Gå til innhold

6-8 ganger bedre grafikkytelse med DirectX10?


O.J

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå har vel ikke beta versjonene av Vista DX10, men på en maskin med 2GB minne og standard windows skjermkort drivere fikk Vista samme poengsum i 3dmark som windows XP med nyeste drivere skjermkort drivere.

5919796[/snapback]

 

link til den testen?

Lenke til kommentar

OpenGL kommer nok til å få seg en trøkk. Jeg gleder meg virkelig til å begynde å skrive kode til DX10 - utifra SDK-sniktitten som ble lagt ut på MSDN nå rett før jul så ser det ut som jeg som koder får en fin tid fremover. DX10 gjør jobben min lettere og greiere. Vi har før vurdert å porte koden vår til OpenGL, men har nå fullstendig gått bort fra ideen ettersom vi må bruke alle resursser på å kjøre opp grafikkmotor til DX10. Jeg vil ikke avskrive OpenGL totalt, siden den har et sterkt marked i *nix verden - men den gjennomsnittlige forbruker (og betalende kunde) kommer nok til å forholde seg til DX10, så da gjør iallefall vi som lager programvare oss til det samme.

 

Når det gjelder ytelsesøkning så vil jeg ikke tro det er snakk om SÅ mye som MS selv påstår, det må være i spesielle tilfeller. DX10 er fremdeles basert på vertexer og polygoner - og det er i hovedsak hvor mye tall skjermkortet kan flytte pr. sykel som avgjør hvor heftig grafikk vi kan pøse på med. Det kommer til å ta lang tid før skjermkortene klarer å overgå oss som skriver koden iallefall, jeg har plenty av ideer som er umulige å realisere idag, og de virkelig store gutta har mer enn nok å ta av.

Lenke til kommentar
En interresant idè hadde vært om Microsoft hadde sluppet DX10 API'en til *nix.

Men da tror jeg mange, spesielt gamere, hadde flyktet over til bl.a Linux, så det er vel uaktuelt

 

tror ikke du har skjønt forskjellen mellom koding i MS og Open Source Os :ermm:

5924902[/snapback]

 

Derfor kun Microsoft kan utgi API'en, og ikke tredjepart, dersom MS ville dette..

Lenke til kommentar

DX10 er vel bare neste utvikling. Det kan hende at de måtte droppe bakoverkomabilitet for å få opp ytelsen såpass. Men det høres mest ut som Vista reklame.

 

Men slik er vel denne herlige PC verdnen. Det klages og klages over at utviklingen går "for fort", og vi kjøper for å henge med. Men jeg er glad for at jeg slipper å vente 4-5 år mellom hver gang det blir en enorm ytelse forandring (les konsoll markedet)

Lenke til kommentar

Frem til nå har jo de største ytelsesøkningene kommet pga. hardware og ytelsen på det går jo kjempefort.

At software skal gjøre så forferdelig mye fra eller til tror jeg ikke før jeg får se det.

 

Husker i gamledager da man kunne bruke stacker i DOS for å doble minnet, endte oppmed dobbelt så treg maskin.

Lenke til kommentar
"OpenGL vil få seg en trøkk".  

 

Mener du at DX10 vil være raskere enn OpenGL, eller at Vista "kastrerer" OpenGL-ytelse?   Hvis sistnevnte er tilfelle har M$ mistet enda mer kredibilitet hos meg enn de allerede har gjort.

5925634[/snapback]

 

Vista vil trolig kastrere OpenGL-ytelsen (hvis jeg har skjønt informasjonen riktig)

 

leste at ytelsen kan droppe med så mye som 50%, men dette bør man ta med en klype salt.

 

Hardware-utviklingen drar vel neppe fra software-utviklingen.

utviklere av spill er jo raskt ute med å støtte de nyeste teknologiene, og teknologier som "soft-shadows" i nye spill drar jo fps-en ganske mye ned, selv om man har de nyeste skjermkortene.

Endret av O.J
Lenke til kommentar
DX10 er vel bare neste utvikling. Det kan hende at de måtte droppe bakoverkomabilitet for å få opp ytelsen såpass. Men det høres mest ut som Vista reklame.

 

Men slik er vel denne herlige PC verdnen. Det klages og klages over at utviklingen går "for fort", og vi kjøper for å henge med. Men jeg er glad for at jeg slipper å vente 4-5 år mellom hver gang det blir en enorm ytelse forandring (les konsoll markedet)

 

Hadde hardware analytikerne vært på samme stadiet som analytikerne i auto/bil bransjen, hadde vi hatt fotorealistisk grafikk idag. Sier litt om hvor mye potensiale man har i nm teknikk, som enda ikke er kommet frem i dagens lys. ;)

Lenke til kommentar
DX10 er vel bare neste utvikling. Det kan hende at de måtte droppe bakoverkomabilitet for å få opp ytelsen såpass. Men det høres mest ut som Vista reklame.

 

Men slik er vel denne herlige PC verdnen. Det klages og klages over at utviklingen går "for fort", og vi kjøper for å henge med. Men jeg er glad for at jeg slipper å vente 4-5 år mellom hver gang det blir en enorm ytelse forandring (les konsoll markedet)

 

Hadde hardware analytikerne vært på samme stadiet som analytikerne i auto/bil bransjen, hadde vi hatt fotorealistisk grafikk idag. Sier litt om hvor mye potensiale man har i nm teknikk, som enda ikke er kommet frem i dagens lys. ;)

5927897[/snapback]

 

Forklar? Hva har analytikere med saken å gjøre? Jeg forstår rett og slett ikke hva du mener, så en oppklaring hadde vært fint.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg synes det er ganske urimelig.  Hvorfor DX10 skal være Vista-eksklusivt skulle jeg egentlig likt å vite.  Jeg har egentlig ikke så mye tro på all M$-propagandaen at Vista skal være gjerrig på systemressurser, selv om det er et enda mer bloatet system enn XP.

5846608[/snapback]

 

Det er ikke bare DX10 som er Vista-eksklusivt... Halo 2 blir bare tilgjengelig pa Vista :cry: Blir billigere a kjope en Xbox enn a kjope Vista...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...