Gå til innhold

6-8 ganger bedre grafikkytelse med DirectX10?


O.J

Anbefalte innlegg

Som han også sier i videoen, siden DirectX 10 ikke er bakoverkompatibel med DirectX 9, så får man en god ytelsesøkning. Man trenger da ikke vær kompatibel og ta hensyn til tidligere utdaterte grafikkfunksjoner. Dvs. at API'et blir mer effektivt.

5846483[/snapback]

 

Men da må jo utviklerene lage 2 versioner av spillet; ett for DX9 og ett for DX10 dersom de ikke vil reservere seg for spillere som kun har de nyeste DX10-korta - noe jeg tror kan bli dårlig butikk til å begynne med!

Man luker jo ut en hel del potensielle kjøpere dersom et spill kun funker på DX10-kort, spesielt de første årene etter lansering av DX10 :)

5846517[/snapback]

 

Ja, det er det som er ulempen. Fordelen for de som har Vista er jo at de kan kjøre både gamle og nye spill, siden Vista har både DX9 og DX10, mens de som sitter med <= XP kun får spilt spill som er kompatible med <= DX9.

5846557[/snapback]

 

Blir jo interessant å se hvordan det blir OSet etter VIsta, om dx9 droppes helt, eller om det ikke er noe problem å installere begge "ved siden av hverandre". Det med 6-8 ganger høyere ytelse må enten være et utdrag av en setning, ellers så har jeg liten tro på det.

 

AtW

5846697[/snapback]

 

link i første post :)

 

eller ikke helt sikker på definisjonen "grafikkytelse"

5846740[/snapback]

 

Ja, leste linken, men den var jo ikke akkurat spekket av info om dette utsagnet.

 

AtW

5846787[/snapback]

 

Nei, du sier noe der. Er vel en del av det å skape en hype. utsagn man ikke helt vet hvor kommer fra, og tanken om "hvor fett det kommer til å bli".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okay okay. Vista det handler om her, men la gå:

Jeg har en Commodore Amiga 500+ maskin liggende her med PSU, 2 joysticks (competition pro) og en original mus (noe slitt). KOmmer aldrig til å selge det selv om jeg ikke bruker det for tiden.

 

Men back on topic:

 

Microsoft har bytta ut den grafiske komponenten GDI (2D grafikksystem i Windows) med et nytt system som vil benytte seg av skjermkortets GPU for å tegne opp programvinduer. Dette gjør Windows mer effektivt i vanlig bruk. Dette var på tide syns jeg.

 

Det at Microsoft har valgt å skille ut DirectX10 fra DirectX9 er fint. For mye bakoverkompatibilitet hindrer fremgang og utvikling. Microsoft har vært altfor flinke til å ha bakoverkompatible programmer før. På tide de slutter med denne trenden. Folk kjøper nye ting veldig raskt allikevel, særlig gamere.

 

Skjønner helt klart at det er mye skepsis til det nye operativsystemet fra vår kjære programvaregigant, men dere kan ikke dømme slik på forhånd.

 

Har Microsoft gjort alt rett så vil det vanke meget stor ytelsesforbedring. Microsoft har endret litt på strukturen innad i firmaet nettop for å slippe den gamle måten å lage ting på.

 

Ser frem til mange nye og fine ting fra Microsoft.

Lenke til kommentar
Men da må jo utviklerene lage 2 versioner av spillet; ett for DX9 og ett for DX10 dersom de ikke vil reservere seg for spillere som kun har de nyeste DX10-korta - noe jeg tror kan bli dårlig butikk til å begynne med!

Man luker jo ut en hel del potensielle kjøpere dersom et spill kun funker på DX10-kort, spesielt de første årene etter lansering av DX10 :)

5846517[/snapback]

Det blir ikke så mye forskjell fra i dag. HL2 innholder vel codepaths for helt tilbake til D3D6.

 

Jeg synes det er ganske urimelig.  Hvorfor DX10 skal være Vista-eksklusivt skulle jeg egentlig likt å vite.

