde om det hadde vært noen andre som åpnet pappesken...

Med alt snakket om at jeg burde hatt juling, blitt stifta opp, mista vennskapet, så føler jeg meg mye mer moden enn enkelte av posterene, kunne aldri falle meg inn å ha banka en kompis for 4k!

Og i de fleste av eksemplene i tråden så ville jeg ha betalt(pårygging, kasting av stein osv.) Men der jeg setter skillet er der "fikleren" er gjest.

Nærmeste eksempel som kunne rammet meg er:

Jeg har en ganske ny skinnsofa, kompisen min kommer på besøk, sitter i sofaen og finner en fyllepenn på bordet som han skrur på.... Idiotisk og fikle? Ja. Idiotisk og la en slik fyllepenn ligge på bordet? Ja, faktisk helt utenkelig med 3 unger i huset...

Ove B-)

*edit* fikset quote.

Endret av offe
Lenke til kommentar

8000? Den matten er jeg ikke med på om han nå selger A6'en for 164 tusen så må han fremdeles legge i bare 4 tusen for å få en A6 uten flekk...

Takst bil uten flekk: 124.000 kr

Takst bil med flekk: 120.000 kr

= 4000kr i tap

Kjøp av ny bil: 124.000, dvs at han må betale 4000 kr til som han tapte på salg av bil pga flekk.

Tap: 8000

Lenke til kommentar

Jeg hadde nok ikke krevd penger av en venn dersom han hadde gjort noe slikt. Det sliter litt for mye på vennskapet å drive med pengeinnkreving. MEN! Dersom jeg selv hadde sølt lakk i en venns bil ville jeg selvfølgelig gjort opp for meg på flekken! Å starte en diskusjon på dette er rett og slett idiotisk, for det er ikke noe spørsmål engang: selvfølgelig skal man betale for de ødeleggelsene man selv forårsaker. Dersom det koster 4000 kroner å få bilen tilbake i den stand den var i før du sølte lakken skal du selvsagt betale det.

Lenke til kommentar

Takst bil uten flekk: 124.000 kr

Takst bil med flekk: 120.000 kr

= 4000kr i tap

Kjøp av ny bil: 124.000, dvs at han må betale 4000 kr til som han tapte på salg av bil pga flekk.

Tap: 8000

5858585[/snapback]

eh, det de samme 4000 du regner 2 ganger:

Kjøpte bil uten flekk for 124.000 kr

Tok på "fikler" og selger bil for 120.000 kr

Kjøper ny bil uten flekk for 124.000, har 120.000 fra salget => Må legge i 4.000 for å komme tilbake til bil uten flekk.

Ove B-)

Lenke til kommentar
Hadde det vært min nye skinnsofa noen hadde trøsket en skrutrekker gjennom så hadde jeg halt klart villet ha erstratning for det.

Samme gjelder bilsetet.

5847318[/snapback]

:yes:

Jeg lot en av mine bestevenner kjøre min gamle Mazda 1990 323. Denne var senket/stiva/generellt opprånet og flotte nye dyre 17" felger. Da han skulle vrenge opp på fortuaet måtte bilen forsere den høye fortauskanten, noe min ekstremt lave dekkprofilen ikke var beregnet til, ergo "skraaaaaaap" sa det og felgen hadde fått en god del fine flott hakk.

Hva skulle jeg ha gjort? Felgen fungerte jo fortsatt helt fint, den "så jo bare stygg ut". Men så var jo hele poenget med de felgene at den skulle se fin ut. Der satt ejg i et lite dilemma. Burde jeg krevd ny felg, eller at han hadde prøvd å pusse ned ripene/hakkene selv med sandpapir?

Det ble til at når neste sommer kom så hadde han flytta til kløfta, så jeg pusset ned hakkene selv (og hadde egentlig glemt hele greia intill jeg så denne tråden). Men siden saken her (imotsetning til min) ikke dreier seg om noe du evt. enkelt kunne fikset for hånd, men "hard cash", så synes jeg absolutt at du burde/må betale.

Sikkert noen skrivefeil her, men jeg får skylde på at jeg ikke har tatt på linsene min ennå :p

Lenke til kommentar
Du har TAPT 4000 kroner da du solgte bilen, 4000 kroner du må ut med av egen lomme for å dekke på den nye bilen -> 8000 kroner. Du kunne gått i 0.

5858815[/snapback]

Er det bare jeg som syns regnestykket her stinker?

Om han taper 4000 når han selger bilen, og jeg gir han 4000 så kan han kjøpe seg en bil uten flekk..... Altså har han/jeg tapt 4000.

Det koster bare 4000 å få fiksa feilen, så hvordan kan han ha tapt 8000.

Du teller tapet to ganger, hva om han kjøper tilbake sin egen bil og så selger den igjen? Taper han 4000 for hver runde?

Når du tar 4000 ut av egne lomme for å dekke tapet ved salg av bilen, så har du råd til å kjøpe bil uten flekk!

Om jeg kunne gått i 0, så kunne du ha blitt forsikringsagent :D

Ove B-)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...