Gå til innhold

Lakk på bilsete. Etikk?

offe

Anbefalte innlegg

Turte ikke legge denne inn under Bil og motor. Tror jeg vet svare på dette etikk spm. om jeg har postet der.

Historien:

Fikk skyss av en kompis som for en uke siden hadde kjøpt seg "ny" bil. (Veldig pent brukt Audi A6) Med på kjøpet fikk han en eske med reperasjonslakk. Sort og klarlakk som låg i en liten eske i baksetet.... Den greide jeg og fikle med slik at boksen med klarlakk sprang lekk :blush: => Fikk klarlakk på buksa + 5x5 cm flekk i baksetet.

Så dilemmaet.

Dette gnager kompisen min noe inderlig, hadde det vært min bil i samme situasjon så hadde jeg blitt sur, men det hadde gått over, det er jo bare en bil.

Han derimot har fått flekkfjernings ekspert til og prøve seg uten resultat, så nå har han sjekket pris på nytt trekk => 4.000 + evt jobb for å skifte trekket.

Vi har hatt en diskusjon men med så ulikt ståsted så sliter vi litt:-)

Jeg ønsker jo på en måte og gjøre opp for meg, men 4 tusen er mye for en liten flekk, verdien på bilen er jo ikke redusert med 4 tusen vil jeg tro..?

Her er det jeg har kommet frem til fra mitt ståsted:

1. Hvis jeg har "gjester" i mitt hus/bil, så vil jeg ikke kreve erstatning om de skulle være uheldig og ødelegge noe.

2. Om noen låner utstyr el. bil så blir saken en annen, da forventer jeg og få utstyret/bilen tilbake i samme stand.

3. Bil er bil, å få fjernet en flekk er ikke verdt 4 tusen.

Min kompis sitt ståsted:

1. Har jeg vært uheldig og ødelegge noe så ville jeg selvfølgelig tilby meg og erstatte det som ble ødelagt.

2. Flekken er den største lyten på bilen slik den er i dag.

Om du ikke har ett supert råd for fjerning av lakk så setter jeg stor pris på inspill på hvordan vi løser floken.

Ove B-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener verdien på bilen er redusert med 4 000, om ikke mer. Hvorfor vil noen kjøpe en bil med lakk i setet, når de kan få en bil UTEN lakk i setet, for samme pris?

Og, fordi du mener det bare er en bil betyr det ikke at biler ikke betyr mye for enkelte.

Lenke til kommentar

Må se meg enig med fredrikb her gitt. En bilpris er lett å få ned når det er klare feil på bilen(klar/klarlakk, dæven jeg lager jo vitser også :p)

Om dette er den største feilen på bilen atm hadde det gnagd meg veldig også. Dette er tydligvis en bil han er stolt av.

Personlig ville jeg helt klart betalt for nytt trekk, sånt ville jeg ikke hatt på samvittigheten.

Lenke til kommentar

Hmm, ser ut til at det blir en dyr tur...

Er dette fordi det er en bil? Jeg mener, har jeg hatt besøk av gjester som har hatt skrugjærn i lomma når de setter seg i min nye skinnsofa eller noe slikt, så ville jeg ikke ha krevd å få den reparert.... Og jeg mener en misfarging i baksetet på en bil skulle bety mindre enn hull/ripe i en skinnsofa?

Men på en annen side så kommer han til å ergre seg for mer enn 4 tusen over den flekken:-(

Ove B-)

Lenke til kommentar

Hadde noen gjort noe sånt med min nye Saab, hadde jeg stifta han/henne opp på veggen hvis ikke personen hadde ville gjøre opp for seg.

Bilen min er hellig, og en sånn feil kan fort trekke prisen lengre ned enn bare kostnaden for reparasjonen.