D3D10 vil kreve et annet grafikk system enn det WinXP har, bl.a vil D3D10 være knyttet til den nye driver modellen til Vista.

 

For å gjøre det klart; Vista vil innholde et eget D3D9Ex API som være kompatibelt med alle Direct3D versjonene som var byggd inn i D3D9. Det er den andre veien som vil være problematisk; D3D10 innhold i WinXP.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Dumt for kortprodusentene, vil ta en stund før folk begynner å komme over på vista, trolig flere år.

Dermed kan det ta en stund før det er vits i å gi ut spill med DirectX10.

5850203[/snapback]

 

 

 

tror du ikke det er ment andre veien? som en tvungen overgang? tror de fleste av oss skaffer vista for og få den extra ytelse? dumt er det uansett

Lenke til kommentar

Helt idiotisk at Halo2 bare skal fungere på Vista, xbox bruker jo et nvidia 4 kort, og er milelangt unna DirectX10. Ingen grunn til at det ikke skal fungere på xp, men MS vil vel bare porte det til Vista, kommer neppe til å selge noe særlig heller.

Lenke til kommentar

Ser for meg at det bare er et tidsspørsmål før det kommer en egen dedikert DX10 til Win XP.

Å ta fra spillprodusentene store deler av kundegruppa bare fordi MS har bestemt at visse teknologier for å kalle det det bare skal fungere på Vista er jo lite lurt, de gjør det tross alt ikke fordi det er så forferdelig morsomt det er jo tross alt pengene som driver spillutviklerne.

Kanskje flere nyere spill flytter over på Open GL, både Quake4 og Doom3 bruker Open GL så hvorfor ikke flere?

Lenke til kommentar

F.E.A.R bruker også OpenGL, og har jo kanskje den feteste grafikken som noe spill har i dag.

 

Å flytte folk over på Vista vil ta årevis, og virker litt rart at det bare skal bli DirectX10 for Vista.

Skjermkort med DX10 kommer nå til sommeren, mens Vista ikke lanseres før uti 2007 (om ikke senere).

Vil da ta en god stund før folk sitter med Vista for å game.

Lenke til kommentar

Dette er garantert et sistat tatt helt ut av sammenheng. Det er klart at det ikke vil være mulig å hente 6-800% så mange pixler/sec ut av hardware bare fordi det er DX10 basert.

 

Det jeg kan tenke meg uttalelsen går ut på er at DX10 har 6-8 ganger mindre overhead eller noe i den dur. Det vil sikkert gi utslag på spill med et par prosent i forhold til totalt antall FPS.

 

Ikke rart folk går på 1.april spøker når folk faktisk tar sånne uttalelser for god fisk...

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Helt idiotisk at Halo2 bare skal fungere på Vista, xbox bruker jo et nvidia 4 kort, og er milelangt unna DirectX10. Ingen grunn til at det ikke skal fungere på xp, men MS vil vel bare porte det til Vista, kommer neppe til å selge noe særlig heller.

5850960[/snapback]

 

I Halo's tilfelle er det rent pga. microsofts involvering med Halo-spillene. Det er ingen teknisk grunn som gjør det spesielt vanskeligere å porte det slik at du kan kjøre det på WinXP.

 

Men det er jo forsovidt grei fisk det... klart Microsoft vil lage insentiver til at folk skaffer seg Vista i hopetall =P

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Ser for meg at det bare er et tidsspørsmål før det kommer en egen dedikert DX10 til Win XP.

Å ta fra spillprodusentene store deler av kundegruppa bare fordi MS har bestemt at visse teknologier for å kalle det det bare skal fungere på Vista er jo lite lurt, de gjør det tross alt ikke fordi det er så forferdelig morsomt det er jo tross alt pengene som driver spillutviklerne.

Det var vist ikke klart nok likevel. Det er ingen som tvinger spill utviklerene til å bruke D3D10, da Vista også vil ha D3D9 med den bakover kompabiliteten den har og om de tar i bruk D3D10 er det ikke nødvendig for dem å bryte kompabiliteten med WinXP og eldre skjermkort.

