Gå til innhold

Lakk på bilsete. Etikk?

offe

Anbefalte innlegg

Du bør minst betale halvparten, helst hele beløpet. Unnskyldningene dine er dårlige, det er sånne unnskyldninger hodet ditt lager seg fordi du ikke har lyst til å betale. Hadde det vært din bil hadde du helt sikkert ment at kompisen din skulle betalt hele beløpet. Forøvrig så synes jeg det var utrolig klønete gjort av deg. Hadde det vært snakk om at ulykken skjedde uten at du kunne ha hjulpet for det, så hadde det vært noe annet. Men hvorfor i alle dager skulle du begynne å tulle med lakk inne i bilen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  Sitat
Men hvorfor i alle dager skulle du begynne å tulle med lakk inne i bilen?

Sant nok, hvorfor skulle han fikle med lakk i baksetet?

MEN, men ting skjer fort, og dette var et skikkelig kjedelig uhell.

Er enig i at 4000kr virker mye å betale kompisen din. Men som mange har sagt her, bilen var en nesten ny Audi A6, - uten feil eller mangler. Uten tvil en meget grom bil, og dessverre en veldig dyr bil. I og med at bilen var ny for kompisen din er en slik skade på bilen ekstremt irriterende. Hadde det vært jeg som eide bilen hadde jeg ikke klart det rett og slett. Men synes dog at den beste løsningen her er å dele utgiftene. Altså du betaler ca. 3000kr og kompisen din betaler resten.

Slik blir det litt mindre surt for deg, og eieren skulle vel klare å hoste opp resten av summen,- i og med at han har kjøpt seg en så dyr bil...

Endret av Menkromsen
Lenke til kommentar

Du bør betale alt.

Skjønner ikke hvor dere får det fra at de skal dele på beløpet?

Det er ikke slik det fungerer.

Sitat
Har lyst til å gjøre opp for meg, problemet mitt er at hadde det vært andre veien så ville jeg kunne leve videre med en flekk på sete. Så det føles litt urettferdig at jeg ikke skal slippe like billig unna, men det få bli mitt problem....

Dette er for meg et dårlig argumenet....

Sette at en rygger på deg og bulker bilen din, han sier "det går vel greit det der, hadde det vært min bil hadde jeg ikke brydd meg, så da bør ikke du heller det".

Det er bare normalt og god oppførsel å tilby seg å gjøre opp for skader man gjør.

Har vært borti at kompiser har gjort skade på mine ting, og da har de med en gang tilbydt seg å gjøre opp, uten mas og tjas. Jeg hadde ikke blunket for å gjøre det samme.

Betal!

Lenke til kommentar
  Serqevx skrev:
Jeg skjønner ikke hvorfor dere sier at kompisen skal betale en del av summen...Forklar det til meg er dere snille. Hva gjorde han galt?

5850147[/snapback]

Lot en vismete fyr sitte på i bilen sin? ;P Neida, han burde seff betale alt, men hvis det først kommer til at de skal dele prisen, så bør ulykkesfuglene betale mer enn halvparten.

Lenke til kommentar

En Audi A6 er jo bil til 50.000+ og tydeligvis en investering fra kameraten din sin side, noe som betyr han vil opprettholde standarden han betalte for. Jeg skjønner han veldig godt når han ville ha det ordnet og fjernet, og det er da også logisk at han vil at du (som forårsaket utgiftene) skal dekke det hele.

Jeg kjørte Opel Omega i prisklassen 10.000 for litt siden, og en kompis var så uheldig og knipse sigaretten sin ut vinduet så den blåste inn igjen og bak ryggen hans uten at han merket det. Det blei et stort svimerke/hull i seteryggen og i jakka hans. Han var veldig lei seg for det, men bilen tatt i betraktning så slo vi en strek over det.

MEN - hadde det samme skjedd igjen i min litt mer påkosta BMW 525i 24v idag med skinnseter og det hele, så hadde jeg vel heller hengi litt mer med geipen. Det er like fullt et uhell ja, og jeg har store vanskeligheter med å kreve penger for et uhell av en god kompis.

MEN - jeg forventer at de gjør opp for seg selv da uten at jeg må gjøre oss begge ille berørt av situasjonen. Noe de også gjør og alltid vil gjøre. Så jeg syns du skal gjøre opp for deg så det ikke blir noen fler gnisninger mellom dere. En avbetalings-ordning, eller en eller annen alternativ betaling dere kompiser imellom er det eneste rette her.