Lenke til kommentar

Hadde jeg kjøpt meg "ny" A6 så hadde jeg blitt fryktelig lei meg om noen hadde ødelagt baksetet.. hadde jo tenkt på det hver gang jeg skulle kjøre i den nye bilen min. Sånne ting ødelegger moroa og kjøreturen. Jeg synes du burde bla opp for å reparere baksetet hans.

Lenke til kommentar

Du får se til å betale :cool:

Hadde dette vært min bil hadde jeg blitt sinnsykt sur og krevd at du betalte for å få rettet opp skadene. Det er ikke "bare" en bil hvis det er en nesten ny A6, det er igrunn en ganske fin bil vil jeg anta. Hvis det var snakk om en 88' toyota eller noe slikt kunne det vel gått gjennom, men når det er noe såpass nytt og dyrt (og antagelig fint, som han fortsatt vil ha det) bør du gjøre opp for skaden og bla opp.

Lenke til kommentar

det kan være litt slitsomt med folk som ikke vil betale for det de har gjort gale. du kunne holdt deg god for å fikle med det i utgangspunket. på den annen side er det litt dumt av vennen din å legge lakksett i baksetet.

jeg synes du kan foreslå å betale 2500,- så betaler han 1500,- for å fikse skaden.

husker selv da en kammerat uten grunn slo til meg på låret hvor jeg hadde en ny MiniDisk spiller i sidelommen. Det kom en skikkelig bulk i den og etter noen måneder begynte den å bli halvdefekt. Han nekte skyld. Ganske så irriterende..

Lenke til kommentar

Hvis kompisen din skal bytte inn bilen for kjøp av ny vil taksten på bilen gå ned med minst 5000. Et lite hull i setet er nok til det. Jeg mener absolutt at du skal betale de 4000 tusen. Hvis det er en gammel a6 og det er kurante farger på setene er det kanskje en liten muligehet for at du finner baksetene brukt.

Uansett om det var et uhell så er du jo pliktig til å betale for deg, i tillegg blir nok ikke dere kompiser veldig lenge om du ikke betaler. Penger har stor effekt på folk, i tillegg ville jeg stemplet deg som ilojal om du ikke betalte.

4000 er ikke mye penger når det kommer til bil, jeg betalte 15000 fordi jeg rygget i en kompis. Også et uhell, mener du jeg ikke skulle betalt for alt? Dette var en liten ripe og en bulk.

Lenke til kommentar
er ikke mye penger når det kommer til bil, jeg betalte 15000 fordi jeg rygget i en kompis. Også et uhell, mener du jeg ikke skulle betalt for alt? Dette var en liten ripe og en bulk.

5848713[/snapback]

Har lyst til å gjøre opp for meg, problemet mitt er at hadde det vært andre veien så ville jeg kunne leve videre med en flekk på sete. Så det føles litt urettferdig at jeg ikke skal slippe like billig unna, men det få bli mitt problem....

Ove B-)

Lenke til kommentar

Dette er ikke noe å tenke over, selvsagt bør du betale for det. Man skal gjøre opp for sine egne feil, uansett hva det gjelder.

Btw, jeg jobber med lakk til daglig, og klarlakk er dessverre svært motstandsdyktig mot alle slags kjemikalier. Hvis den er èn komponent kan det hende tynner eller aceton vil ta det, men ikke godt å si hva som skjer med setet da. Hva er setetrekket laget av?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal du betale. Beklager å måtte si det, men når du på død og liv må fikle med sånne ting og det da plutselig går lekk så har du utelukkende deg selv å takke. Ingen fikling intet ødelagt sete...

Lenke til kommentar
headcleaver, ja. Han hadde sikkert planer om å legge inn et teppe i sin nye, fine Audi A6.

5847487[/snapback]

Du trodde jeg var seriøst? Preike om gamle kjærringer og bikkjer ga ikke et lite hint om useriøsitet?

Jeg synes du burde betale. Som det blir sagt over her, den bilen er mest sansynelig det største kjøpet han noen sinne har gjort

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...