 

Anngående D3D10 på WinXP:

ShaderModel 4 is not only the shader code itself. You need the whole infrastructure around and this ShaderModel 4 infrastructure is a big part of Direct3D 10. Direct3D 9 does not contain the necessary methods. As the shader needs access to the resource you need the video memory system that Vista offers. If you try to build Shader Model 4 based on the XP driver model it will behave different than on Vista. This is something that game developers dont like.

 

F.E.A.R bruker også OpenGL, og har jo kanskje den feteste grafikken som noe spill har i dag.

FEAR bruker D3D.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Tror ikke folk skal beskymre seg, spill, både nye og gamle vil funke på både vista(når det kommer) og xp i langt tid framover. Er jo bare noen grafikk effekter de med xp går glipp av i værste fall. Tror ikke utviklere av spill, begynner med kun dx10 grafikk(før om noen år), da folk med geforce 7900/radeon x1900 ikke får spilt det...

Lenke til kommentar
Vil det si at når spill kommer i X10 så kan ikke jeg spille de med med mine 6800GT SLI :cry:  :p  Det vil vel støtte X9 leeeenge vil ikke spillene det?

5854269[/snapback]

så lenge spillet støtter begge går det bra, tviler på at de går over til kun dx10 med det første, da veldig få kommer til å kjøpe spillet da. Det du går glip av er dx10 effektene i spillet.

Noen som har en liste med det dx10 støtter som ikke dx9 gjør?

Lenke til kommentar
så lenge spillet støtter begge går det bra, tviler på at de går over til kun dx10 med det første, da veldig få kommer til å kjøpe spillet da.  Det du går glip av er dx10 effektene i spillet.

Noen som har en liste med det dx10 støtter som ikke dx9 gjør?

5854317[/snapback]

 

Her er noen punkter av nye innovasjoner som ryktes fra Direct3D 10, resten av artikkelen fra 8. Februar på Gamespot kan leses her.

 

 

New constant buffers maximize efficiency of sending shader constant data (light positions, material information, etc.) to the GPU by eliminating redundancy and massively reducing the number of calls to the runtime and driver. New state objects significantly reduce the amount of API calls and bandwidth, tracking, mapping, and validation overhead needed in the runtime and driver to change GPU device state.

 

Texture arrays enable the GPU to swap materials on-the-fly without having to swap those textures from the CPU.

 

Resource views enable super-fast binding of resources to the pipeline by informing the system early-on about its intended use. This also vastly reduces the cost of hazard-tracking and validation.

 

Predicated rendering allows draw calls to be automatically deactivated based on the results of previous rendering - without any CPU interaction. This enables rapid occlusion culling to avoid rendering objects that aren’t visible.

 

Shader Model 4.0 provides a more robust instruction set with capabilities like integer and bitwise instructions, enabling more work to be transferred to the GPU.

 

The D3D runtime itself has been completely refactored to maximize performance and configurability by the application.

 

Edit:

 

Leste videre i artikkelen, og fant dette gode sitatet:

 

We're going to see games developed for DX9 but written with the understanding that DX10 is coming. The transition isn't going to be too difficult, according to Epic's Tim Sweeney: "DirectX 10 is a nice incremental step up from DirectX 9, so games currently in development on Windows XP/DirectX 9 will be able to move to DirectX 10 with minimal hassle." Smartly architected DX9 games can be rewritten to incorporate DX10 fairly easily, but we can expect many of those initial ports to use the faster DX10 API to only improve performance because artists and programmers will need extra time to design and implement completely new DX10-powered effects.

 

Det kommende spillet fra Crytek, Crysis er programert primært for D3D9, men vil kunne dra nytte av D3D10 ifølge det geniale tyske spillselskapet.

 

Som alt i verden tar produsenter og studioer hensyn til hvor majoriteten av forbrukerne er med hensyn til hardware. Når det er sagt så er det sikkert store summer som skifter hender mellom software produsenter og hardware produsenter for å minne oss på hvorfor det kanskje er smart med en oppgradering snart ;)

Endret av Singularity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...