Han vet du var uheldig. Men det hjelper han liksom ikke så mye!

Lenke til kommentar

Samtidig så synes jeg det er litt annerledes det at han prøvde å knipse ut sneipen av vinduet. I trådstarters tilfelle burde han aldri ha begynt å kludre med lakken i heletatt. Det blir et stort irritasjonsmoment hvor den stakkars bileieren sikkert sitter og river seg i håret mens han tenker "hvorfor!!??"

Lenke til kommentar
  fredrikrb skrev:
Jeg mener verdien på bilen er redusert med 4 000, om ikke mer. Hvorfor vil noen kjøpe en bil med lakk i setet, når de kan få en bil UTEN lakk i setet, for samme pris?

Og, fordi du mener det bare er en bil betyr det ikke at biler ikke betyr mye for enkelte.

5846708[/snapback]

Med tanke på hvor lite skal til for en reduksjon i bilprisen, så JO - bilens verdi er redusert med minst 4000. Fredrik har rett.

Lenke til kommentar
  darkness| skrev:
Samtidig så synes jeg det er litt annerledes det at han prøvde å knipse ut sneipen av vinduet. I trådstarters tilfelle burde han aldri ha begynt å kludre med lakken i heletatt. Det blir et stort irritasjonsmoment hvor den stakkars bileieren sikkert sitter og river seg i håret mens han tenker "hvorfor!!??"

5850806[/snapback]

Ja han sku nu vel hatt juling og betalt det, noen må nu bare fingre med alt som går å fikle med.

Lenke til kommentar

Hva med å sjekke pris på å få reparert setet?? Hvis det er skin eller "skin" er det helt sikkert mulig å få det fixet, og kanskje til en billigere penge enn 4k.

En annen ting, nå du ødela setet skal du selvfølgelig betele for å bytte/fixe det. Selv om kompisen din av høflighet ikke har sagt at han vil at du skal betale er det dårlig gjort av deg hvis du ikke gjør det... For innerst inne er jeg 110% sikker på at han egentlig ønsker at du skal gjøre opp for deg, men ønsker ikke ødelegge vennskapet over det.

//stian

Lenke til kommentar
  goggen90 skrev:
Lukter jeg forsikring?

5850053[/snapback]

Lukter jeg egenandel og bonustap.

Selvsagt ville jeg betalt. For å si det slik: hvem kunne mest for at det kom lakk på setet? Du eller han? Du. Og hvem skal da betale? Han som kunne mest for det. Og hvem var det? Du.

Hadde det vært den gamle skrothaugen av en bil jeg har hadde det ikke gjort noe, men når det er snakk om en ganske ny A6 så vil en lakkflekk på setet ha ganske mye å si når det gjelder verdi på bilen. Hvorfor betale like mye for en bil med masse lakk i setet når man kan få en bil uten lakk i setet til samme pris.

Lenke til kommentar

For å svare på noen av spørsmålene:

Jo, det var ufattelig teit av meg å fikle med lakken, men jeg fiklet ikke så mye... Hmm, bare akkurat nok til at den sprang lekk :( (Jeg åpnet pappesken de små lakkboksene var inne i, og da delte klarlakk boksen seg... ) Og da hadde esken blitt flyttet rundt i baksetet en uke. Just my luck :(

Blir nok til at jeg betaler 4k for nytt sete, for som sagt han kommer til å ergre seg for mer enn 4k.... Vi skal prøve en runde med noe vidundermiddel i påska først.

Vet ikke hvor ny bilen var, men den kostet 170k.... Så bortsett fra hus så er det nok det største kjøpet hans.

MEN greier ikke og fri meg fra tanken på hvordan det hadde vært den andre veien, om det var han som hadde fiklet.... Kanskje enkelt for meg å si, men jeg ville nok ikke ha krevd han for 4k for å få fikset setet.

Når jeg leser alle svarene så føler jeg meg gamlere en de fleste her(les: mer moden :) ) Hvor mange av dere er over 25 / har barn?

Er 35 og har tre barn og finner det helt utenkelig og ha lakk liggende i baksetet:)

Kompisen min er også 35 + ett barn...

Prøvde en tilsvarende tråd på www.barnimagen.com (http://www.barnimagen.com/forum/thread/4644832) en litt annen målgruppe kan en si :) , og der var det for det første ikke i nærheten samme respons, men den responsen som kom var ca 50/50

Takker for responsen, skal gi dere enden på visa når vi kommer så langt.

Ove B-)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...